21.11.2017 Ajoneuvot Mr. Bond, autosi on nyt myynnissä – uusi Aston Martin Vantage mukailee DB10-elokuvatähteä Aston Martin Vantagen myynti on jäänyt pettymykseksi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Aston Martin Vantage luottaa Mercedes-AMG:n voimavaroihin. Aston Martin Vantage. Siinä varsin hieno ja historiaakin vilisevä mallinimi. Katseet ovat kuitenkin kaukana tulevaisuudessa, kun pidetty brittiläinen urheiluautotehdas paljastaa tuoreimman mallinsa. Uusi Vantage edustaa Aston Martinin huokeampaa päätä, korvaten aiemman V8 Vantagen. Mistään harmaasta lamamallista ei kuitenkaan ole kyse: muodot ovat evoluutiota Bond-elokuva Spectreä tähdittäneestä DB10-konseptiautosta. Tehdas ylistää auton niukkoja ylityksiä ja vahvaa, muskulaarista muotokieltä. Sitä korostavat myös viirumaiset etu- ja takavalot. Konservatiivisuus löytyy historista, ja ensikuvissa esiintyvän auton värikin vitsailee ikoniselle British Racing Greenille. Sisätiloja hallitsevat terävät aggressiiviset linjat ja korkealle nostettu kylkilinja. Aston Martin kertoo muodon olevan myös erittäin aerodynaaminen, ja myös pohjan suunnittelussa on huomioitu maaefektiä ja tehokasta jäähdytystä. 4465 millimetriä pitkänä ja peileittä 1942 milliä leveänä uutuus tarjoaa varsin kompaktin kokemuksen, eikä istumapaikkojakaan riitä kuin kahdelle nopeimmalle. Auton sydän on kauas etuakselin takapuolelle asennettu nelilitrainen tuplaturboahdettu V8-moottori. 510 hevosvoiman huipputeho ja 685 newtonmetrin vääntömomentti (2 000–5 000 rpm) antavat kuivapainoltaan 1530 kiloiselle autolle odotettavasti varsin mainion suorituskyvyn. Aston Martin ylistää moottorin äänimaailmaa – ja syystä. Käsityönä tehdyn V8:n kasaaja on todennäköisemmin Jürgen kuin James, sillä voimanlähde on Mercedes-AMG:n käsialaa. Samaa perusmoottoria hyödynnetään saksalaismerkin 63-malleissa sekä hieman muokattuna kuivasumppuvoideltuna GT-sarjan urheiluautoissa. Mielenkiintoista kyllä, Aston Martin ei hyödynnä Mercedes-AMG:n omavalmisteista kuivakytkimistä automaattia tai GT-urheiluauton taka-akselille asennettua Getragin transakselia. Brittiautossa vaihteisto löytyy kyllä taka-akselin etupuolelta, mutta hirviömoottorin voimavarat välitetään hiilikuituisella akselilla ZF:n 8-portaiseen automaattiin. Suorituskyvyksi luvataan 3,6 sekuntia sataseen ja huippunopeutta peräti 314 kilometriä tunnissa. Voimanhallintaa auttaa ensi kertaa Aston Martinissa hyödynnettävä sähkömekaaninen takatasauspyörästön luistonrajoitin. Sen ja moottorin, vaihteiston, ajonvakautuksen, torque vectoringin, sähköisen ohjaustehostuksen ja aktiivisen iskunvaimennuksen ohjaukset on yhdistetty toisiinsa, minkä kerrotaan auttavan järjestelmien yhteistyössä. Pinnan alta löytyvä perusrakenne on kehitelmä DB11-mallissa esitellystä alumiinirungosta. Tehdas kertoo painottaneensa erityisesti keveyttä ja jäykkyyttä, molemmat kriittisiä tarkalle ja ennakoitavalle ajettavuudelle. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Aston Martin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku