31.5.2016 Ajoneuvot Moottoripyörällä 369 km/h tutkaan – Päivän nopein auto 311 km/h Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lappeenrannan lentokentällä nopein auto ylitti 300 km/h nopeuden. Viisi moottoripyörää ajoi sitäkin nopeammin. Lauantaina 28.5. järjestetyn Lappeenrannan ilmailupäivän yhteydessä yleisöllä oli mahdollisuus kokeilla oman auton tai moottoripyörän huippunopeutta. 2,5 kilometrin mittaisella kiitoradalla nopeus mitattiin mailin eli 1609 metrin kohdalla, joten jarrutusmatkaakin jäi sen jälkeen riittävästi. Sivuvastaisessa tuulessa 300 km/h rajapyykki osoittautui autoille kovaksi. Vain yksi nelipyöräinen ylitti tämän haamurajan. Päivän nopeimman auton – Toyota Supran – nopeudeksi mitattiin 311 km/h. Seuraavat sijat menivät nekin japanilaisautoille. Toiseksi nopein oli Nissan Skyline R32 GTR tuloksella 295 km/h. Samaan tulokseen ylsi myös toinen Nissan GTR. Huomaamaton perhefarkkukin saattaa olla nopea, kunhan konehuoneeseen vaihdetaan ämpärin kokoinen ahdin ja moottori sekä voimansiirto vahvistetaan kestämään uusi voimataso. Tässä esimerkkinä Volvo V40. Nopein Chevrolet Corvette löytyy sijalta neljä, tuloksella 293 km/h. Sijat viisi ja kuusi menivät V40 Volvoille tasatuloksin 292 km/h. Lajia seuraaville Volvojen kovat nopeudet eivät ole yllätys, sillä jo muutama vuosi sitten samanlaisilla autoilla ajettiin suotuisissa olosuhteissa parhaimmillaan 315 km/h tuloksia. Dieselistä voimaa ei tule ”toivomalla”, vaan syöttämällä enemmän polttoainetta koneeseen. Tämä näkyy auton takaosan uutena mattavärityksenä. Tulosluettelo olisi voinut olla vieläkin kovempi, ainakin siitä päätellen mitä huhuja kuulimme lähtöjonossa. Audi RS3 näytti uhmakkaan voimakkaalta, joten kävimme jututtamassa kuljettajaa. Paljonko on voimaa ja mikä on nopeustavoite? – No tää on ihan vakio 360-hevosvoimainen Audi. Piti lähteä tällä, kun penkitettiin Corvettea ja sen vaihteisto antautui. Veten moottorista oli siihen mennessä jarrutettu 1553 hevosvoiman teho ja 1917 newtonmetrin vääntölukemat. Niillä olisi hätyytelty tämänhetkistä autojen ”Suomen ennätystä”, joka on myöskin Chevrolet Corveten nimissä. Jukka Hyvärinen on nimittäin ajanut sellaisella nopeuslukemiksi 364 km/h. Parkkipaikallakin riitti nähtävää. Kuvien Audi R8 ja AC Cobra eivät heilu myyntitilastojen kärkipaikoilla. Jo menomatkalla Lappeenrantaan törmäsimme tankkaustauolla Kotkan ABC Amiraalissa kolmeen väkevästi puhuvaan Mercedekseen. Ehdimme vain kysyä, että olette varmaan menossa tuonne… kun yksi kavereista jatkoi lausetta "joo, Lappeenrannan kentälle ajamaan seisovaa mailia". W210-korinen Mercedes osoittautui E500-malliksi ja kahta seuraavaa ”taksikorin” sukupolvea edustavat yksilöt olivat kumpikin 63 AMG-malleja. – 525 hevosvoimalla tää voi mennä sellaiset 280 km/h. En ole aivan varma onko tästä nopeudenrajoitin ohitettu, se pitäisi olla asetettu alunperin 280 km/h lukemaan. Softaamalla tästä saa 680 hv ja 950 Nm, niillä pitäisi päästä sellaiseen 300 km/h nopeuteen. Kyllä tällä jo maitokauppaan ja takaisin ehtii sopivasti, kertoili kuljettaja. Kova keli vaati veronsa Mercedes-leirissäkin, sillä tulosluettelon mukaan kaksi nopeinta tähtikeulaa ajoivat 267 ja 257 km/h lukemat. Erityismaininnan ansaitsee aivan AMG-Mercedesten tuntumaan 255 km/h tuloksella yltänyt Toyota Carina! Miika Salo tuli kokeilemaan Ducati 1299S Panigalen kulkua lentokentälle. Tulos 287 km/h. Moottoripyörien leirissä valtaosa nopeimmista tuloksista kirjattiin Suzuki Hayabusa -malleille. Kolme nopeinta pyörää saavutti tuloksensa turboahtimen voimin. Päivän ylivoimainen ykkönen oli Timo Streng, jonka metanolia polttoaineena käyttävälle turbo-Hayabusalle mitattiin 369 km/h tutkalukema. Pyörässä kiinni olleet omat GPS-pohjaiset mittalaitteet antoivat tarkaksi lukemaksi 370,5 km/h. Mahdollisuuksia on vieläkin kovempiin tuloksiin, sillä Strengin pyörästä on mitattu 648 hevosvoiman teho renkaalta. Moottoritehona se tarkoittaa +700 hevosvoimaa. Toiseksi nopeimman lukeman Lappeenrannan kentällä ajoi Mika Horto. Turbo-Hayabusa pysäytti tutkan lukemaan 349 km/h. Päivän kakkoseksi ajoi Mika Horto, niinikään turbo-Hayabusalla. Horton tavoite päivään oli 350 km/h ja tulos 349,9 km/h. Tarkkaan tiesi Kotkan mies pyöränsä potentiaalin etukäteen. Kolmas oli Sami Takkunen, jolla sekä tulos että pyörämalli oli sama kuin Hortolla. Neljänneksi ajanut Petri Häkkinen oli samalla päivän nopein vapaastihengittävällä ajanut. Tulos 335 km/h. Kärkinelikko ylitti 200 mailin eli 322 km/h nopeuden. Vain Timo Streng pääsi ”sadan metrin kerhoon”, eli ylitti 100 m/s eli 360 km/h nopeuden. Päivän nopein vapaastihengittävällä moottoripyörällä oli Petri Häkkinen. Tulos 335 km/h. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?