15.4.2016

Koeajo: Moto Guzzi Audace – mattamusta voittaa blingblingin

Moto Guzzi Audace

Moto Guzzi Audace:n retro ulkonäkö kätkee hienoa tekniikkaa. Hyvää: moottori, tasapainoinen ulkonäkö. Huonoa: polttoaineen kulutus, värinät tyhjäkäynnillä.

Huomion herättämiseksi ei aina tarvita kirkkaita värejä ja blingblingiä. Mattamusta väritys ja mahdollisimman karu ulkonäkö ovat nekin toimiva ratkaisu.

Moto Guzzi Audace

Kolmesataakiloinen pitkän akselivälin Moto Guzzi Audace vaatii määrätietoisia otteita. Ensimmäisen varoituksen Audace antaa jo paikallaan kaasuteltaessa, jolloin pitkittäinen moottori heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa kaasua käännettäessä. Vauhdissa ilmiötä ei esiinny.Moto Guzzi Audace

Liikkeellelähdössä ja parkkipaikkapyörittelyssä painon huomaa. Mitä enemmän vauhtia, sen paremmalta Audace tuntuu. Parhaimmillaan se on loivia mutkia sisältävällä tiellä, jyrkemmissä mutkissa pitkä akseliväli ja leveä takarengas ehdottavat loivempaa käännöstä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aggressiivinen ajoasento

Ajoasento on linkkuveitsimäinen. Jalkatapit on viety eteen, samoin leveä ohjaustanko.

Kaupungissa ja mutkateillä aggressiivista ajoasentoa ei voi moittia, mutta suorilla teillä paino on liikaa istumalihasten varassa ja se aiheuttaa puutumista.Moto Guzzi Audace

Audacen ei ole tarkoituskaan olla matkapyörä, siihen tarkoitukseen sopii paremmin samalla rungolla ja moottorilla varustettu California Touring.

Jousitus on perussäädöissään pehmeähkö. Vaimennus toimii mainiosti hitaassa ja urheilullisessa ajossa, vain terävissä heitoissa vaimennus ei ehdi mukaan. Customiksi joustovarat ovat ilahduttavan pitkät: edessä ja takana 120 milliä. Brembon radiaalijarruilla vauhti pysähtyy tehokkaasti.

Paljon elektroniikkaa

Moto Guzzi Audace

Katteettoman pyörän uumeniin on kätketty yllättävän paljon elektroniikkaa. Tehoasetuksia on kolme, joista sadekelin vaihtoehto (Pioggia) leikkaa huipputehoa ja touringissa (Turismo) moottori reagoi pehmeästi kaasuun. Hauskimmaksi osoittautuu Veloce eli urheilullisin vaihtoehto, joka ei kuohi moottorin voimavaroja. Luistonesto on hyvä apuväline vääntävän moottorin yhteydessä. Vakionopeussäädintä käytetään kaasukäden sormilla.Moto Guzzi Audace

Moto Guzzi on yhdistänyt onnistuneesti power cruiserin ja hillityn retrotyylin. Mattamusta yleisväri ja ilmajäähdytteinen moottori sopivat tyyliin. Kokonaisuuden täydentävät onnistuneesti muotoillut lyhyet vaimentimet yhdessä stereoperän kanssa.

Katso lisää: Motoguzzi.com

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Moto Guzzi Audace

Hinta alkaen

22 300 €

Moottori

V2-bensiinimoottori 1 380 cm³, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto.

Teho

71 kW (96 hv), 6500 r/min

Vääntö

121 Nm (3000 r/min)

Vääntö

121 Nm (3000 r/min)

Mitat

akseliväli 1695 mm
Omamassa: 299 kg

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 740 mm. Tankin tilavuus: 20,5 litraa. Rengaskoko: edessä 130/70R18, takana 200/60R16. Huoltoväli: 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat