Koeajo: mutavelliä ja röykytystä Nissan X-Trailillä
Nelivetoinen Nissan X-Trail kipuaa kerkeästi kalkkikivilouhoksen jyrkänteitä.
Nelivetoisella Nissan X-Traililla on lysti päästellä Saksan Schwarzwaldissa Geisingenissä sijaitsevalla valtavan kokoisella kalkkikivilouhoksella. Olot ovat haastavat, jyrkkiä vastaleita ja myötäleitä riittää.
Toimivalla louhokselle riittää myös väisteltävää. Järkyttävän suurten dumpperien eli maansiirtoautojen ja ahkerasti hyörivien kauhakuormaajien kanssa ei tee mieli kinastella etuajo-oikeudesta.
Dumpperikuski ei välttämättä edes havaitsisi ajaneensa ylitsemme.
Tulokkaan uusi voimalinja
Nissanin crossover-perheen uusin tulokas tiivistää mallistoa. Alla on Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT.
Itse X-Trail ei toki ole automallina uusi, mutta uutta on voimalinja eli nelivedon ja portaattoman automattivaihteiston yhdistelmä.
Ja ihan uutta on X-Trailin voimanlähde eli 177 hevosvoiman kaksilitrainen dieselmoottori, jonka voimat osoittautuvat louhoksellakin riittäviksi. Harmi kyllä tämä pätevä malliversio tulee Suomeen vasta keväällä 2017.
Kapeilla harjanteilla
Ajolinjat vievät välillä kapeille harjanteille, joiden molemmilla puolilla on jyrkkä noin kolmikymmenmetrinen pudotus, joten ajolinjat saa valita tarkasti.
Autoa ei sinänsä vaikea pitää keskellä kapeaa ajoväylää, onhan autossa ratti, mutta niljakkaaksi vettynyt tienpinta huojuttelee yllättävän ilkeästi – etenkin ylä- ja alamäissä.
Maavara, rengastus tai älykkäät avustimet eivät riitä takaamaan etenemistä, jos kilvoitellaan fysiikan lakien kanssa. Jos ei kehrää vauhtia riittävästi vetisenliukkaaseen ylämäkeen, jää onnistuminen haaveeksi.
Leikkimielen unohtaen
Louhoksen hiekkatöyräiden ja aluetta ympäröivän metsän röykyttävien kinttupolkujen ajotehtävät ovat osa leikkimielistä ja monikansallista kisailua, jossa saa pisteitä kultakin rastilta.
Leikkimielinen-sanan voi tosin unohtaa, kun omista rattikyvyistään vakuuttuneet vetomiehet asettuvat viivalle!
Hiekkavellissä on hauska kokeilla kuinka rivakasti ja oikea-aikaisesti nelivedon automatiikka reagoi pidon vaihdellessa renkaiden alla. Ei empimisiä, ei valittamista.
Kaikkein jyrkimmille osuuksille on fiksua valita lukittu neliveto ja napsauttaa kamerajärjestelmä päälle, jotta jyrkän mäen lakea lähestyttäessä näkee muutakin kuin konepellin ja taivasta. Näytöltä kamerakuvasta näkee ajoissa mitä edessä odottaa.
Vai ei 12 litraa riitä voittoon!
Seuraavalla ajorastilla on maltti valttia, sillä X-Trailin katolla on ämpäri, jossa on 15 litraa vettä.
Tieuran reunojen kuopat heiluttelevat vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle. Vesi läikkyy pitkin auton kylkiä heilahtelujen tahdissa, mutta jos tasaa kulkua kaasun ja jarrun hienovaraisella annostelulla, jää ämpäriin riittävästi pesuvettä rapaisten kenkien huuhtelemiseksi.
Vaikea osio menee autokuntamme mielestä niin erinomaisesti, että heitämme ylävitoset.
Lopputuloksia julkistettaessa tulee pettymys. On pakko äimistellä kuinka ruotsalaiskollegat muka voivat olla pisteissä suomalaisten edellä, jäihän ämpäriimme peräti 12 litraa vettä!
Vaadin kisan uusintaa tai pisteiden tarkistuslaskentaa!
Mitä mieltä olette, olisiko tarkistuslaskennan paikka?
- 2.0 4WD six-speed manual 149 g/km 5.6 l/100 km
- 2.0 2WD Xtronic CVT auto 148 g/km 5.6 l/100 km
- 2.0 4WD Xtronic CVT auto 158 g/km 6.0 l/100 km