15.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi Audace – mattamusta voittaa blingblingin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moto Guzzi Audace:n retro ulkonäkö kätkee hienoa tekniikkaa. Hyvää: moottori, tasapainoinen ulkonäkö. Huonoa: polttoaineen kulutus, värinät tyhjäkäynnillä. Huomion herättämiseksi ei aina tarvita kirkkaita värejä ja blingblingiä. Mattamusta väritys ja mahdollisimman karu ulkonäkö ovat nekin toimiva ratkaisu. Kolmesataakiloinen pitkän akselivälin Moto Guzzi Audace vaatii määrätietoisia otteita. Ensimmäisen varoituksen Audace antaa jo paikallaan kaasuteltaessa, jolloin pitkittäinen moottori heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa kaasua käännettäessä. Vauhdissa ilmiötä ei esiinny. Liikkeellelähdössä ja parkkipaikkapyörittelyssä painon huomaa. Mitä enemmän vauhtia, sen paremmalta Audace tuntuu. Parhaimmillaan se on loivia mutkia sisältävällä tiellä, jyrkemmissä mutkissa pitkä akseliväli ja leveä takarengas ehdottavat loivempaa käännöstä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aggressiivinen ajoasento Ajoasento on linkkuveitsimäinen. Jalkatapit on viety eteen, samoin leveä ohjaustanko. Kaupungissa ja mutkateillä aggressiivista ajoasentoa ei voi moittia, mutta suorilla teillä paino on liikaa istumalihasten varassa ja se aiheuttaa puutumista. Audacen ei ole tarkoituskaan olla matkapyörä, siihen tarkoitukseen sopii paremmin samalla rungolla ja moottorilla varustettu California Touring. Jousitus on perussäädöissään pehmeähkö. Vaimennus toimii mainiosti hitaassa ja urheilullisessa ajossa, vain terävissä heitoissa vaimennus ei ehdi mukaan. Customiksi joustovarat ovat ilahduttavan pitkät: edessä ja takana 120 milliä. Brembon radiaalijarruilla vauhti pysähtyy tehokkaasti. Paljon elektroniikkaa Katteettoman pyörän uumeniin on kätketty yllättävän paljon elektroniikkaa. Tehoasetuksia on kolme, joista sadekelin vaihtoehto (Pioggia) leikkaa huipputehoa ja touringissa (Turismo) moottori reagoi pehmeästi kaasuun. Hauskimmaksi osoittautuu Veloce eli urheilullisin vaihtoehto, joka ei kuohi moottorin voimavaroja. Luistonesto on hyvä apuväline vääntävän moottorin yhteydessä. Vakionopeussäädintä käytetään kaasukäden sormilla. Moto Guzzi on yhdistänyt onnistuneesti power cruiserin ja hillityn retrotyylin. Mattamusta yleisväri ja ilmajäähdytteinen moottori sopivat tyyliin. Kokonaisuuden täydentävät onnistuneesti muotoillut lyhyet vaimentimet yhdessä stereoperän kanssa. Katso lisää: Motoguzzi.com Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Moto Guzzi Audace Hinta alkaen 22 300 € Moottori V2-bensiinimoottori 1 380 cm³, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto. Teho 71 kW (96 hv), 6500 r/min Vääntö 121 Nm (3000 r/min) Vääntö 121 Nm (3000 r/min) Mitat akseliväli 1695 mm Omamassa: 299 kg Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 740 mm. Tankin tilavuus: 20,5 litraa. Rengaskoko: edessä 130/70R18, takana 200/60R16. Huoltoväli: 10 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta