Ajoneuvot | Koeajo | 2.12.2016

Mutavelliä ja röykytystä Nissan X-Trailillä

Nelivetoinen Nissan X-Trail kipuaa kerkeästi kalkkikivilouhoksen jyrkänteitä.

Jaa artikkeli

Nissan X-Trail valmistaja

Nelivetoisella Nissan X-Traililla on lysti päästellä Saksan Schwarzwaldissa Geisingenissä sijaitsevalla valtavan kokoisella kalkkikivilouhoksella. Olot ovat haastavat, jyrkkiä vastaleita ja myötäleitä riittää.

Nissan X-Trail

Toimivalla louhokselle riittää myös väisteltävää. Järkyttävän suurten dumpperien eli maansiirtoautojen ja ahkerasti hyörivien kauhakuormaajien kanssa ei tee mieli kinastella etuajo-oikeudesta.

Nissan X-Trail

Dumpperikuski ei välttämättä edes havaitsisi ajaneensa ylitsemme.

Nissan X-Trail

Tulokkaan uusi voimalinja

Nissanin crossover-perheen uusin tulokas tiivistää mallistoa. Alla on Nissan X-Trail 2.0 4WD Xtronic CVT.

Nissan X-Trail

Itse X-Trail ei toki ole automallina uusi, mutta uutta on voimalinja eli nelivedon ja portaattoman automattivaihteiston yhdistelmä.

Nissan X-Trail

Ja ihan uutta on X-Trailin voimanlähde eli 177 hevosvoiman kaksilitrainen dieselmoottori, jonka voimat osoittautuvat louhoksellakin riittäviksi. Harmi kyllä tämä pätevä malliversio tulee Suomeen vasta keväällä 2017.

Nissan X-Trail

Kapeilla harjanteilla

Ajolinjat vievät välillä kapeille harjanteille, joiden molemmilla puolilla on jyrkkä noin kolmikymmenmetrinen pudotus, joten ajolinjat saa valita tarkasti.

Nissan X-Trail

Autoa ei sinänsä vaikea pitää keskellä kapeaa ajoväylää, onhan autossa ratti, mutta niljakkaaksi vettynyt tienpinta huojuttelee yllättävän ilkeästi – etenkin ylä- ja alamäissä.

Nissan X-Trail

Maavara, rengastus tai älykkäät avustimet eivät riitä takaamaan etenemistä, jos kilvoitellaan fysiikan lakien kanssa. Jos ei kehrää vauhtia riittävästi vetisenliukkaaseen ylämäkeen, jää onnistuminen haaveeksi.

Nissan X-Trail

Leikkimielen unohtaen

Louhoksen hiekkatöyräiden ja aluetta ympäröivän metsän röykyttävien kinttupolkujen ajotehtävät ovat osa leikkimielistä ja monikansallista kisailua, jossa saa pisteitä kultakin rastilta.

Nissan X-Trail

Leikkimielinen-sanan voi tosin unohtaa, kun omista rattikyvyistään vakuuttuneet vetomiehet asettuvat viivalle!

Nissan X-Trail

Hiekkavellissä on hauska kokeilla kuinka rivakasti ja oikea-aikaisesti nelivedon automatiikka reagoi pidon vaihdellessa renkaiden alla. Ei empimisiä, ei valittamista.

Nissan X-Trail valmistaja

Kaikkein jyrkimmille osuuksille on fiksua valita lukittu neliveto ja napsauttaa kamerajärjestelmä päälle, jotta jyrkän mäen lakea lähestyttäessä näkee muutakin kuin konepellin ja taivasta. Näytöltä kamerakuvasta näkee ajoissa mitä edessä odottaa.

Nissan X-Trail

Vai ei 12 litraa riitä voittoon!

Seuraavalla ajorastilla on maltti valttia, sillä X-Trailin katolla on ämpäri, jossa on 15 litraa vettä.

Nissan X-Trail

Tieuran reunojen kuopat heiluttelevat vuoroin oikealle, vuoroin vasemmalle. Vesi läikkyy pitkin auton kylkiä heilahtelujen tahdissa, mutta jos tasaa kulkua kaasun ja jarrun hienovaraisella annostelulla, jää ämpäriin riittävästi pesuvettä rapaisten kenkien huuhtelemiseksi.

Nissan X-Trail valmistaja

Vaikea osio menee autokuntamme mielestä niin erinomaisesti, että heitämme ylävitoset.

Nissan X-Trail

Lopputuloksia julkistettaessa tulee pettymys. On pakko äimistellä kuinka ruotsalaiskollegat muka voivat olla pisteissä suomalaisten edellä, jäihän ämpäriimme peräti 12 litraa vettä!

Nissan X-Trail

Vaadin kisan uusintaa tai pisteiden tarkistuslaskentaa!

Nissan X-Trail

Mitä mieltä olette, olisiko tarkistuslaskennan paikka?

Nissan X-Trail

  • 2.0 4WD six-speed manual 149 g/km 5.6 l/100 km
  • 2.0 2WD Xtronic CVT auto 148 g/km 5.6 l/100 km
  • 2.0 4WD Xtronic CVT auto 158 g/km 6.0 l/100 km
Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Nissan