13.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mini Cooper S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: Elämäniloinen asenne, ajettavuus varauksin. Huonoa: ohjaus, ahtaat tilat, lisävarusteiden hinta. Se on kymmenen senttiä edeltäjäänsä pidempi. Leveyttä on tullut lisää 44 millimetriä. Nimi on kuitenkin yhä sama, Mini. Automaailma on siitä mielenkiintoinen paikka, että pienissäkin autoissa isomman pitäisi olla parempi. Ei kolmannen sukupolven Mini silti mikään jättiläinen ole. Perusmalleissa mittojen kasvun tuoma lievä helpotus ahtauteen voi olla positiivista, mutta malliston sporttisempaa päätä edustavassa Cooper S:ssä jokainen lisäsentti vie autoa kauemmas mikroautofiiliksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pilkettä silmäkulmassa Alkukantaisesta ajamisen riemusta ei kuitenkaan ole siirrytty aivan liian paljoa pappailun puolelle. Asenne on Minissä yhä kohdallaan. Keskikonsolin suuren näytön grafiikat ovat sopivasti pilke silmäkulmassa tehtyjä ja lisävarusteiset Harman Kardonin valmistamat stereot soivat poikkeuksellisen lujaa. Mini tekee paljon töitä ollakseen hauska. Pelkkä designin tuoma asenne ei toki hauskuuteen riitä. Auton tulee olla oikeasti riemastuttava ajaa. Monella tavalla Mini onnistuukin. Sähäkästi mutkaan kääntyvän keulan ansiosta Cooper S on hauska laite rampeissa ja kurveissa. Lyhyiden joustovarojen takia iskunvaimennus joutuu ottamaan liikkeet nopeasti haltuun, joten alusta on erittäin napakka. Iskunvaimennus on tehtäviensä tasalla, joten renkaat pysyvät tiessä kiinni epätasaisemmallakin ajoradalla. Järin mukava Cooper S ei ole, mutta pehmeää kyytiä kaipaavalle se lienee muutenkin aivan väärä valinta. Kasvaneet mitat eivät anna aihetta ajettavuuden kritisointiin. Eniten mikroautomaista fiilistä syö tarkka, mutta vasteeltaan etäinen ja tunnoton ohjaus. Mini kyllä ohjautuu uskollisesti haluttua ajolinjaa pitkin, mutta ohjauspyörän kääntelyssä ei ole kilpurimaisen ajokin fiilistä. Lisää kuutiosenttejä Malliuudistuksessa aiempi 1,6-litrainen BMW:n ja PSA:n yhteistyömoottori on vaihtunut saksalaiskonsernin omaan kaksilitraiseen nelosturboon. Pienempitehoiset bensiini-Minit kulkevat 1,5-litraisilla kolmisylinterisillä moottoreilla. Äänimaailmaltaan uusi kone on aavistuksen lattea, mitä nyt moottorijarrulla voi kuulla pientä pauketta pakoputkistosta. Käyttöominaisuudet ovat kuitenkin kunnossa. Suurentunut iskutilavuus tuntuu moottorin väännössä. Vääntöhuippu on aavistuksen aiempaa korkeammalla ja saavutetaan nyt lähes neljäsataa kierrosta minuutissa aiempaa alempana. Cooper S liikkuu vaihteesta riippumatta vaivatta. Koeajoauton kuusivaihteinen automaattivaihteisto voi tuntua taskuraketissa oudolta, mutta selviää tehtävästään odotettua paremmin. Vaihdelaatikko vaihtaa tarvittaessa terävästi, joten se on tehtäviensä tasalla sporttisessa ajossa. Rauhallisemmassa ajossa esiintyy ajoittain nykäyksiä. Cooper S:n saa toki myös käsivaihteistolla. Vajaan kahdensadan hevosvoiman teholla Cooper S etenee vaivattoman rivakasti, mutta ei kuitenkaan vielä huomattavan nopeasti. Tulisempaa annosta kaipaavat joutuvat odottamaan John Cooper Works –versiota. Mini Cooper S on hauska pikkuauto, jossa on yhä asennetta. Kasvaneen koon ja huonontuneen ohjauksen takia kehityssuunta ei ole lupaava, mutta toistaiseksi Mini tarjoaa yhä hauskan vaihtoehdon, jos tilojen ahtaus tai lisävarusteiden hinnoittelu ei säikäytä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Cooper S Hinta alkaen 30 996 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 306 € Ajoneuvovero 104 €/ v Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4700–6000 r/min Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 233 km/h Kulutus l/ 100 km 6,9 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 3850 mm, leveys 1727 mm, korkeus 1414 mm, akseliväli 2495 mm Tavaratila: 211 l Omamassa: 1250 kg Matkanjatkamispalvelu 5 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta