Ajoneuvot | Vene 19 | Venenäyttely | 17.2.2019

Mökkiluokan perämoottorit uudistuvat – tarjolla myös vaihtoehtoisia käyttövoimia

Kesämökeillä, etenkin järviseuduilla on vielä käytössä vanhoja kaksitahtisia ja meluisia pikkumoottoreita.  Kaksitahtisten suurin etu on ollut keveys. Hiljaisempien nelitahtisten pikkumoottorien ongelmana pienehköissä mökkiveneissä on ollut suuri paino.

Jaa artikkeli

Uudet mökkiluokan nelitahtiset perämoottorit ovat yleensä kevyempiä kuin edellisen sukupolven nelitahtiset pikkumoottorit.  Markkinoille on tullut entistä kevyempiä nelitahtimoottoreita etenkin pienemmissä teholuokissa 1,8 kW (2,5 hv) –18,4 kW (25 hv).  Lisäksi kevyet sähköperämoottorit alkavat olla harkinnan arvoinen vaihtoehto mökkivenekäyttöön.

Polttomoottoreissa kaasuttimen tilalle on tullut elektronisesti ohjattu polttoaineensuihkutus yhä pienempiin moottoreihin, esimerkiksi Tohatsu 7,3 kW (9,9 hv) alkaen, Mercury 7,4 kW (10 hv) alkaen ja Yamaha 14,7 kW (20 hv) alkaen.

Vaihtoehtoiset käyttövoimat yleistyvät perämoottoreissa

Pienten veneiden suosiosta kertoo sähköperämoottorien nopea kasvu. Viime vuosi oli sähkökäyttöisten perämoottorien läpimurtovuosi: Sähkömoottoreita myytiin vuonna 2018 lähes 6 000 kappaletta, kun edellisenä vuonna määrä oli 3 500, myynnin kasvu peräti 70 prosenttia!

Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo taustoittaa:
– Helppokäyttöinen ja edullinen sähkömoottori vaikuttaa sekä korvanneen pieniä polttomoottoreita että nousseen soutuveneen lisävarusteeksi. Sähkömoottoreita käytetään myös suosiota kasvattaneissa heittokalastusveneissä keulamoottoreina.

Sähkökäyttöiset perämoottorit tulevat yleistymään paitsi helppokäyttöisyyden, myös niiden hiljaisuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta.  Monilla pienillä järvillä on moottorivenekielto, mutta kielto ei aina koske sähköperämoottoreita.

Sähkömoottorien akkujen asettamat teho-, toiminta-aika- ja toimintamatkarajoitukset ovat toistaiseksi hillinneet sähköperämoottorien yleistymistä, mutta parannusta on tapahtunut akkuteknologian kehittymisen myötä.  Pienitehoiset sähköperämoottorit ovat edullisia, mutta tehon kasvaessa hinta nousee merkittävästi.

Mercury

Mercury esitteli venemessuilla upouuden nestekaasulla  toimivan perämoottorinMercury F5 LPG Propane FourStroke. Iskutilavuus on 123 cmᶾ, teho 3,7 kW (5 hv) ja paino 27 kg.

Moottori tulee myyntiin tämän vuoden aikana eikä sitä ole vielä hinnoiteltu.

Valmistajan mukaan nestekaasumoottori on 30 prosenttia bensiinimoottoria vähäpäästöisempi.
Moottorissa voi käyttää samaa perinteistä propaaninestekaasua (LPG*), joka on tuttua pihagrilleistä.
Arvoitu toiminta-aika 10 – 11kilon kaasusäiliöllä on noin 10 tuntia.

Vaihdevipu helposti ulottuvilla, kuusi kallistusasentoa ja matalan veden ajotila, joilla voi säätää moottoria tarpeen mukaan.  Normaali rikipituus 381 mm.

Mercury F5 Propane Sail Power -mallit on suunniteltu veneilijöille, jotka käyttävät pientä perämoottoria purjeveneessään. Malleissa on vaihtoehtoina pitkä 508 mm ja erikoispitkä 635 mm rikipituus. Lisäksi on 12 voltin, 4 ampeerin / 50 watin latausjärjestelmä kaapeleilla, jolla purjehtija voi ladata akun elektroniikan tai valojen käyttöä varten.  Paino 28,6 (pitkä riki).

Yamaha

perämoottorit Yamaha F20G

Aikaisemman F20B-moottorin korvaava uusi F20G on pari vuotta sitten esitellyn, 18,4 kW (25 hv) F25G-moottorin teholtaan kuristettu versio, iskutilavuus on 432 cmᶾ  ja teho14,7 kW (20 hv).

Edeltäjämalli F20B oli teholuokassaan poikkeuksellisen pieni ja kevyt. Vastoin nykyistä keventämistrendiä isoveljestään alas viritetty Yamaha F20G on iskutilavuudeltaan edeltäjäänsä 70 cmᶾ suurempi ja 5 kg painavampi. Kevyin lyhytrikinen malli painaa 56 kg.

Tässä kokoluokassa uutta on akuton elektroninen polttoaineensuihkutus, ja se on yhteensopiva Yamahan LAN-järjestelmän ja digitaalimittareiden kanssa.  Itse suihkutusjärjestelmä ei tarvitse akkua lainkaan.  Erillinen akku tarvitaan vain sähkökäynnisteisissä malleissa.

Uusi F20G tulee myyntiin kesään mennessä eikä sitä ole vielä hinnoiteltu.  Hinnan arvioidaan nousevan noin 100 eurolla vastaaviin F20B-malleihin verrattuna.

Torqeedo-sähköperämoottorit

Saksalainen Torqeedo tarjoaa laajan valikoiman sähkömoottoreita.  Pienemmät mökkiveneisiin sopivat Torqeedo Travel-moottorit on toteutettu moottoriin integroidulla, irrotettavalla litium-ioni-akuilla, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Se helpottaa käyttöä.

Moottorin akku ja riki voidaan helposti irroittaa ja kantaa eikä erillisten akkujen ja niiden kaapelien kanssa tarvitse äheltää lainkaan. Pienimmän 503-mallin ottoteho on 500 W, se vastaa suunnilleen 2 hv.n polttomoottoria. 1003- ja 1103-mallien ottoteho on 1 000 W, mikä vastaa suunnilleen 4 hv:n polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima ei ole suoraan verrannollinen polttomoottorin tehoon.

Torqueedo

Travel 503- ja 1003-malleissa on planeettavaihteisto moottorin ja potkurin välissä.  Uutuusmallissa Travel 1103 planeettavaihteisto on korvattu suoravedolla, mikä tekee moottorista lähes äänettömän, mutta lisää hieman moottorin painoa ja kokoa.

Torqeedo Travel-mallit ovat harkinnan arvoinen vaihtoehto soutuvenekokoluokan perinteisille perämoottoreille.  Edistyksellisestä tekniikasta täytyy myös maksaa.  Torqeedo Travel-sähköperämoottorit ovat perinteisiä pieniä sähköperämoottoreita kalliimpia, mutta on otettava huomioon, että Travel-malleissa litium-ioniakut ovat vakiona.  Travel-mallien kampanjahinnat ovat hieman laskeneet viimevuotisista.

Torqueedo

Isommat ja tehokkaammat Torqeedo Cruise-mallit on toteutettu erillisin akuin ja ne ovat Travel-sarjan moottoreita huomattavasti kalliimmassa hintaluokassa.

Torqeedon akkuja on mahdollisuus ladata myös aurinkokeräimellä. Ongelmana on aurinkokeräimen joutuminen varkaiden käsiin latauksen ollessa käynnissä venesatamassa.

Torqeedo Travel 503 S/L
Ottoteho 500 W. Paino akkuineen 13,1–13,7 kg, 320 Wh Li-Ion -akku.  Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa noin 2–3 tuntia, uistelunopeudella 5–6 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus 5 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 450 euroa.

Torqeedo Travel 1003 S/L
Travel 1003 on 503-mallin ”isoveli”, varustettuna suuremmalla moottoriteholla ja isommalla akulla. Ottoteho on 1000 W, paino akkuineen 14,2–14,8 kg, 530 Wh Li-Ion -akku.

Toiminta-aika esim. soutuveneellä normaaliajoa 2–3 tuntia, uistelua 5–6 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus 7 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 740 euroa.

Torqeedo Travel 1003 CS/CL
Identtinen 1003-mallin kanssa, mutta varustettu vakiona isommalla 915 Wh akulla.
Ottoteho 1000 W, paino akkuineen 14,9 – 15,5 kg, 915 Wh Li-Ion -akku.

Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus n. 12 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 930 euroa.

Torqeedo Travel 1103 CS/CL
Ottoteho 1 100 W, paino akkuineen 17,3–17,7 kg, 915 Wh Li-Ion-akku.  Suoraveto.
Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi –täyteen lataus n. 12 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Hinta alkaen 2 360 euroa.

Lisäksi uutuutena on saatavana kajakkeihin sopiva Ultralight-malli, hinta alkaen 1 725 euroa.

Sähköperämoottorien valikoima laajenee

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus.

Jaa artikkeli

Keskustelu