6.2.2016

Mukavampaa pikkubusseilua Citroën SpaceTourerilla

Citroën SpaceTourer

Ranskalaismerkin uutuus lupailee henkilöautomaisempaa kyytiä isompaankin kuljetustarpeeseen.

Citroënin uusi SpaceTourer vokottelee ostajakuntaa, jotka tarvitsevat pikkubussin edestä kuljetuskapasiteettia, mutta haluavat ajoneuvoltaan henkilöautomaisuutta. Käyttökohteiksi ehdotetaan suuria perheitä ja ammattikäyttäjiä. Tyylikkäästi muotoillun laatikkoauton parhaita puolia ovat "hands-free" liukuovet sekä matkustamoon ilmavuutta tuova lasikatto.

Sisätiloja on maksimoitu sijoittamalla renkaat auton kulmiin, minkä pitäisi sopia auton mittasuhteisiin hyvin. SpaceTourer perustuu PSA-yhtymän modulaariseen EMP2-perusrakenteeseen, joten tilaa jää enemmän matkustajille ja tavaroille. Modulaarisen rakenteen ansiosta auto on myös saatavissa kolmella eri pituudella, aina 4,6 metristä 5,3 metriin. Citroënin mukaan jopa lyhin malli tarjoaa istumatilat yhdeksälle, markkinoiden ensimmäisenä. Korkeutta uutuudella on 1,90 metriä.

Kookkaan ja laatikkomaisen auton ongelmaksi muodostuu usein sen äänekkyys. Citroën ylpeilee kiinnittäneensä SpaceTourerin äänieristykseen tavanomaista enemmän huomiota. Alustan, voimansiirron ja moottorin värinät on vaimennettu kuulemma erityisen tehokkaasti, minkä lisäksi äänenvaimennsmateriaaleja on käytetty runsaasti ympäri matkustamoa. Myös ikkunoiden laminointi on tavallista paksumpaa.

Citroën SpaceTourer

Samoin auton alusta on rakennettu kovaan käyttöön. SpaceTourerin keulalla apurunko on eristetty korin rakenteista tievärinöiden vaimentamiseksi. Takajousitus perustuu viistoihin kolmiotukivarsiin, jotta matkustamoon jää mahdollisimman paljon tilaa. Progressiiviset jouset ja kuormituksen tunnistavat iskunvaimentimet lupaavat vaakata kulkua niin tyhjällä kuin täydellä autolla.

Kuljettajan kannalta SpaceTourer haluaa näyttäytyä enemmän henkilöautona kuin työjuhtana. Sisätiloissa ilahduttaa navigointiin ja mediatoimintoihin käytettävä 7-tuumainen tabletti, joka on myös yhteensopiva Car Playn ja Mirror Linkin kanssa. Tabletti näyttää myös peruutuskameralta tulevan kuvan. Tärkeimpinä turvavarusteina ovat peräänajovaroitin yhdessä automaattisen jarrutuksen kera, kuolleen kulman varoitin, peräti kaksi erilaista kuljettajan vireysvaroitinta, ja mukautuva vakionopeudensäädin. Heijastusnäyttö tuo tärkeät tiedot suoraan kuljettajan näköpiiriin, Citroënin mukaan markkinasegmentin ensimmäisenä. Mikäli pahin kuitenkin tapahtuu, SpaceTourer sai EuroNCAP-törmäystestissä täydet viisi tähteä.

Moottorivalikoima koostuu viidestä erilaisesta BlueHDi-diselmoottorista, tehojen liikkuessa 95 hevosvoimasta aina 180 hevosvoimaan. Moottorit ovat tuttuja Citroënin muusta mallistosta. Lehdistötiedotteen viimeinen kappale on pyhitetty saasteenpoistojärjestelmän kuvailuun, joten olettaa sopii, että yhtiö ottaa dieseleiden päästörajat tosissaan.

SpaceTourerin luvataan esiintyvän Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alkupuolella.

Lähde ja kuvat: Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat