Ajoneuvot | 20.4.2018

MV Agustalta Brutale 800 RR America -erikoismalli

Italialaisvalmistaja MV Agustan suureen suosioon nousseet erikoismallit saavat jatkoa uudella Special Edition -mallilla.

Jaa artikkeli

Uudessa Brutale 800 RR Americassa on mukana historian lehtien havinaa, sillä MV Agustan ensimmäinen ”Amerikka”—malli näki päivänvalon jo vuonna 1975, kun esiteltiin S America 750. Jo silloin MV Agusta oli tekninen edelläkävijä ilmajäähdytteisellä nelisylinterisellä ja kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustetulla mallilla, joka tuotti täydet 75 hevosvoimaa.

MV Agusta Brutale 800 RR America

Ensimmäinen kolmisylinterinen

Yli 25 vuotta saatiin odottaa, että Yhdysvaltain värit ilmestyivät uudelleen MV Agustan tankkiin. Kyseessä oli ensimmäinen Brutale-malli. Se, kuten myös vuoden 2012 jenkkilipun väreissä nähty Brutale, olivat molemmat nelisylinterisiä malleja.

Nyt esiteltävä 800 RR America sen sijaan on kolmisylinterinen Brutale, joka tunnetaan suorituskyvystään, kompaktista koostaan ja huipputekniikastaan.

Erikoismalli on kehitetty Brutale 800 RR:stä, joka äskettäin koki merkittäviä uudistuksia. Niihin kuuluvat mm. kevyemmin vaihtava vaihteisto, uusittu tasapainoakseli sekä ensiöveto, uudelleen muotoillut nokat ja uudet venttiilit sekä päivitetyt tehokartat ja moottorinohjausjärjestelmä.

MV Agusta Brutale 800 RR America

Numeroitu erikoiserä

Luistonestojärjestelmä on säädettävissä, asentoja on kaikkiaan kahdeksan. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihtamisen sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle. Vaihteisto on kasettityyppinen. Pyörän huippunopeudeksi valmistaja lupaa 244 km/h.

800 RR America -erikoismallin tunnistaa helpoiten tankin erikoisvärityksestä sekä uudesta kirkkaanpunaisesta satulasta. Jokainen valmistettu pyörä saa numerokilven osoittamaan, monesko erikoismallin valmistettu kappale se on.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta

MV Agusta Brutale 800 RR America

MV Agusta Brutale 800 RR America

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, 798 cc
Teho: 103 kW (140 hv) / 12 300 r/min
Vääntö: 87 Nm / 10 100 r/min.
Poraus x isku: 79 x 54,3 mm
Puristussuhde: 13.3 : 1
Etuousitus: Marzocchi USD 43 mm, puristus- ja paluuvaimennuksen sekä esijännityksen säädöt. Joustomatka 125 mm
Takajousitus: Sachs-monojousitus, puristus- ja paluuvaimennuksen sekä esijännityksen säädöt. Joustomatka 124 mm.
Etujarru: 2 x 320 mm levyt, nelimäntäinen Brembo Monobloc M32 -radiaalisatulat, ABS
Takajarru: 220 mm jarrulevy, kaksimäntäinen Brembo-jarrusatula, ABS
Akseliväli: 1400 mm
Istuinkorkeus: 830 mm
Kuivapaino: 175 kg
Tankki: 16,5 litraa
Hinta: avoin

Jaa artikkeli

Keskustelu