2.10.2017

MV Agusta F4 LH44: erikoismalli suunniteltu Lewis Hamiltonin kanssa

Kuva Gigi Soldano
MV Agusta F4 LH44

Lewis Hamiltonin ja MV Agustan yhdessä suunnittelemassa F4 LH44 -erikoismallissa on 212 hevosvoimaa ja sitä valmistetaan vain 44 kappaletta.

Italialainen moottoripyörävalmistaja MV Agusta ja Formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton ovat suunnitelleet yhdessä MV Agusta F4 -erikoismallin. Mallinimi LH44 tulee Hamiltonin nimikirjaimista ja kilpailunumerosta. LH44-mallia valmistetaan rajoitettu 44 kappaleen erä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hamilton osallistunut yksityiskohtien suunnitteluun

Lähtökohtana on ollut tuhatkuutioinen F4 1000 RC (Reparto Corse), joka on katuversio MV Agustan World Superbike -luokan kilpapyörästä. Moottoria on kutiteltu niin, että RC-mallin 205 hevosvoiman huipputeho (151 kW) on kasvanut 212 hevosvoimaan (158 kW). Nelisylinterisen rivimoottorin sylinterin halkaisija on 79 milliä ja iskunpituus 50,9 milliä. Venttiilit ovat radiaaliset. Ulkopuolelle näkyvin muutos on SC Project -titaaniäänenvaimennin ja LH44-erikoisväritys viimeisteltynä Lewis Hamiltonin pantterilogolla.

MV Agusta F4 LH44

– Olen innoissani yhteistyöstä Giovannin (Castiglioni, MV Agustan omistaja) ja CRC:n (Castiglioni Research Center) väen kanssa. Siinä yhdistyi intohimoni kaksipyöräisillä ajamiseen ja niiden yksityiskohtien suunnitteluun, toteaa Lewis Hamilton.

Hamilton kertoo ajaneensa pyörällä muutama viikko sitten moottoriradalla Italiassa ja vakuuttuneensa, että kyseessä on paras mahdollinen yhdistelmä rata- ja katuajon vaatimia ominaisuuksia.

MV Agusta F4 LH44

Jousitukseksi on valittu Öhlinsin NIX30 USD-teleskooppihaarukka ja saman valmistajan TTX36-takajousitus. Satula on käsityönä valmistettu käyttäen parhaita saatavilla olevia materiaaleja. Katteet ovat erittäin kevyet, sillä niiden valmistuksessa on käytetty hiilikuitua. Moottoria on kevennetty magnesium-osia käyttämällä ja vanteina on takoalumiinivanteet. Ensiasennusrenkaina on Pirellin tätä mallia varten suunnittelemat erikoisversiot Diablo SuperCorsa SP-renkaista.

MV Agusta F4 LH44

Pitkä sarja erikoismalleja

LH44 ei suinkaan ole ensimmäinen MV Agustan erikoismalli, vaan pieninä sarjoina tehtävät erikoismallit ovat jopa sen tunnusmerkki. Ensimmäinen oli vuonna 1997 esitelty F4 Serio Oro, jossa kerrottiin käytetyn Ferrarin F1-moottorin perusteita. Vuonna 2005 julkaistiin kaksi erikoismallia, ratamoottoripyöräilyn 15-kertaisen maailmanmestarin Giacomo Agostinin mukaan nimetty F4 1000 Ago sekä MV Agustan pitkäaikaisen pääsuunnittelijan - ja samalla maailman tunnetuimman moottoripyöräsuunnittelijan - Massimo Tamburinin mukaan nimetty F4 1000 Tamburini. Vain vähän näiden jälkeen julkaistiin F4 Senna, jota sai sekä 750- että 1000-kuutioisina. Myös MV Agustan omistaja Claudio Castiglion kunniaksi nimettiin oma erikoismalli, F4 1078 CC. MV Agusta ja Lewis Hamilton ovat aikaisemmin suunnitelleet yhdessä Dragster RR:stä erikoismallin Dragster RR LH.

MV Agusta F4 LH44

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Gigi Soldano, Alex Olgiati ja Leo Iannelli

Luetuimmat