28.7.2014

Koeajo: Mitsubishi L200

Etenemiskyky ja työkalun ominaisuudet ovat Mitsubishin uudistuneen avolavan valttikortit. Hyvää: Vetokyky, etenemiskyky. Huonoa: Kaksipaikkaisen ohjaamon tilaratkaisut, tahmea moottori.

Mitsubishin L200-avolavamalli esiteltiin vuonna 1978 Mitsubishi Fortena. Sitä on myyty vuosien saatossa lähes kaikilla mantereilla, myös Chryslerin valmistamana, Plymouthina ja Dodgena. Markkinoilla oleva neljäs sukupolvi on kypsynyt vuodesta 2006 ja nyt on pienen päivityksen aika ennen uutta mallia.

Auton keula on uudistunut ja ilme on sukua Outlanderista. Tummanpuhuva sisusta on saanut uuden kuosin, mutta työkalumaisen pelkistetyt ja harvassa olevat hallintalaitteet ovat yhä selkeät käyttää.

Suomeen tuotavat autot ovat mallin parhaimmalla varustelutasolla eli Magnum-varusteltuja ja niihin kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset alumiinivanteet ja putken muotoiset astinlaudat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etenemiskykyinen työjuhta

Moottori on iskutilavuudeltaan 2,5 litrainen ja teholtaan 178 hevosvoimainen turbodiesel. Ohuen alaväännön takia moottori vaatii kierroksia tehon hyödyntämiseksi. Välitykset ovat lyhyehköt ja vaihtamisen tarve on tiuhaa etenkin kaupungissa tai pikkuteillä.

Pitkien joustovarojen takia auto on mutkaisella maantiellä hieman kiikkerä, mutta maastossa ja vaikeakulkuisilla teillä etupyörien erillisjousitus ja joustovarat ovat eduksi. Takapyörien vaimennus on toteutettu jäykällä akselilla ja lehtijousilla, jotta auto olisi lava kuormattunakin vakaa ajettava.

Suomessa myytävät L200-mallit on varustettu käsin kytkettävällä nelivedolla. Neliveto ja takapyöriin vaikuttava lukko kytketään vaihdekepin vieressä sijaitsevasta vivusta, josta kuljettaja voi myös valita lyhyen tai pitkän välityksen tilanteen mukaan. Autolla saa vetää 2700 kilon painoista jarrullista perävaunua.

Koeajettu yksilö on neliovinen ja kaksipaikkainen. Takaistuimien paikalla on vanerista rakennettu laatikko, jota ei kuitenkaan ole erityisemmin muotoiltu säilytystilaksi

Hullunkurinen tilaratkaisu johtuu siitä, että auto on rekisteröity pakettiautoksi. Noin kahdeksan tuhannen euron lisähintaan L200:n saa viisipaikkaisena. Mikäli takaoville ei ole käyttöä, saa auton Club Cabina eli kaksiovisena vajaan 34 tuhannen euron hintaan.

Avolavamarkkinoilla on monilla merkeillä uusien mallisukupolvien aika. Uusi Mitsubishi L200 tullee markkinoille vuonna 2015. Siihen asti nykyinen malli kilpailee muun muassa kohta uusiutuvaa Toyota Hiluxia ja Nissan Navaraa sekä vielä tuoreita Volkswagen Amarokia ja Ford Rangeria vastaan.

Teksti ja kuvat: Santeri Petrell

Mitsubishi L200

Hinta alkaen

33 605 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 611 €

Ajoneuvovero

222 €/ v

Käyttövoimavero

171 €/ v

Moottori

2 477 cm³.

Teho

131 kW (178 hv), 4000 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–1850 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–1850 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,1 s

Huippunopeus

179 km/h

Kulutus l/ 100 km

9,1 (kaup.) / 7,0 (maant.) / NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

204 g/km

Mitat

pituus 5185 mm, leveys 1815 mm, korkeus 1780 mm, akseliväli 3000 mm
Omamassa: 1890 kg

Muu tieto

Kantavuus 885 kg.

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat