17.9.2017 Ajoneuvot Modulaarisesti tuttu – uusi Subaru Impreza ei riko kaavaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trendikäs pohjarakenteen modulaarisuus ei riitä muuttamaan Subaru Imprezaa dramaattisesti. Subaru esitteli Frankfurtissa uuteen Global Platformiin perustuvan Imprezansa vihdoin myös Euroopan markkinoita ajatellen. Lyhyt koeistuminen paljasti, että omintakeinen japanilaisvalmistaja ei ole kokenut tarvetta muuttaa sitä, minkä se tuntee toimivan. Modulaarinen alusta-arkkitehtuuri SGP, uusi Dynamic X Solid -muotokieli ja lukuisat tekniset kehitysaskeleet ovat nimittäin luoneet Imprezan, joka näyttää jo kaukaa... ihan samalta. Tunnelma ei muutu myöskään ovea avaamalla, vaan Subaru on uskollinen tyylilleen myös viidennen sukupolven Imprezassa. Tämä on hyvä juttu merkin faneille, mutta ikävämpää, jos jo aiemmin tähtisumumerkin tuotteissa on ollut jotain ärsyttävää. Esimerkiksi sisustan muovilaadut ovat toki kehittyneet eteenpäin, mutta niiden perusluonne on tuttu vuosien varrelta. Subaru toisaalta tiedostaa asian, kutsuen kovamuoveja käytännöllisiksi ja kulutusta kestäviksi. Siirtyminen uuteen yhteisrakenteeseen on kuitenkin antanut Subarulle tilaisuuden kehittää tekniikkaa eteenpäin. Uudet bokserimoottorit ovat aiempaa keveämpiä ja Lineartronic CVT-automaattivaihteisto on käynyt käytöskoulussa sekä laihdutuskuurilla. Samalla auton viihde- ja turvavarusteet ovat luonnollisesti nousseet uudelle tasolle. Valmistaja itse puhuu mielellään merkittävästi jäykemmästä korirakenteesta, joka vaikuttaa positiivisesti myös ajomukavuuteen sekä ääni- ja tärinäneristykseen. FB-perheen bokserimoottorit ovat nekin päivittyneet kauttaaltaan muun muassa parantuneen puristussuhteen osalta. Virkistävää on myös se, että pätevän nelivedon saa halutessaan edelleen matalassakin autossa, joten trendikkäät katumaasturit eivät ole ainoa vaihtoehto. Uusi Subaru Impreza on 10 mm edeltäjäänsä matalampi, 35 mm leveämpi ja akseliväli on sekin kasvanut 25 mm. Subaru mainitsee matkustamon leventyneen 29 mm edessä ja 34 mm takana, takapenkkiläisten saadessa 26 mm lisää polvitilaa. Tavaratilaa on käytössä 10 litraa enemmän, mutta se on paremmin käytettävissä kiitos 10 senttimetriä leveämmän takaluukun aukon. Subaru Impreza on selkeästi auto, jonka uudistuminen alkaa pinnan alta. Odotamme mielenkiinnolla. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku