7.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mini Clubman Cooper D – Pikkuauton persoonaa perheautoluokkaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni ja persoonallinen haluaa olla nyt isompi ja persoonallinen. Riittääkö kuusi ovea menestykseen? Hyvää: ajettavuus, perinteiset takaovet. Huonoa: epäkäytännöllisyys. Tarvitset auton perheelle, mutta haluat silti erottua ja kertoa autovalinnallasi tarinaa yksilöllisyydestä? Silloin Mini Clubman voi olla sinun autosi. Yksilöllisyyteen tietenkin kuuluu se, että kaikki ratkaisut eivät välttämättä ole kaikkein rationaalisimpia. Leimallisinta uudessa Mini Clubmanissa on tässä mielessä takaluukun tilalle istutetut pariovet: ne aukeavat toki kätevästi napista painaen, mutta sulkeminen vaatiikin sitten käsityötä. Ei miellyttävin ratkaisu rapakelillä, mutta sen hyväksyy, kun vastapainoksi saa pikkuauton sympatiaa ja persoonaa perheautoon. Liekö kysymys perhesyistä vai mistä, mutta toisaalta uusi Clubman on luopunut vielä edeltäjässään käytetyistä kaappariovista. Nyt takaistuimelle mennään konservatiivisemmin tavallisista takaovista. Tämä ratkaisu on pelkästään plussaa: ulkonäköön se ei vaikuta, mutta käytettävyyttä tulee rutkasti lisää. Mini Clubman On viiden hengen auto. Silti kolmas takapenkkiläinen tekee matkustamisesta sen verran tukalaa, että mieluummin Clubmanilla ajelisi vain neljän aikuisen kuormalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajo-ominaisuudet palkitsevat Koeajossa Mini Clubman Cooper D auttaa melkein unohtamaan, että alla onkin iso Mini. Ajettavuus on mainio. Mutkiin auto taipuu melkein itsekseen, turhaa hötkyilyä ei ilmene, vaan meno on vakaata. Valittavana on kolme erilaista ajotyyliä, joilla voi vielä hienosäätää oma ajokokemusta mieleiseksi. Matkustamo on yllättävänkin hiljainen, mutta jos se häiritsee, niin sporttisen ajotyylin valitsemalla myös äänet lisääntyvät. Erityisesti parkkipaikoilla ja muissa ahtaissa paikoissa pienet etu- ja takaylitykset ja pieni kääntösäde saavat mini-kuskin myhäilemään. Tyytyväisyyttä ei liiemmin verota edes se, että näkyvyys taakse on mitättömän takaikkunan vuoksi melko onneton. Peruutteluun tottuu kyllä ja oman auton mitat tulevat tutuksi pienellä harjoittelulla. Koeajetussa mallissa oli vakiona oleva kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Se on kelpo työkalu. Vaihteet löytävät paikkansa sulavasti ja selkeästi ja niiden yhteistyö dieselmoottorin kanssa ei jätä ainakaan muutaman päivän koeajon jälkeen mitään erityisiä parannustoiveita. Toisaalta lisävarustelista tarjoaa tähänkin malliin kahdeksanvaihteista Steptronic-automaattia 2 500 euron lisähinnalla. Hinta karsii ostajia Mini Clubmanin saa halvimmillaan noin 29 000 eurolla. Sekin on kohtalaisen iso tukku rahaa perheautoluokan persoonasta, mutta lisävarustelistan avulla hinta pompsahtaa nopeasti tästäkin vielä huimasti. Koeajetun mallin hinta varusteineen oli jo 42 968 euroa. Sillä rahalla tuskin kovin moni Mini saa Suomessa uutta omistajaa. Persoonat tuovat kuitenkin rikkautta, joten jokainen omistajansa löytävä Mini Clubman on ehdottoman tervetullut lisä autokantaamme. Ja käytettynä, päällimmäiset hintakerroksensa kuorineena, malli lienee hyvinkin haluttu. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Clubman Cooper D Hinta alkaen 42 968 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, turboahdettu, 4-sylinterinen dieselmoottori. Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Vääntö 330 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?