3.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Space Star Mitsubishi Space Star pärjäsi pikkuautojen joukossa hyvin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava, mutta vanhanaikainen. Space Star lunastaa nimensä odotukset vain osittain. Hyvää: Tilava, mainio moottori Huonoa: Ohjaus, ajo-ominaisuudet, vanhentunut olemus Mitsubishi Space Star maksaa 3,5 euroa jokaista millimetriä kohden. Hampurilaisaterian verran alle kolmellatoista tuhannella eurolla saa 3,7 metriä pikkuautoa. Se laittaa Coltin korvanneen Space Starin kilpailemaan halvimpien viisiovisen pikkuautojen kanssa. Space Star lunastaa mahtipontisen nimensä lupaukset tilojen osalta. Lähes kaksimetrisen kuljettajan taakse mahtuu vielä 175 senttinen istumaan aivan kohtalaisesti. Se kaksimetrinen kuljettaja tosin istuu pää hyvin lähellä kattoverhoilua. Myös lyhyempi kuljettaja kokee istuvansa turhan korkealla. Istuma-asentoon nähden alas jäävä taustapeili muodostaa häiritsevän katvealueen. Istuinkorkeus on säädön matalimmassakin asennossa liian korkealla. Pientä hiomattomutta Space Starissa riittää. Keskikonsolin katkaisimet ovat poikkeuksellisen halpaa muovia, ja radion näytöstä näkyy kerralla kanava tai kellonaika. Moottorin jäähdytysnesteen kylmyydestä ilmoitetaan tavanomaisen sinisen symbolin sijaan vihreällä merkkivalolla. Kyse on kustannussyistä. Nyt tehdas on voinut käyttää samaa vihreää väritystä lämpötilan merkkivalolle ja ECO-ajotavan ilmaisimelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolmesylinterinen pikkutähti Kaupungissa Space Star on perusnäppärä. Kääntösäde on kokoluokasta johtuen pieni ja 1,2-litrainen kolmesylinterinen bensiinimoottori vääntää alakierroksilla erinomaisen vahvasti. Konetta voisi helposti luulla turboahdetuksi. Hintaluokkaan nähden Mitsubishi tarjoaa myös keskivertoa enemmän tehoa. Space Starin kahdeksankymmentä hevosvoimaa on pätevä lukema kilpailijoiden 60–75 hevosvoiman välillä pyöriville teholukemille. Yhdistetyn ajon kulutuslukema on silti vain 4,1 litraa sataa kilometriä kohden. Kulutusta ja suorituskykyä parantaa myös auton keveys, omamassaksi ilmoitetaan vain 920 kilogrammaa. Kytkimen oppiminen ottaa aikansa, mutta keveyteen tottuu. Vaihteet kytkeytyvät todella sulavasti, jos vaihdekeppiä liikuttaa oikeaa rataa. Epämääräisellä liikeradoilla voi vaihteensiirto kanittaa. Peruutusvaihteen kytkeminen vaatii välillä vaihteiston käyttöä vapaalla, mikä on parhaimmillaan nostalginen tuulahdus yhdeksänkymmentäluvun alun pikkuautojen vaihteidenarvontajärjestelmistä. Hiontaa vailla Autoa yleisesti vaivaava hiomattomuus välittyy ajettavuudestakin. Sen lisäksi, että ohjaus on tunnoton ja hieman tahmea, se myös keskittää poikkeuksellisen huonosti. Vielä maantievauhdissa ohjaus täytyy mutkan jälkeen varta vasten kääntää takaisin suoraan. Ohjaus on melko epätarkka johtuen kapeista ja korkeista 165/65 R14 –renkaista. Auton jousitus on myös harvinaisen pehmeä, joten kallistelua tapahtuu aivan tavanomaisissa vauhdeissa. Toisaalta mukulakivet ja muut kaupunkiympäristön arkiset haasteet se selvittää hyvin. Ajettavuuden tai melutason puolesta Space Star ei ole kotonaan maantievauhdeissa. Se on sääli, sillä vasta kaupunkinopeuksien yläpuolella alkaa erinomaisesta 0,27 ilmanvastuskertoimesta olla hyötyä. Eilispäivän uutuus Loistavaa moottoria lukuun ottamatta Mitsubishi tuntuu uudeksi autoksi vanhanaikaiselta. Siinä ei olisi mitään ongelmaa, jos auto olisi poikkeuksellisen halpa. Lähes tasan kolmentoistatuhannen euron hinta laittaa sen kuitenkin ahtaaseen rakoon. Budjettitietoisille on tarjolla kaksituhatta euroa halvemmalla viisipaikkainen Dacia Sandero. Vähän ajaville sen korkeahko 5,8 litran keskikulutuskaan ei ole ongelma. Vastaavasti vain joitakin satoja euroja Space Staria kalliimmalla saa kuusikymmentä hevosvoimaisen Seat Miin. Se on toki nelipaikkainen, mutta laatuvaikutelma on aivan toista luokkaa kuin Mitsubishissä. Myös aivan suoria kilpailijoita on tarjolla lukuisia. Suuntaan tai toiseen alle neljänsadan euron päässä Space Starista on tarjolla myös Nissan Micra, Kia Picanto tai Citroën C3. Kilpailu budjettiluokassa on kovaa. Se pistää uutena vanhanaikaisen Space Starin hyvin ahtaalle. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mitsubishi Space Star 1.2 Cleartec Invite MT Hinta alkaen 12 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 13 520 € Ajoneuvovero 82 €/ v Moottori 1 193 cm3, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 59 kW (80 hv), 6 000 r/min Vääntö 106 Nm (4 000 r/min) Vääntö 106 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km 4,8 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 96 g/km Mitat pituus 3710 mm, leveys 1665 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2450 mm Tavaratila: 235 l Omamassa: 920 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku