2.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: mutavelliä ja röykytystä Nissan X-Trailillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoinen Nissan X-Trail kipuaa kerkeästi kalkkikivilouhoksen jyrkänteitä. Nelivetoisella Nissan X-Traililla on lysti päästellä Saksan Schwarzwaldissa Geisingenissä sijaitsevalla valtavan kokoisella kalkkikivilouhoksella. Olot ovat haastavat, jyrkkiä vastaleita ja myötäleitä riittää. Toimivalla louhokselle riittää myös väisteltävää. Järkyttävän suurten dumpperien eli maansiirtoautojen ja ahkerasti hyörivien kauhakuormaajien kanssa ei tee mieli kinastella etuajo-oikeudesta. Dumpperikuski ei välttämättä edes havaitsisi ajaneensa ylitsemme. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulokkaan uusi voimalinja Nissanin crossover-perheen uusin tulokas tiivistää mallistoa. Alla on Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT. Itse X-Trail ei toki ole automallina uusi, mutta uutta on voimalinja eli nelivedon ja portaattoman automattivaihteiston yhdistelmä. Ja ihan uutta on X-Trailin voimanlähde eli 177 hevosvoiman kaksilitrainen dieselmoottori, jonka voimat osoittautuvat louhoksellakin riittäviksi. Harmi kyllä tämä pätevä malliversio tulee Suomeen vasta keväällä 2017. Kapeilla harjanteilla Ajolinjat vievät välillä kapeille harjanteille, joiden molemmilla puolilla on jyrkkä noin kolmikymmenmetrinen pudotus, joten ajolinjat saa valita tarkasti. Autoa ei sinänsä vaikea pitää keskellä kapeaa ajoväylää, onhan autossa ratti, mutta niljakkaaksi vettynyt tienpinta huojuttelee yllättävän ilkeästi – etenkin ylä- ja alamäissä. Maavara, rengastus tai älykkäät avustimet eivät riitä takaamaan etenemistä, jos kilvoitellaan fysiikan lakien kanssa. Jos ei kehrää vauhtia riittävästi vetisenliukkaaseen ylämäkeen, jää onnistuminen haaveeksi. Leikkimielen unohtaen Louhoksen hiekkatöyräiden ja aluetta ympäröivän metsän röykyttävien kinttupolkujen ajotehtävät ovat osa leikkimielistä ja monikansallista kisailua, jossa saa pisteitä kultakin rastilta. Leikkimielinen-sanan voi tosin unohtaa, kun omista rattikyvyistään vakuuttuneet vetomiehet asettuvat viivalle! Hiekkavellissä on hauska kokeilla kuinka rivakasti ja oikea-aikaisesti nelivedon automatiikka reagoi pidon vaihdellessa renkaiden alla. Ei empimisiä, ei valittamista. Kaikkein jyrkimmille osuuksille on fiksua valita lukittu neliveto ja napsauttaa kamerajärjestelmä päälle, jotta jyrkän mäen lakea lähestyttäessä näkee muutakin kuin konepellin ja taivasta. Näytöltä kamerakuvasta näkee ajoissa mitä edessä odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vai ei 12 litraa riitä voittoon! Seuraavalla ajorastilla on maltti valttia, sillä X-Trailin katolla on ämpäri, jossa on 15 litraa vettä. Tieuran reunojen kuopat heiluttelevat vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle. Vesi läikkyy pitkin auton kylkiä heilahtelujen tahdissa, mutta jos tasaa kulkua kaasun ja jarrun hienovaraisella annostelulla, jää ämpäriin riittävästi pesuvettä rapaisten kenkien huuhtelemiseksi. Vaikea osio menee autokuntamme mielestä niin erinomaisesti, että heitämme ylävitoset. Lopputuloksia julkistettaessa tulee pettymys. On pakko äimistellä kuinka ruotsalaiskollegat muka voivat olla pisteissä suomalaisten edellä, jäihän ämpäriimme peräti 12 litraa vettä! Vaadin kisan uusintaa tai pisteiden tarkistuslaskentaa! Mitä mieltä olette, olisiko tarkistuslaskennan paikka? 2.0 4WD six-speed manual 149 g/km 5.6 l/100 km 2.0 2WD Xtronic CVT auto 148 g/km 5.6 l/100 km 2.0 4WD Xtronic CVT auto 158 g/km 6.0 l/100 km Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja valmistaja Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1710 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku