25.8.2018 Ajoneuvot MP-Klassikko: Italowestern – Harley-Davidson Sprint ’71 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa verrattain tuntemattoman Aermacchin pieni sporttimalli Ala Verde nousi suureen suosioon Yhdysvalloissa nimellä Harley-Davidson Sprint. Giulio Macchi perusti ensimmäistä maailmansotaa edeltäneen varustelukierteen aikana pohjoisitalialaiseen Varesen kaupunkiin lentokonetehtaan. Aluksi yhtiön nimeksi tuli Nieuport-Macchi, joka muuttui Aeronautica Macchiksi lyhentyen siitä edelleen Aermacchiksi. Alkuun yhtiö keskittyi yksinomaan Italian asevoimien tarpeisiin, mutta maailmansotien välillä mallistoon otettiin myös siviililentokoneita. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentokoneista moottoripyöriin Toisen maailmansodan jälkeen edullisten ajoneuvojen markkinat kasvoivat huomattavasti. Kysyntään vastatakseen Aermacchi aloitti ensin kolmipyöräisten pienoislava-autojen valmistamisen lentokoneiden ohella ja vuonna 1952 valmistaja esitteli ensimmäisen kaksipyöräisensä, Macchi 125 N -skootterin. Seuraavina vuosina mallisto laajeni useilla 125-250-kuutioisilla moottoripyörä- ja skootterimalleilla. Vuonna 1955 Aermacchi esitteli Milanon moottoripyöränäyttelyssä futuristisesti muotoillun Chimera 175 -mallin, joka oli varustettu yksisylinterisellä, vaakatasossa olevalla sylinterillä varustetulla nelitahtimoottorilla. Parin vuoden jälkeen mallista tuotiin tarjolle kookkaammalla, 250-kuutioisella moottorilla varustettu versio. Kaupalliseksi katastrofiksi osoittautuneen Chimeran moottori löysi tiensä vuonna 1959 esitellyn Ala Azzurran ja sen sporttiversion, Ala Verden, voimanlähteeksi. Ala Verden moottorin teholukemaa nostettiin suuremman kaasuttimen, avaramman imukanavan ja korkeamman puristussuhteen avulla 16 hevosvoimaan. Vaihteisto oli nelivaihteinen ja mallin runko oli osin peltiä, osin putkea. Mallin huippunopeudeksi ilmoitettiin 140 km/h ja sen ajo-ominaisuuksia pidettiin hyvinä rajalliset kallistusvarat poislukien. Harley-Davidsonin nimellä menestykseen Aermacchin moottoripyöräliiketoiminta oli osoittautunut heikoksi kannattavuudeltaan ja japanilaisvalmistajien saavuttua markkinoille Harley-Davidson näki mahdollisuuden kasvattaa mallistonsa pienen pään valikoimaa liiketoimintakaupoilla. Vuonna 1960 amerikkalaiset hankkivatkin 50 prosentin osuuden vaikeuksien keskellä kamppailleesta Aermacchin moottoripyöräliiketoiminnasta. Seuraavana vuonna Harley-Davidson aloitti Aermacchi Ala Verden viennin Yhdysvaltoihin nimellä Harley-Davidson Sprint, joka menestyi varsin mukavasti siitä huolimatta, että se poikkesi totutuista Harley-Davidsonin malleista merkittävästi. Täysin ongelmaton Sprintin saapuminen Yhdysvaltoihin ei kuitenkaan ollut. Italiassa 250-kuutioista mallia pidettiin vakavasti otettavana ajoneuvona, josta tuli pitää hyvää huolta, mutta Yhdysvalloissa, jossa kaikki on suurempaa, oli 250-kuutioinen Italo-Harley suosittu erityisesti nuorisomoottoripyöränä. Raskaan käytön ohella tämä tarkoitti monesti heikompaa ylläpitoa, mikä näkyi vikaantumisina. Tästä syystä vuonna 1963 esitelty Sprintin toinen sukupolvi varustettiin parannetulla voitelujärjestelmällä, kestävämmällä takahaarukalla, tukevammalla kytkimellä ja parannetulla sähköjärjestelmällä. Viimeksi mainittu ei vieläkään ollut huolettoman käytön edellyttämällä tasolla ja malleja pidettiin yhä herkkinä sähkövioille. Päivityksen yhteydessä mallin ulkonäköä modernisoitiin ja jatkossa Sprint oli mahdollista tilata myös viisivaihteisena. Sprint sai vuosien kuluessa muutamia pienempiä päivityksiä, kuten eri versiot katu- ja offroad-käyttöön. Seuraava suurempi päivitys oli vuorossa vuonna 1969, jolloin saataville tuli myös 350 kuutioinen moottori. Samalla viisipykäläinen vaihteisto muuttui vakiovarusteeksi ja vannekoko kasvoi, nyt se oli edessä 19 ja takana 18 tuumaan. Suomessa harvinainen Vaikka Harley-Davidson Sprint menestyi hyvin Italiassa Yhdysvalloissa, ei se Suomessa noussut kovinkaan tunnetuksi. – Muistaakseni Itako Import toi Aermacchia maahan 60-70-luvun vaihteen aikoihin, mutta ei niitä kovin paljoa myyty. Tämä Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin kuuluva yksilö on entisöimätön vuoden 1971 malli, kertoo pyörän aiemmin omistanut Jussi Röntynen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Menestystä kilpailuissa Yhdysvalloissa kevyen Harley-Davidson Sprintin ominaisuudet huomattiin mainioiksi kilpakäytössä. Sillä osallistuttiin menestyksekkäästi niin flat track-, scrambles- kuin motocrosskilpailuihinkin. Myös Euroopassa Aermacchi saavutti kohtuullista menestystä GP-kilpailuissa. Vaikka erityisesti alkuaikoina Ala d’Oro -kilpamalli oli työntötankomoottoreineen teknisesti suhteellisen lähellä Ala Verdeä / Harley-Davidson Sprintiä, menestyivät Alberto Paganin ja Renzo Pasolinin kaltaiset kuljettajat sillä varsin hyvin. Uudella nimellä uuteen nousuun Harley-Davidson Sprintin menestyksen rohkaisemana Harley-Davidson oli ottanut mallistoonsa myös Aermacchin valmistamia pieniä kaksitahtimalleja. Vaikka Aermacchi Ala Verden myynti Italiassa päättyi vuonna 1972, säilyi Harley-Davidson Sprint mallistossa vuoteen 1974 saakka, jolloin se tuli kaksitahtimallien syrjäyttämäksi. Samana vuonna Harley-Davidson hankki omistukseensa koko lentokoneteollisuuteen keskittyvän Aermacchin moottoripyöräliiketoiminnan. Vaikka Harley-Davidson oli selvinnyt japanilaisten saapumisesta markkinoille suhteellisen hyvin aktiivisten sopeutustoimien ansiosta, ei sen asema silti ollut vahvimmillaan. Vuonna 1978 ilmoitettiinkin Aermacchin alasajosta. Suljetun Aermacchin tehtaan pelastajiksi ilmaantuivat vareselaisen konepajan perustajan, Giovanni Castiglionin pojat Claudio ja Gianfranco, jotka halusivat siirtyä moottoripyörien valmistukseen. Kyseisen konepajan nimi oli perustajansa nimen ja kotikaupungin mukaan nimetty Cagiva, josta muodostuisi 80- ja 90-luvuilla yksi merkittävimmistä italialaisista moottoripyöränvalmistajista. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta