20.6.2016

Koeajo: muotovalio ja pippurinen pikkuavo – Mercedes-Benz SLC 300 A

Kuva Antti Henttinen, Jari Saarentaus
Mercedes-Benz SLC 300

Uudistunut Mercedes-Benz SLC on avoauto, jolla on automallina pitkä ja kunniakas historia – ja lupaava tulevaisuus. Hyvää: muotoilu, vaihteisto, kattomekanismi, voimat. Huonoa: hinta, pintakovuus, vetelyherkkyys.

Uudistuneen Mercedes-Benz SLC:n taustalla on kunniakas historia. Kompaktin kokoisen roadsterin ensiesittelystä tuli keväällä kuluneeksi 20 vuotta.

Vuonna 1996 esitelty kaksipaikkainen kohautti automaailmaa, sillä mersulla oli ensi kertaa tarjota SL-mallia pienempi avoauto. Innostusta vain yllytti, että auto oli heti syntymästään muotovalio. Mataluus ja nuolenmuotoinen konepelti erottavat auton jo kaukaa.

Mercedes-Benz SLC 300

Metallirakenteinen Vario-katto oli se jokin vuonna 1996, sillä uusi SLK yhdisti kovakaton lujuuden ja pehmeän kangaskaton monikäyttöisyyden. Näillä eväin tulokas oli luomassa uutta autoluokkaa: ympärivuotiseen autoiluun sopivaa avoautoa.

SLC:n katto avautuu ja sulkeutuu entistä nopeammin, ja kattoa voidaan käyttää vielä ajettaessa noin 40 kilometrin tuntinopeutta.

Mercedes-Benz SLC 300

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi nimi, monta moottoria

Mercedes-Benz uudisti mallinimistöä, jolloin SLK muuttui vuonna 2016 SLC:ksi.

Kasvojen kohotuksen läpikäyneen SLC:n keulilla on aiempaa laajempi moottoripaletti.

Voimanlähteiksi on tarjolla neljä bensiini- ja yksi dieselmoottori, joiden tehohaarukka on 156–367 hevosvoimaa. Koeajoyksilön konepellin alla jyllää 245 hevosvoimaa. Se on enemmän kuin riittävästi kevyehkölle autolle.

Mercedes-Benz SLC 300

Räyhäkämpiä ääniä tuottava AMG-Performance -pakoputkisto on autossa vakiovaruste.

Vaivatonta etenemistä

Yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii kuin unelma: sivistyneesti ja oikeaikaisesti, tyystin takelteluitta. Ja jos haluaa pientä puuhaa, voi vaihteita käskyttää vivuista ratin takaa. Kun yhtälöön liittää luontevan ohjaustuntuman, sähköisesti monipuolisesti säätyvän etuistuimen ja ohjauspyörän sekä kesäsään, ollaan avoautoilun ytimessä: ajamisen ilossa.

Mercedes-Benz SLC 300

AMG Line -varustepaketti ja ajodynamiikkapaketti tuovat mukanaan muuttuvan ohjaustehostuksen ja urheilujousituksen sekä täristävän etenemisen. Ajoasetuksilla tuntumaa voi säädellä ecosta sporttiin. Kaupunkiajoon sopivaa pehmeyttä tuo comfort-asetus.

Tilat yllättävät

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz SLC 300

Matkustamossa on tyköistuva tunnelma, muttei ahdasta. Kaikki on mukavasti käsillä.

Mercedes-Benz SLC 300

Mersu toi vuonna 2004 avoautoissa uraauurtavan lisävarusteen. Istuimiin integroitu Airscarf-ilmahuivi on 540 euron arvoinen mukavuusvaruste. Ilmahuivin puhkuu lämmintä ilmaa niskan ja kaulan alueelle, jatkaen avoautoilukautta pidemmälle syksyyn.

Varustelu maksaa

Jos konepellin alle haluaisi jytinää, olisi valinta Mercedes-AMG SLC 43. Kolmilitraisesta ja kuusisylinterisestä moottorista irtoaa 367 hevosvoimaa. Mahtiversiolla on hintaa 95 599 euroa.

Koeajettu yksilö – hinta vakiovarustein 66 622 euroa – on tuhdisti varusteltu, joka nostaa hinnan 95 034 euroon.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, Jari Saarentaus

Katso myös:

Mercedes-Benz SLC 300 A AMG Line

Hinta alkaen

66 622 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

95 034 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto.

Teho

180 kW (245 hv), 5500 r/min

Vääntö

370 Nm (1300–4000 r/min)

Vääntö

370 Nm (1300–4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

133 g/km

Mitat

pituus 4133 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1301 mm, akseliväli 2430 mm

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat