27.9.2017

Miten valitset autosi värin?

Kuva: Nissan

Nissan selvitti Micran värien suosion vuosituhannen vaihteesta nykyhetkeen saakka. Tulokset ovat yllättäviä.

Oletko ollut auton väriä valitessasi muodin aallonharjalla vai onko valintasi ollut jokin muu suosikkiväri? Japanilainen autonvalmistaja Nissan on tehnyt kiinnostavan värimieltymyksiä paljastavan selvityksen Nissanin Micra-automallin Euroopan myyntitilastojen perusteella. Ne paljastavat suosituimmat korivärit vuosien varrelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Musta ja harmaa jyräävät

Nissan Micran suosituin väri Euroopassa on nykyisin harmaanmusta Enigma Black. Aivan vanavedessä suosituimmuudessa seuraa Gunmetal Grey -keskiharmaa. Näiden kahden värin osuus Micran myynnistä Euroopassa on noin viidennes eli 21 prosenttia.

Suomessakin Enigma Black ja Gunmetal Grey ovat kärkikolmikossa, mutta suomalaisten Nissanin ostajien suosikki uuteen Micraan on ollut uutuussävy kirkkaanpunainen Passion Red. Myös oranssin värin kysyntä on suvantovaiheen jälkeen taas kasvussa.

Aiemmin suosiossa futuristiset metallivärit

Nykyiset suosikkivärit poikkeavat merkittävästi Micran aikaisempien versioiden värimaailmasta. Vuosituhannen vaihteessa autonostajat suosivat futuristisia metallivärejä: hopea kattoi viidenneksen kolmannen sukupolven Micran myynnistä. Konservatiivisen värimaailman toinen myyntisuosikki oli Nissanin markkinoinnissaan käyttämä kirkkaansininen Cornflower Blue.

Kun Nissanin muotoilu uudistui vuonna 2007, värivalikoima laajeni ja mustasta tuli nykyhetken tavoin autonostajien suosikkiväri.

Valkoinen valtasi alaa

Tilanne muuttui neljännen sukupolven Micran tullessa markkinoille 2012. Silloin Nissanilla nähtiin niin sanottu Apple-efekti eli valkoisten autojen myynnin merkittävä kasvu, kun kuluttajaelektroniikasta tuttu iPhone-matkapuhelimen ulkoasu alkoi näkyä myös autoteollisuudessa.

Nissanin mukaan tulevaisuudessa tarjolla oleva värivalikoima tulee monipuolistumaan maalausteknologian kehittyessä ja sosiaalisten trendien vaikuttaessa yhä laajemmin kuluttajien valintoihin. Myös personoinnin kysyntä todennäköisesti kasvaa entisestään.

Tutkimukset ovat Nissanin mukaan osoittaneet, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan räätälöidystä tuotteesta enemmän, jos he voivat itse aktiivisesti osallistua sen luomisprosessiin. Keskimäärin Nissanin ostajat käyttävät autonsa personointiin 400 euroa.

Lähde ja kuva: Nissan

Lue lisää:

Autojen suosikkivärit selville Suomessa – Kahden valtavärin osuus on miltei puolet!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat