10.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttöauto kehnoille teille ja lyhyisiin taipaleisiin suurperheille. Hyvää: väkivahva dieselmoottori, neliveto ja automaattivaihteisto. Huonoa: melutaso, ohjaustuntuma, turhan matalalle avautuva takaluukku Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perinteisesti muotoillun maasturin ohjaustuntuma ja äänieristys jättävät toivomisen varaa Uudistuneen Mitsubishi Outlanderin väkivahva dieselmoottori vie nöyrästi isoa autoa. Etuistuin ja ratti säätyvät riittävästi, jotta ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen – olipa pitkä- tai lyhytkoipinen. Korkealta näkee hyvin, joka helpottaa ruuhkanytkähtelyjen ennakoimista. Moni on mieltynyt katumaastureihin juuri tästä syystä, mutta perustelevat vieroksujille valintaansa ”kehnokulkuisella mökkitiellä”. Säröjä kuvaan Ehyt ajokokemus säröytyy siirryttäessä kaupungista maantielle. Ohjauksen keskialue on oudon väljä. Korjaavat ohjausliikkeet saisivat välittyä tarkemmin etupyöriin, jottei ajamisesta tule vaeltelevaa. Dieselmoottorin äänet ovat säyseät, mutta matka-ajossa renkaiden hurina kantaa ikävästi sisälle. Muutamalla kilpailijalla ajomelu on suitsittu paremmin. Outlanderin saa joko viisi- tai seitsenpaikkaisena. Ihmisille ja tavaroille on tilaa riittävästi, joskin kolmannen istuinrivin nosto esiin syö tavaratilan minimiin. Ahtaat jalkatilat houkuttelevat takimmaisille istuimille vain lapsimatkustajia. Paino on pudonnut Uusi nelivetojärjestelmä on normiajossa etuvetoinen, mutta etupyörien luistaessa vetoa jaetaan myös takapyörille. Kehnoissa keleissä nelivedon voi lukita, jolloin voima jakaantuu puoliksi etu- ja taka-akselille. Auton paino on sitten edellismallin pudonnut kahden matkustavaisen verran: 145 kiloa. Uutta ovat aktiivinen vakionopeudensäädin ja automaattisesti jarruttava etutörmäysvaroitin. Kaistavahti paimentaa kuskia turhankin innokkaasti. Taskupysäköinti käy, sillä peruutuskameran näkymä on avara ja apuviivoitus selkeä. Diesel-Outlanderin saa myös etuvetoisena, ja ladattavan nelivetoisen hybrid-Outlanderin alta 50 000 euron. Teksti: Marko Jokela Kuva: Jari Saarentaus Mitsubishi Outlander 2.2 DiD Navi AT 4WD 7P Hinta alkaen 48 995 € Ajoneuvovero 138 €/ v Käyttövoimavero 461 €/ v Moottori 2 268 cm³, dieselrivimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (2750 r/min) Vääntö 360 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 477 l Omamassa: 1685 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?