28.4.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halvin nelivetoinen dieselautomaatti ja vieläpä suosittua citymaasturimallia. Mitsubishi ASX:llä on hallussaan ilmeiset onnistumisen eväät. Hyvää: onnistunut hinnoittelu, runsaat vakiovarusteet, viiden vuoden takuu. Huonoa: arkinen ja hiukan vanhahtava ilme ohjaamossa. Hinnoittelun onnistumisesta voidaan ainakin osittain kiittää saman merkin Outlander-mallia. ASX:n moottori ja vaihteisto ovat nimittäin Outlanderin lahjoja pikkusisarelleen. Kustannustehokkuutta asiakkaan hyväksi siis. Mitsubishi ASX:ssä vahvistuu monella tavalla tunne, että tässä mallissa on pyritty yhdistämään käytettävyys ja asiakkaan rahalleen saama vastine mahdollisimman sopivaan pakettiin. Moottorissa ja vaihteistossa ei sinällään ole mitään huomauttamista, vaikka ne eivät erityisesti myöskään säväytä. Matka-ajossa niiden toimintaan ei kiinnitä huomiota, joten perusasiat ovat kunnossa. Lovesta loveen siirreltävä automaattivaihteen valitsin tosin tuntuu hiukan karkealta ja vanhahtavalta, kun toisaalta kilpailijoilla on tarjolla hyvin suoraviivaisia ja sujuvasti pienin liikkein liikuteltavia valitsimia. Ajaminen on mukavan asiallista, mutta kehnolle tielle tultaessa ASX:n jousitus yllättää. Nimismiehen kiharat ovat ikävä kokemus, jota ASX ei osaa pehmittää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvä varustelu Nämä piirteet on kuitenkin asetettava kokonaisuuteen. ASX mallina huokuu hyvässä mielessä tavallisuutta ja arjen käytettävyyttä. Neliveto, automaattivaihde, käyttövoimana diesel ja malliltaan katumaasturi, kun nämä ominaisuudet paketoidaan samaan pakettiin ja hintalappu on vielä sarjassaan markkinoiden halvin, on asiakkaalla syytä tyytyväisyyteen. Lisää tyytyväisyyttä tämän ASX:n ostajalle tuottaa varustelu. Invite-varusteluun sisältyvät mm. automaattinen ilmastointi, 16-tuuman alumiinivanteet, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi, jäähdytetty ja lämmitettävä hansikaslokero, vakionopeussäädin etusumuvalot ja sadetunnistin. Tällainen varustelu nostaa jo helposti hintaa, mutta ASX:n tapauksessa tämä kaikki tulee kerralla samaan hintaan. Turvattua käyttöä Nelivetoisen Mitsubishi ASX dieselautomaatin valintaa käyttöautoksi puoltaa viiden vuoden tai enintään 150 000 kilometrin taipaleelle annettu takuu. Myös matkanjatkamispalvelu kuuluu pakettiin. Sen saa kolmeksi vuodeksi ja sen jälkeen palvelu on voimassa huollosta huoltoon enintään 10 vuoden ajan tai 300 000 kilometriin saakka. Tehtaan ilmoittaman yhdistetyn kulutuksen mukaan sadan kilometrin matka taittuu 5,8 litralla dieseliä. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Mitsubishi ASX 2.2 DiD Invite Hinta alkaen 32 300 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 916 € Ajoneuvovero 138 €/ v Käyttövoimavero 422 €/ v Moottori 2 268 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaatti, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1500-3500 r/min) Vääntö 360 Nm (1500-3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km 7,1 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4295 mm, leveys 1770 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 419 l Omamassa: 1595 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 1 400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta ja sen jälkeen huollosta huoltoon enintään 10 v tai 300 000 km Takuu 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku