26.11.2017

Moto Guzzin V85 Concept vihjaa malliston laajenemiseen

Moto Guzzi V85

Italialainen moottoripyörävalmistaja Moto Guzzi valmistautuu vuoden 2021 satavuotisjuhliinsa laajentamalla mallistoa.

Moto Guzzi V85

Moto Guzzin nykyinen mallisto kattaa noin 50-hevosvoimaiset V7- ja V9 -retromallit sekä ison 1400-kuutioisen V2-moottorin ympärille rakentuvan cruiser-malliston. Tähän väliin Mandello del Larion tehtaalla Pohjois-Italiassa suunnitellaan 80-hevosvoimaista mallistoa, josta esimakua antaa V85-konseptimalli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V9:n moottori ”high performance” -versiona

Moto Guzzin ilmoituksen mukaan V85 on rungoltaan täysin uusi malli ja moottori on ”high performance” -versio V9-mallin moottorista. Nyt esitelty konseptimalli on yhdistelmä Moto Guzzille tyypillistä ulkonäköä ja nykyaikaista tekniikkaa.

Moto Guzzi V85

Ulkonäössä on piirteitä niin vuoden 1989 Quota 1000 -mallista kuin vuoden 1996 NTX650:sta. Perinteisen ulkonäön vastapainoksi konseptimallissa on led-ajovalot drl-päiväajovaloilla ja täysdigitaalimittaristo.

Moto Guzzi V85

Moottorina on kaikille Guzzeille tyypillinen pitkittäinen kaksisylinterinen V-moottori. Tiukoista Euro4-päästömääräyksistä huolimatta Mandello del Lariossa uskotaan ilmajäähdytteisen moottorin tulevaisuuteen.

Iskutilavuudeltaan 853-kuutioisen moottorin luvataan tuottavan 80 hevosvoiman huipputehon, mitä voidaan pitää ilmajäähdytteiselle moottorille hyvänä.

Moto Guzzi V85

Adventuren jälkeen luvassa naku ja sportti

Konseptimalli V85 on suunniteltu motoristeille, jotka eivät halua pysähtyä tai kääntyä takaisin asfaltin loppuessa. Teräsputkirakenteisen adventure-pyörän maavara ja rengaskoko näyttävät siltä, että malli suunnataan myös huonommilla alustoilla viihtyville kuljettajille.

Edessä pyörii yhdeksäntoista tuuman pinnavanteella Pirellin Scorpion Rally-rengas. Takarenkaan koko on tämän tyylisuunnan pyörien yleisin eli 150/70R17.

Moto Guzzi V85

Kardaanivetoisen pyörän takapään monojousitus on kaksipuoleisesta takahaarukasta huolimatta siirretty kokonaan oikealle puolelle haarukkaa. Ratkaisulla saavutetaan ainakin helppo jousituksen säädettävyys.

Konseptimallissa on Öhlinsin USD-etuhaarukka ja takajousitus tulee samalta valmistajalta. Näitä huippuvaimentimia voidaan odottaa ainoastaan tuotantomallien kalliimpiin malliversioihin tai pelkästään lisävarusteena hankittaviksi.

Uutta V85-mallia voidaan odottaa markkinoille vuoden 2019 aikana. Myöhemmin mallisarja täydentynee naku- ja urheilumalleilla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Moto Guzzi, Janne Huhtala

Luetuimmat