11.9.2018

Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat

Nastarengastesti

Moottorin tämän syksyn ensimmäinen rengastesti keskittyy nastarenkaisiin. Ydinkysymys, miten Michelinin ennätysnastoitettu uutuusrengas pärjää, sai vastauksen: pito jäällä on selvästi kilpailijoita parempi.

Aloitamme tänä syksynä Moottorissa rengastestien sarjan, josta ensimmäisenä on vuorossa nastarenkaiden välinen mittelö keskiviikkona 12.9. ilmestyvässä lehdessä 9/2018. Seuraavassa numerossa sarja jatkuu nastattomien talvirenkaiden testillä.

Testit on toteutettu yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen sekä jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen ­– ja olosuhteiden säilymisen luotettavina.

Nastarengastesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paluu piikkipaikalle

Tämän kauden kuumin kysymys on se, miten Michelin X-Ice North 4 -uutuusrengas pitää kilpailijoihinsa verrattuna. Ranskalaismerkin viime keväänä esittelemässä kumissa on ennätykselliset 250 nastaa per rengas, kun muilla niitä on nyt testaamassamme suomalaisten suosikkikoossa 130–190 kappaletta rengasta kohden.

Nastarengastesti

Testin tulos oli selvääkin selvempi: juuri jäällä, missä nastoista on suurin hyöty, Michelin sijoittuu kaikissa kokeissa ykköseksi. Muita paremman jääpidon lisäksi X-Ice North 4 on erityisen rauhallinen ajettava, ja myös lumella pito on testin parhaita. Varjopuolena on vastaavasti kärkirenkaita heikompi sivuttaispito sulalla kelillä.

Kaksi tasapainoisinta

Niinpä testimme tasapainoisimmiksi kokonaisuuksiksi rankattiin Continental Ice Contact 2 ja Nokian Hakkapeliitta 9. Continental otti lumikokeissa ykköspaikan – ei tosin muihin verrattuna yhtä selvästi kuin Michelin jäällä – ja oli yhdessä Gislaved Nord Frost 200:n kanssa testin hiljaisin rengas kuivalla asvaltilla.

Nastarengastesti

Continentalin, kuten myös Nokian renkaan vahvuus oli nimenomaan siinä, että renkaat suoriutuvat tasaisesti eri olosuhteissa, sekä jäisellä ja lumisella tiellä että märällä ja kuivalla asvaltilla. Testin loput viisi rengasta sisältävät jo selvästi heikompia ominaisuuksia, vaikka pärjäävätkin osassa kokeista hyvin.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

nastarengastesti

Bridgestone Noranza 001

Continental Ice Contact 2

Gislaved Nord Frost 200

Goodyear Ultragrip Ice Arctic

Hankook Winter I*Pike RS2 W429

Michelin X-Ice North 4

Nokian Hakkapeliitta 9

Sava Eskimo Stud

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat