17.9.2017

Modulaarisesti tuttu – uusi Subaru Impreza ei riko kaavaa

Subaru Impreza

Trendikäs pohjarakenteen modulaarisuus ei riitä muuttamaan Subaru Imprezaa dramaattisesti.

Subaru esitteli Frankfurtissa uuteen Global Platformiin perustuvan Imprezansa vihdoin myös Euroopan markkinoita ajatellen. Lyhyt koeistuminen paljasti, että omintakeinen japanilaisvalmistaja ei ole kokenut tarvetta muuttaa sitä, minkä se tuntee toimivan.

Modulaarinen alusta-arkkitehtuuri SGP, uusi Dynamic X Solid -muotokieli ja lukuisat tekniset kehitysaskeleet ovat nimittäin luoneet Imprezan, joka näyttää jo kaukaa... ihan samalta. Tunnelma ei muutu myöskään ovea avaamalla, vaan Subaru on uskollinen tyylilleen myös viidennen sukupolven Imprezassa.

Subaru Impreza

Tämä on hyvä juttu merkin faneille, mutta ikävämpää, jos jo aiemmin tähtisumumerkin tuotteissa on ollut jotain ärsyttävää. Esimerkiksi sisustan muovilaadut ovat toki kehittyneet eteenpäin, mutta niiden perusluonne on tuttu vuosien varrelta. Subaru toisaalta tiedostaa asian, kutsuen kovamuoveja käytännöllisiksi ja kulutusta kestäviksi.

Siirtyminen uuteen yhteisrakenteeseen on kuitenkin antanut Subarulle tilaisuuden kehittää tekniikkaa eteenpäin. Uudet bokserimoottorit ovat aiempaa keveämpiä ja Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on käynyt käytöskoulussa sekä laihdutuskuurilla. Samalla auton viihde- ja turvavarusteet ovat luonnollisesti nousseet uudelle tasolle.

Subaru Impreza

Valmistaja itse puhuu mielellään merkittävästi jäykemmästä korirakenteesta, joka vaikuttaa positiivisesti myös ajomukavuuteen sekä ääni- ja tärinäneristykseen. FB-perheen bokserimoottorit ovat nekin päivittyneet kauttaaltaan muun muassa parantuneen puristussuhteen osalta. Virkistävää on myös se, että pätevän nelivedon saa halutessaan edelleen matalassakin autossa, joten trendikkäät katumaasturit eivät ole ainoa vaihtoehto.

Uusi Subaru Impreza on 10 mm edeltäjäänsä matalampi, 35 mm leveämpi ja akseliväli on sekin kasvanut 25 mm. Subaru mainitsee matkustamon leventyneen 29 mm edessä ja 34 mm takana, takapenkkiläisten saadessa 26 mm lisää polvitilaa. Tavaratilaa on käytössä 10 litraa enemmän, mutta se on paremmin käytettävissä kiitos 10 senttimetriä leveämmän takaluukun aukon.

Subaru Impreza

Subaru Impreza on selkeästi auto, jonka uudistuminen alkaa pinnan alta. Odotamme mielenkiinnolla.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat