30.1.2019

MP19: kolme uutuus-adventurea: KTM 790 Adventure, Moto Guzzi V85TT ja Yamaha XTZ 700 Ténéré

Yamaha XTZ 700 Ténéré

Keskiluokan seikkailupyöräuutuuksista KTM jyrää keveydellä ja teholla, Guzzi luottaa ilmajäähdytykseen ja korkeaan varustetasoon, Yamahan Ténéré-nimi puolestaan velvoittaa panostamaan ominaisuuksiin vaikeassa maastossa.

Jos keskikokoiset seikkailupyörät kiinnostavat, niin MP19-messuilla kannattaa vierailla ainakin KTM:n, Moto Guzzin ja Yamahan osastoilla. Ne tarjoavat kolme toisistaan täysin poikkeavaa vaihtoehtoa, ja suhteellisen samankokoisista moottoreista huolimatta ne edustavat niin suorituskyvyltään kuin hinnaltaankin laajaa skaalaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yamaha XTZ 700 Ténéré

Yamaha XTZ 700 Ténéré

Yamahan Ténéré-nimellä on pitkä ja menestyksekäs historia niin tuotantomalleissa kuin aavikkokisoissakin, joten japanilaisvalmistaja on testannut uutuutta pitkään ja hartaasti eri olosuhteissa. Jo valitut rengaskoot - edessä 21 tuumaa ja takana 18 tuumaa - kertovat, että uusi Ténéré on suunnattu vakavalla mielellä maastoon ja soralle.

Kaksisylinterinen 700-kuutioinen rivimoottori on tuttu MT-07 -malleista, joskin moottoria on muokattu paremmin maastokäyttöön soveltuvaksi ja samalla huipputehosta on nipistetty pois kolme hevosvoimaa. Joustomatkaa on edessä 210 millimetriä ja takana tasalukema 200 millimetriä. Istuinkorkeus on enduropyörämäisen korkea 880 milliä ja painoa ajokunnossa 205 kiloa. Polttoainetalous on valmistajan mukaan kunnossa, sillä 16 litran tankillisen luvataan riittävän yli 350 kilometrin matkalle. Hintaa ei ole vielä vahvistettu, mutta Yamahan tuotepäällikkö Jarmo Heljon mukaan se tulee olemaan huomattavan edullinen. Odotusarvo on, että hintaero esimerkiksi KTM 790 Adventureen tulee olemaan Yamahan hyväksi useampia tuhansia euroja, joten ne kilpailevat selvästi eri luokissa.

KTM 790 Adventure

KTM 790 Adventure

KTM tuo markkinoille 790 Adventuren lisäksi kovempaan maastoajoon tarkoitetun 790 Adventure R-version, jossa on pidemmät joustovarat ja karkeampi rengastus. Perusmallissa joustoa riittää 200 millin verran ja istuinkorkeus on 850 milliä. KTM:n kaksisylinterinen rivimoottori nähtiin ensimmäistä kertaa vuosi sitten 790 Dukessa, ja nyt se vauhdittaa ensimmäistä kertaa seikkailupyörää. Huipputeho on leikattu 95 hevosvoimaan ja vääntöä on 800 kuutiosenttimetrin iskutilavuus huomioiden mukavat 88 newtonmetriä. Painoa kuivana 189 kiloa, tankin tilavuus 20 litraa ja istuinkorkeutta 850 milliä. KTM on kolmikosta ainoa jonka hinta on jo vahvistettu, 16 987 euroa.

Moto Guzzi V85TT

Moto Guzzi V85TT

Moto Guzzilla on kovat odotukset uuden keskikoon V85TT-seikkailupyöränsä suhteen. Guzzille tyypilliseen tapaan moottori on pitkittäinen V2, tällä kertaa ilmajäähdytteisenä. Huipputehoa on 80 hevosvoimaa ja vääntölukema on sama newtonmetreinä. Ulkonäköön suhteutettuna ilmoitettu paino yllättää alhaisella lukemalla, 229 kiloa tankattuna. Ketjuvetoisista Yamahasta ja KTM:stä poiketen Guzzin toisiovetoratkaisuna on kardaani. Joustomatkat ovat joukon lyhimmät, 170 milliä edessä ja takana. Samalla istuinkorkeus on saatu laskettua matalaksi, vain 830 milliin.

Koko kolmikko on nähtävillä MP19-messuilla Helsingin Messukeskuksessa 1.-3. helmikuuta 2019.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat