18.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen sukupolven Cooper tarjoilee ajamisen iloa ja pieniä parannuksia. Personointimahdollisuuksia on runsaasti mutta lisävarusteherkuttelu tekee kukkarolle kipeää. Hyvää: ajotuntuma, edelleen trendikäs. Huonoa: takatilat ja tavaratila. Tuoreimman Mini-sukupolven edustaja herättää ansaittua huomiota missä sillä liikkuukaan. Retro-muodot ovat tuttuja ja ulkopuolen ehostukset tällä kierroksella varsin maltillisia Esimerkiksi keulan muotoa on typistetty hieman, mutta runsain lisävarustein höystetyssä koeajoautossa katsottavaa riittää siinä määrin, että muodonmuutos menee helposti ohi. Päivitystä tehtäessä valmistajan tavoitteena on ollut perinteikkään mallin omaperäisten piirteiden säilyttäminen, joten suurimmat muutokset löytyvät pintaa syvemmältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa yhdelle tai kahdelle Kuskin paikalla asiat ovat mallikkaasti. Pääntilaa riittää ja istuin tarjoaa reisi- ja sivuttaistukea, vaikka harvaan hammastetuilla vipusäädöillä ajoasennon hienosäätö vaatiikin hieman viitseliäisyyttä. Koeajoauton nahkaverhoilu on yli 1 800 euron investointi näyttävyyteen. Pyöreät muodot toistuvat mittareissa, ovenkahvoissa ja muissa yksityiskohdissa. Laatuvaikutelma on kohdallaan. Nopeusmittari on jatkossa siirretty ratin taakse keskikonsolista. Ratkaisu kerää pelkkää kiitosta. Keskipaikka on jatkossa pyhitetty monitoiminäytölle. Minin ohjaimissa ei ryppyotsaisella asenteella viihdy. Hallintalaitteet ovat osin kuin lentokoneesta lainattuja ja vaativat hieman perehtymistä. Monitoiminäyttöä käytetään penkkien väliin sijoitetusta rullasta. Kosketusnäyttöä ei ole. Kartturi istuu Cooperin kyydissä mielellään. Takapenkillä taas on ahdasta. Jalkatila on olematon, eikä tiukkaan mitoitetussa tilassa viihdy pidemmällä matkalla kuin lapsi. Tosin turvaistuimen kanssa askartelu on siinä määrin tukalaa, että tällä Minillä ajaa mieluiten yksin tai kaksin. 211 litran tavaratila on edelleen pieni. Viikonloppumatkan tavaroista osa on suosiolla pakattava takapenkille. Tavaratilaan mahtuu parhaassa tapauksessa vain lentolaukku ja pari ruokakassia. Lapsiperheen auto Mini Cooper ei tiloiltaan ole. Kolmisylinterinen kone Voimanlähteenä Cooperissa on 1,5 litrainen, kolmisylinterinen bensaturbo. Sen äänimaailma on hykerryttävä yhdistelmä murinaa ja pörinää. Potkuakin piisaa. Kiihdytys 0–100 km/h vie 7,9 sekuntia, huippunopeudeksi luvataan 210 km/h. Aivan bensapihi Cooper ei ole. Kuusi litraa kuluu helposti satasella yhdistelmäajossa, kaupungissa enemmän. Ajotyylillä on suuri vaikutus kulutukseen. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto voisi olla toiminnaltaan hieman sulavampi, mutta toisaalta astetta ronskimmat otteet nostavat tunnelmapisteitä. Cooper on ehdottomasti ajajan auto. Ohjaus on tarkka ja mutkateillä meno maittaa. Eikä asfaltin loppuminen pakota tinkimään nautiskelusta. Sateen kuopille pieksemästä soratiestä Cooper suoriutuu odotettua paremmin, vaikka kaupunkiajossa alusta tuntui mukulakivillä kovalta ja meno hetkittäin jopa epämukavalta. Hauskuus on ehdottomasti suurin hankintakriteeri ja hyvänä kakkosena seuraa tyyli. Vahingossa Minin omistajaksi tuskin päädytään. Kankeutta kadulla ja kukkarossa Pienet mitat eivät tee Ministä automaattisesti kovin ketterää. Peruutuskameran avustamana sen toki parkkeeraa ahtaaseenkin paikkaan, mutta kääntösäde on auton mittoihin nähden suuren puoleinen. Näkyvyys ulos ilman avustavaa tekniikkaa on vaatimaton. Tuulilasi on pieni ja 180 sentisellä kuljettajalla taustapeili peittää näkyvyyttä. Myös takana katvetta riittää liiankin kanssa. Pienistä sivupeileistä on apua vain vähän. Harva Miniä mielivä tyytyy perusmalliin ja vakiovarusteisiin, sillä kakku kaipaa koristelua. Lisävarustelemalla Cooperista saa taatusti mieleisen. Pahinta personointi-intoa hillitsee kuitenkin varusteiden hinta. Koeajoauton lisävarusteisiin on upotettu kaikkiaan yli 10 000 euroa, joten ei ihme, että silmä lepää ja ajaja nauttii. Lähes 37 000 euron budjetilla ajonautintoa on kuitenkin ulottuvilla monessa muussakin muodossa. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mini Cooper Hinta alkaen 24 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 681 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 499 cm³, bensiinirivimoottori, 3 sylinteriä, suorasuihkutus, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4500-6000 r/min Vääntö 220 Nm (1250 r/min) Vääntö 220 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 5,8 (kaup.) / 3,9 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 3821 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Tavaratila: 211-731 l Omamassa: 1085 kg Ecotest 4 tähteä Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku