9.1.2017

Mitä ihmettä Mazda – japanilaismerkki kehittää bensiinimoottoria, joka toimii kuin diesel

Huhut kertovat Mazdan esittelevän vuonna 2018 vallankumouksellisen bensiinimoottorin.

Moottoritekniikassa omia polkujaan varsin menestyksekkäästi kulkevan Mazdan huhutaan kehittävän uudentyyppistä bensiinimoottoria, jossa polttoaineen ja ilman seos sytytetään perinteisen sytytystulpan sijaan puristuksen aiheuttamalla lämmöllä – aivan kuten dieselmoottoreissa.

Perinteistä kipinäsytytteistä moottoria kutsutaan ottomoottoriksi keksijäänsä Nikolaus Ottoa kunnioittaen. Ottomoottorin toiminta on oppikirjasta tuttu: ilman ja polttoaineen seos puristetaan sylinterissä, sytytetään sytytystulpan kipinällä, ja palaessaan laajentuva seos painaa sylinterin männän alas. Pystysuuntainen liike muutetaan kampiakselilla pyöriväksi.

Perinteisen bensiini- ja dieselmoottorin suurin ero on juuri sytytyksessä. Dieselissä palamista ei aloiteta sytytystulpalla, vaan ilma-polttoaineseos syttyy korkean paineen aiheuttamassa lämpötilassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kukaan ei kertonut japanilaisille…

Ottomoottorissakin voi tapahtua itsesyttymistä, mutta tällöin kyseessä on hallitsematon ja moottoria rajusti mekaanisesti kuormittava nakutus.

Mazda ei ilmeisesti ole vaivannut insinöörejään historiatunneilla, sillä nyt korkeapuristeisista ottomoottoreista (kuvassa MX-5:n 2.0 Skyactiv-G) tuttu japanilailsyhtiö kehittää bensiinimoottoria, jonka toiminta perustuu itsesyttymiseen.

Englanniksi moottorista käytetään termiä homogenous charge compression ignition, lyhyesti HCCI. Vapaasti suomennettuna kyse on yhtenäisen seoksen puristussytytteinen moottori.

Voimantuotto perustuu siis tasaisesti sekoittuneen ilma-bensiini -seoksen sytyttämiseen korkeassa lämpötilassa, joka syntyy korkean puristussuhteen ansiosta.

HCCI-moottorin voisi yksinkertaistaen sanoa perustuvan hallittuun nakuttamiseen, joka on mahdollsta hyvin pienessä lämpötilaikkunassa.

Tuotantoon jo 2018?

Korkeamman puristussuhteen ansiosta bensiinillä käyvän HCCI-moottorin hyötysuhde voi olla merkittävästi bensiinillä käyvää ottomoottoria parempi. Mazdan uuden moottorin kerrotaan tarjoavan jopa 30 prosentin parannuksen perinteiseen ottomoottoriin.

Dieseliin verrattuna HCCI-moottorin etuna ovat puhtaammat pakokaasut.

HCCI-moottori ei keksintönä ole uusi, mutta matka teoriasta sarjatuotantoon on ollut pitkä.

Uudentyyppinen moottori saapuu asia.nikkei.com -verkkosivuston mukaan jo vuonna 2018 esiteltävän seuraavan sukupolven Mazda 3:n keulalle. Verkkosivuston mukaan vuonna 2019 Mazdalta voidaan odottaa sähköautoa, ja ensimmäisten ladattavien hybridien pitäisi saapua 2021.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: asia.nikkei.com, Road & Track

Korjattu 21.14 9.1.2017: selkeytetty termejä.

Luetuimmat