26.4.2016

Mitsubishi: Kulutuslukemia vääristelty aina vuodesta 1991

Mitsubishi logo

Viime viikolla paljastunut Mitsubishin kulutuslukemien vääristely on jatkunut yhtiön mukaan ainakin vuodesta 1991.

Viime viikolla alkanut Mitsubishin skandaali koskien Japanin markkinoille suunnattujen miniautojen kulutuslukemien vääristelyä on nyt laajentunut. Aiemmin yhtiö kertoi väärin mitattujen kulutuslukemien koskevan noin 625 000 Mitsubishin valmistamaa Kei-autoa, joista osa myytiin Nissanin merkin alla. Juuri Nissan kiinnitti huomiota nimellään myytävien autojen kulutustietojen epäselvyyksiin. Kulutuslukemia oltiin liioiteltu jopa 10 prosenttia.

Kriisin johdosta Mitsubishi on nyt tutkinut asiaa edelleen. Nyt yhtiö kertoo, että polttoaineiden kulutuslukemia on vääristelty Japanin markkinoilla jo vuodesta 1991. Viime viikolla yhtiö epäili kriisin rajoittuvan vuoteen 2002. Väärin testattujen automallien tarkka määrä ei ole vielä valmistajalla selvillä.

– Asiakkaat ovat ostaneet autojamme perustuen väärään tietoon polttoaineen kulutuksesta. En voi kuin pyytää anteeksi, kommentoi Mitsubishin pääjohtaja Tetsuro Aikawa lehdistötilaisuudessa.

Asian tarkempi selvitys on vielä kesken. Mitsubishi on muodostanut nyt ulkoisen selvitystyöryhmän, joka koostuu kolmesta entisestä syyttäjästä. Työryhmän luvataan kertovan löydöksistään kolmen kuukauden kuluessa. Sillä välin kriisin aloittaneiden Kei-autojen valmistus on keskeytetty.

Samalla keskustelu on siirtynyt siihen, miten yhtiö mahdollisesti hyvittää kriisin asiakkailleen, jotka ovat ostaneet yhtiön autoja väärin perustein. Myös valtion myöntämien verohelpotusten takaisinmaksusta on puhuttu, sillä Japanin valtio tukee voimakkaasti juuri Kei-miniautoilua. Keskustelussa ovat myös rikosoikeudelliset korvaukset Japanin lain rikkomisesta. Korvausvaatimusjonossa on myös Nissan, jonka Dayz ja Dayz Roox -mallit ovat Mitsubishin valmistamia.

Nyt käynnissä oleva skandaali on paha takaisku luottamusta uudelleenrakentavalle Mitsubishille. Vajaassa viikossa kulutuslukemien vääristely on vienyt sijoittajien uskon yhtiöön, pyyhkien osakkeen arvosta tähän mennessä noin puolet. Skandaali on myös Mitsubishin toinen 2000-luvulla, yhtiön jäätyä vuosien 2000 ja 2004 aikana kiinni erilaisten ajoneuvojensa vikojen peittelystä aina vuodesta 1977 asti. Peittelyn taustalla oli ilmeisimmin 1990-luvun lama ja tehostamisen myötä tiukentuneet työolot.

Viikonloppuna kriisin epäiltiin koskevan esimerkiksi i-MiEV-sähköautoa, jolloin kriisi laajenisi myös Japanin ulkopuolelle. Myös Yhdysvaltain viranomaiset ovat pyytäneet yhtiöltä lisäselvityksiä.

Lähde: Automotive News, BBC, kuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat