20.10.2017

Muotoiludynastian murros – särmikkäästi älykäs Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback

Sulavalinjainen Audi A7 on saanut kulmikkaamman jatko-osan, joka valmistajan mukaan edustaa yhtiön uutta muotokieltä puhtaimmillaan.

Neliovinen coupé tai sitten ei, mutta joka tapauksessa alkuperäinen Audi A7 valtasi linjakkaiden edustusvaunujen markkinoista aimo siivun, kiitos pettämättömän muotoilun ja hyvien voimalinjavaihtoehtojen. Sportbackiksi nimetty korimuoto on nyt saanut jatko-osan toisen sukupolven muodossa. Täysin uusi Audi A7 jatkaa saksalaisvalmistajan uudistumista siitä, mihin lippulaivamalli A8 jäi.

Audi A7 Sportback viittaa kulmikkaammalla muodollaan edeltäneeseen Prologue-konseptiautoon, mutta samalla se on osoitus Audin uudesta muotokielestä vietynä vielä A8:aa pidemmälle. Tarkoituksena on ollut painottaa urheilullisuutta ja dynaamisuutta, vaikka lopputulos muistuttaakin säilytyksessä rypistynyttä edeltäjää. Pitkä konepelti ja kaareva kattolinja puolestaan korostavat auton pituutta ja mataluutta. Toisen sukupolven A7 on 4,97 metriä pitkä ja sen akseliväli on 2,93 metriä. Leveyttä autolla on 1,91 m ja korkeutta 1,42 m.

Huomioimisen arvoista on, että suuria pyöränkoteloita täyttävät parhaimmillaan peräti 21-tuumaiset vanteet. Takana huomio kiinnittyy "jahtimaiseen" perämuotoon, joka kätkee sisäänsä aiempaa leveämmän takaluukun lisäksi 120 km/h nopeudessa nousevan spoilerin. Myös Audin huippumallien uudet takavalot ovat selkeä ero edelliseen A7:ään verrattuna. Tavaratilaa on 535 litraa, joka on laajennettavissa 1 390 litraan takaistuimet kääntämällä. Audin mukaan tavaratila on nyt riittävä kahden golfbägin ja valinnaisen vararenkaan yhtäaikaiseen kuljettamiseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei vain kulmikkaampi

Audi A7 Sportback on uudistettu tietysti myös kulmikkaamman kuoren alta. Etu- ja taka-akseleiden rakennetta on kehitetty  ja tarjolla on yhteensä neljä erilaista alustavaihtoehtoa: normaali, 10 mm matalampi urheilualusta, elektronisesti ohjatulla iskunvaimennuksella varustettu sekä mukautuva ilmajousitus. Audin mukaan myös urheilullisesti välitettyä ohjausta on kehitetty erityisesti ohjaustuntuman osalta.

Audi A7 Sportback

Merkittävin alustatekninen uutuus on nelipyöräohjaus, joka saapuu nyt myös linjakkaaseen edustusmalliin. Takarenkaat voivat kääntyä jopa 5° avustaakseen ohjaamisessa, pienentäen kääntöympyrää 1,1 metrillä ja rauhoittaakseen kaistanvaihtoja maantienopeuksissa. Tarjolla on myös urheilullisempi tasauspyörästö taka-akselille, täydentäen quattro-nelivedon toimintaa. Tasauspyörästön toimintaa voi ohjata auton ajotilahallinnan kautta.

Moottoreissa tarjolla on aina kevyttä 48 voltin hybriditekniikkaa. Järjestelmän ansiosta Audi A7 kykenee rullaamaan moottori sammutettuna 55–160 km/h nopeusalueella. Myös moottorin stop-start-järjestelmän toiminta-aluetta on kasvatettu aina 22 km/h nopeuteen saakka. A7 hyödyntää etukameraa havaitakseen milloin edessä oleva ajoneuvo liikkuu ja käynnistääkseen moottorin uudelleen. Audi arvioi kevyen hybriditekniikan säästävän noin 0,7 litraa per 100 kilometriä.

Audi A7 Sportback

Aloitusmoottorina Audi A7 Sportbackissa on 3,0-litrainen TFSI V6 bensiiniturbo, joka tuottaa parhaimmillaan 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä vääntöä. Voimalähteen turvin A7 kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa ja sen huippunopeus on 250 km/h. Vaihteistona on Audin 7-vaihteinen S tronic ja voima välitetään tiehen quattro-nelivedon ultraversiolla, joka käyttää taka-akselia vain tarvittaessa. Perusvarusteltuna tämä Audi A7 55 TFSI kuluttaa 6,8 litraa per 100 km, hiilidioksidipäästöjen ollessa 154 grammaa per kilometri.

Jatkossa A7:n keulalla tullaan näkemään lisää 4- ja 6-sylinterisiä bensiini- ja dieselmoottoreita.

Audi A7 Sportback

Älyä pinnan alla

Matkustamossa esikuvana on toiminut vast'ikään esitelty Audi A8, jonka kehittynyt MMI-järjestelmä on lainattu myös Sportbackin kojelautaan. Niinpä käytössä on 10,1-tuumainen navigaatiojärjestelmän näyttö ja 12,3-tuumainen virtuaalimittaristo, sekä vielä keskikonsolin 8,6-tuumainen apunäyttö, jota käytetään ilmastoinnin hallinnan lisäksi muun muassa tekstin syöttämiseen. Samalla Audi paljastaa niksin, että rannetta voi tekstinsyötön aikana lepuuttaa automaattivaihteiston leveän vaihdevalitsimen päällä.

Audi A7 Sportback

A7 lainaa A8:lta myös sen kehittyneet ajoavustimet ja älytoiminnot. Vuoden 2018 aikana saapuvat Audi AI -toiminnot helpottavat auton pysäköinnissä jopa auton ulkopuolelta. Yhteensä tarjolla on peräti 39 erilaista kuljettaja-avustinta, jotka on jaettu Audi AI -paketin lisäksi City- ja Tour-paketteihin. Kulutusassistentin lisäksi tarjolla on muun muassa mukautuva ajoavustin, joka yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen ja kaista-avustimen puolia yhdeksi kokonaisuudeksi.

Istuinjärjestelyn osalta Audi on tavoitellut aulamaista tunnelmaa selkeällä yksinkertaisuudella. Keskikonsoli on suunnattu hiukan kuljettajaa kohti osoituksena auton urheilullisesta luonteesta. Kasvaneet sisustamitat ovat menneet erityisesti takamatkustajien polvitilaan, mutta myös takapenkkiläisten pääntilaa on onnistuttu kasvattamaan. Taakse voi valita erillisistuinten lisäksi perinteisen 2+1-penkin keskipaikalla. Edessä istuimet ovat uudesti suunnitellut ja ne on varustettu jäähdytyksellä ja hierontatoiminnolla.

Toisen sukupolven Audi A7 Sportbackin tuotanto alkaa Neckarslumin tehtaalla helmikuussa 2018.

Lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat