9.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Muunneltava, mutta ei niin mukava – Honda Jazz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutta musaa, muttei ihan kaikkien korville. Hyvää: takatilat, muunneltavuus. Huonoa: ajoasento, moottorin ja vaihteiston yhteispeli, automaatti-ilmastoinnin toiminta. Kolmannen sukupolven Jazzin tila-automaiset mittasuhteet muistuttavat elävästi edeltäjämallia, mutta oikeasti auto on perusrakennetta myöten uusittu. Nykytapaan Honda Jazz on myös aiempaa kevyempi. Saatavana on vain yksi bensiinimoottori joko käsivaihteistolla tai portaattomalla automaatilla. Koeajoimme jälkimmäisen yhdistettynä kalleimpaan Elegance-varustetasoon. Edullisimmillaan Jazzin saa varsin kattavalla Trend-perusvarustelulla 16 990 euron hintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilusti tilaa, mutta… Jazzin akseliväli on venynyt kolme senttiä, joten sisätilat ovat entisestäänkin kasvaneet. Takapenkille mahtuukin paremmin kuin moneen isoon farmariautoon. Bensatankki on sijoitettu edeltäjästä tuttuun paikkaan etuistuinten alle, joten lattia on täysin tasainen ja sivusuuntainen kulkeminen helppoa. Muunneltavuuden jazzismit on säilytetty. Takaselkänojan voi kaataa eteen tai istuinosan nostaa pystyyn. Kun vielä apukuskin selkänoja taittuu kumoon, kyytiin menee niin korkeita kuin pitkiäkin esineitä. Tavaratila on jo perusmuodossaan suhteellisen tilava ja nostokorkeus alhainen. Etutilatkin ovat riittävät, mutta istuimen poikkeuksellisen huono reisituki harmittaa jo keskimittaista kuljettajaa. Pelkkien pakaroiden varassa ei tee mieli taittaa kovin pitkää taivalta. Keskinäyttöä ja sen alle sijoitettua lämmityslaitteen säätöpaneelia käytetään kosketuksella. Siitä ei ole pahaa sanottavaa, mutta muun muassa ajotietokoneen käyttölogiikka on kummallinen, ja automaatti-ilmastointi heittää täyden puhalluksen jalkatilaan jo pari minuuttia kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tuulilasin huurtumisen ja melun estämiseksi lämppäriä onkin käytettävä käsin. Vaatii polkemista Jazzin vapaasti hengittävä moottori on aika ylävireinen, ja kun CVT-automaatti pitää ekohenkisesti varsin harvan välityksen päällä osakaasulla kiihdytettäessä, meno on aika nuhaista. Liikennevaloissa muu liikennevirta tuntuu lähtevän ripeämmin, ja nousuissa vauhti hiipuu. Meno kiivastuu vasta kun pedaalin painaa tavallista syvemmälle, mikä saa aikaan nytkähdyksen ja melutason kasvamisen. Lisää virkeyttä on tarjolla vaihteiston S-asennossa, mutta se taas pitää kierrokset tasakaasulla turhan korkealla, mitä ei jaksa kauan kuunnella. Moottoritiellä miellyttävä Ajettavuus ja ajomukavuus edustavat normaalia pikkuautotasoa. Moottoritiellä meno on jopa miellyttävää, sillä melutaso säilyy kitkarenkailla ystävällisenä ja ohjaus keskittää hienosti. Kaupungin käännöksissä A-pilarit muodostavat todella ison katveen etuviistoon. Edellä mainitut moitteet eivät tee Jazzista huonoa autoa: väljille tiloille ja laadun leimalle löytyy varmasti faninsa. Kilpailu on kuitenkin pikkuautoluokassa tällä hetkellä niin kovaa, että optimisuoritukseen tarvittaisiin Hondalta pientä petrausta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance CVT Hinta alkaen 21 890 € Moottori Bensiinimoottori 1 318 cm³, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Vääntö 123 Nm (5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,0 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3995 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2530 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku