10.10.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tämän talven toinen talvirengastesti pyörii nastattomien talvirenkaiden ympärillä. Selvitimme muun muassa sen, miten kitkarenkaat pitävät aiemman testimme nastarenkaisiin nähden. Kitkarenkaisiin keskittyvä juttu, joka julkaistaan kokonaisuudessaan 10. lokakuuta ilmestyvässä painetussa Moottorissa 10/2018, on toinen osa talvirengastestiemme sarjaa. Ensimmäinen eli nastarenkaiden vertailu julkaistiin edellisessä numerossa 9/2018. Molemmat lehdet ovat myynnissä myös sähköisinä näköisversioina Lehtiluukussa. Testit on toteutettu yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen ja jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen sekä luotettavat testausolosuhteet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piikillä vai ilman? Nastattomien ja nastallisten talvirenkaiden välinen paremmuus on yksi autoilijoiden kestokiistanaiheista. Vaikka neljä viidestä suomalaisesta hankkii edelleen autonsa alle nastat, kitkarenkailla – kuten kansanomainen termi kuuluu – on vannoutunut fanijoukkonsa. Onkin hyvin mielenkiintoista verrata kitkarenkaiden pitoa nastarenkaisiin. Koska molemmat testimme tehtiin samaan aikaan – samoissa olosuhteissa, samoilla autoilla ja samojen testihenkilöiden toimesta – tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia. Tyhjentävää vastausta ikuisuuskysymykseen, siis nastat vai kitkat, on tämänkään jälkeen mahdotonta antaa, mutta ennakkokäsitykset saivat vahvistuksen. Jäällä, etenkin sileällä, on kitkarenkaalla syytä ajaa erityisen varovaisesti. Esimerkiksi jarrutusmatkassa paras kitkarengas jää parhaasta testaamastamme nastarenkaasta reilusti yli 20 prosenttia, ja huonoin kitka melkein 30 prosenttia. Kun ajoalusta vaihtuu jäisestä lumiseen, nastattomien ja nastallisten erot tasoittuvat selvästi. Ja vaikka kitkarengas on yleisesti ottaen märällä ja kuivalla asvaltilla nastarengasta parempi, huonoimmat nastattomat eivät testimme perusteella pärjää sulalla kelillä kaikille nastarenkaille. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Blizzak WS80 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Hankook Winter I*Cept IZ2 W616 Michelin X-Ice XI3 Nokian Hakkapeliitta R3 Nokian Nordman RS2 Pirelli Ice Zero FR Lisää talvirenkaista: Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?