20.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Outlander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Outlander PHEV hurmaa äänettömästi sähköllä kulkiessaan, eikä matka katkea akuston tyhjennyttyäkään. Hyvää: Päästöttömyys lyhyillä matkoilla, äänettömyys, neliveto, runsas varustelu. Huonoa: Bensiinikäytöllä janoinen, matala tavaratila, pintakova jousitus. Hybriditekniikka ja latausmahdollisuus tekevät Outlanderista markkinoiden puhtaimman kaupunkimaasturin. Mitsubishi on viime vuosina tupannut putoamaan kelkasta niin tuotekehittelyssään kuin myyntiluvuissaankin. Nyt kuitenkin pistokehybriditekniikan tuoma roima harppaus nostaa Outlanderin luokkansa vähäpäästöisimmäksi ja puhdistaa koko katumaasturiluokan statusta ekologisempaan suuntaan. Maastureissa Mitsun maine on säilynyt kovana ja sähköautoilun ensiaskeleet on otettu piskuisella i-MiEV:llä, voiko näistä yhdessä tulla jotakin suurta? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme ajotilaa Outlander PHEV on perusrakenteiltaan ja ulkonäöltään yhtenevä viime vuonna esiteltyjen bensiini- ja dieselmoottoristen siskojensa kanssa. Kaksilitrainen bensiinimoottorikin on sama, mutta teholtaan kuristettuna ja tasapainotusakseleilla varustettuna. Koska vaaka näyttää uutuudelle perusmallia 300 kiloa isompaa omapainoa, jotain uuttakin täytyy kuorien sisällä olla. Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, sekä edessä että takana 60 kW:n kolmivaihemoottorit. Lisäksi vielä bensakoneen pyörittämä 70 kW:n generaattori ja tietysti 12 kWh:n litiumioniakusto. Outlander on lähtökohdiltaan lähempänä sähköautoa kuin vaikkapa Toyotan hybridimallit. Alle 65 km/h nopeudella liikutaan aina vain sähkömoottoreilla, sillä bensamoottorista on jätetty vaihteisto kokonaan pois. Kun akuissa virta riittää, pelkästään sähköllä pääsee 120 km/h. Suuremmassa tehontarpeessa bensamoottori käynnistyy ja kytkee voimaa suoraan etupyörille ns. rinnakkaishybriditilassa. Akkujen ollessa tyhjät toimitaan sarjahybridinä, kun bensiinimoottori ainoastaan pyörittää generaattoria ja tuottaa sähkömoottoreille virtaa. Kolmen ajotilan lisäksi napeilla voi ohjata järjestelmän käyttämään bensiinimoottoria lataamaan akustoa tai säilyttämään latausta tuleviin tarpeisiin. Työmatkat sähköllä Outlanderin tekniikka kuulostaa monimutkaiselta, mutta siitä ei tarvitse kiinnostua. Starttinapista syttyy ”Ready” –valo, vaihde D-asentoon ja menoksi kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Automatiikka kuluttaa ensin akuston tyhjäksi ja vaihtaa sitten bensan käyttöön, kunnes akusto ladataan pistokkeesta. Järjestelmä toimii älykkäästi eikä energiamonitoria seuraamalla ja ajotiloilla kikkailemalla pääse juurikaan parempaan tulokseen. Yritinpä kuitenkin. Sähköllä kuljetun matkan maksimoimiseksi akku on oltava täydessä latingissa ja auto joko tallissa tai esilämmitetty. Sähkölaitteiden käyttö pitäisi rajoittaa minimiin, eikä lämmitystäkään oikein tohdi pyytää. Yksinään ajellessa ikkunat pysyvät huurteettomina ilman puhallusta yllättävän pitkään nollakelilläkin. Näillä eväillä ja pintakaasulla pihistelemällä pelkällä sähköllä pääsi 40 km, luvattu 52 km tuntuu mahdottomalta saavuttaa. Normaalisti kiihdyttelemällä ja lämmitys päällä toimintamatka sähköllä ei itse asiassa putoa paljoakaan 40 km:stä, mutta samalla bensamoottori käy hetkittäin antamassa lämpöä ja lisäkiihtyvyyttä nostaen kulutuksen lähelle normikulutuslukemaa n. 2 l/100km. Joka tapauksessa useimpien työ- ja kauppareissut hoituvat lähes pelkästään sähköllä, edellyttäen, että auton jaksaa liittää piuhaan vähintään kotona. Mahdollisuus työpaikan pistokkeesta lataamiseen antaa tietysti rahallista lisämotivaatiota, vaikkakin täysi lataus maksaa alle kaksi euroa. Mökkireissut bensiinillä Akuston tyhjennyttyä pelkän bensiinin käyttöön siirtyminen ei ole kuitenkaan yhtä auvoista. Pakkasessa, moottoritiellä tai kiihkeässä ja katkonaisessa taajama-ajossa ei kymmenenkään litraa satasella riitä, kookas yli 1800-kiloinen auto ei liiku vähällä. Paino verottaa myös suorituskykyä. Vaikka bensakoneessa ja kahdessa sähkömoottorissa on tehoa yhteensä lähes 300 hv, samaan aikaan käytössä on korkeintaan 196 hv. Niillä hybridimalli pärjää nipin napin 150-heppaiselle bensasiskolleen paperilla, käytännössä sähkömoottoreiden rutka alavääntö kuitenkin tekee hybridistä voimakkaamman tuntuisen. Sähkötekniikka on saatu piilotettua tuttuihin kuoriin yllättävän helposti. Akusto on matkustamon alla pienentäen maavaraa parilla sentillä ja nostaen saman verran takapenkkiläisten lattiaa. Jalat ovat hiukan enemmän koukussa, mutta muutoin tilaa on reilusti joka suuntaan. Taka-akselin sähkömoottori on puolestaan tavaratilan alla vieden kolmannen istuinrivin paikan, hybridiä saa siis vain viisipaikkaisena. Tavaratila on laakea, mutta matalahko suojapeitteeseen asti lastattuna. Hybridimallin pahimmaksi rasitteeksi jää siis hinta. Tehdashinnoissa eroa vastaavan bensamalliin on yli 15 000, mutta pienempien päästöjen ansiosta verollisessa hinnassa eroa on enää kymppitonni. Ahkerasti lataamalla senkin kuolettamiseen tarvitaan 100 000 km ajoa, joten rahan säästön takia hybridimallia ei hankita. Puhtaamman oman tunnon arvoa on vaikeampi mitata. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Mitsubishi Outlander PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 54 995 € Ajoneuvovero 57 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, sähkömoottorit 2 kpl (85 hv / 190 Nm), jatkuva neliveto. Teho (121 hv) Vääntö 190 Nm Teho , 190 r/min Vääntö 190 Nm Akku Litiumioniakusto (300 V / 12 kWh). Hybridijärjestelmän yhteisteho 144 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 44 g/km Mitat pituus 4655 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 463-1700 l Omamassa: 1810 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 5 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku