Ajoneuvot | 8.12.2018

Milloin pyörät pitää jälkikiristää?

Autoliiton koulutuspäälliköllä on selkeä vastaus: Aina, kun pyörä on ollut irti.

Jaa artikkeli

Autoilija otti yhteyttä Moottorin toimitukseen. Hän ei tiennyt ketä uskoa,kun auton merkkihuolto ja rengasliike antoivat ristiriitaisen vastauksen siihen, tarvitaanko alumiinivanteiden jälkikiristystä.

Rengasliike piti jälkikiristystä ehdottoman välttämättömänä, merkkihuollon mielestä se ei ole tarpeellista, sillä ”ne on momentilla kiristetty”.

Kysytäänpä asiaa asiantuntijalta eli Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta.

– Kun pyörä irrotetaan autosta ja asennetaan uudelleen huollon tai renkaiden vaihdon yhteydessä, vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Autolla ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois. Tällöin pyörän kiinnitys löystyy ja lopulta rengas irtoaa, Vesalainen kuvaa mahdollisia ongelmia.

– Useimmiten väliin ei jää mitään, jolloin pultit tai mutterit eivät ole löystyneet. Asian voi kuitenkin varmistaa ainoastaan jälkikiristämällä, hän muistuttaa.

Mikäli jälkikiristys laiminlyödään, huonon tuurin osuessa kohdalle, pyörän kiinnitys löystyy ja pahimmassa tapauksessa irtoaa.

– Tämän vuoksi jälkikiristys on tehtävä aina, kun pyörä on ollut irti autosta.

Alumiinivanteilla ehdotonta, peltivanteilla suositeltavaa

Alumiinivanteiden jälkikiristys on Vesalaisen mukaan ehdottoman tärkeää, peltivanteidenkin kohdalla suositeltavaa. Alumiini ei jousta samalla tavalla kuin peltivanteen materiaali ja siksi alumiinivanteen ja pyörännavan väliin jäävä hiekanmuru jauhaannuttuaan saa pyörän löysälle.

– Peltivanteen materiaali sen sijaan joustaa ja aiheuttaa pultteihin jännityksen. Tämä jännitys antaa hiekanmurun verran pelivaraa eli rengas pysyy todennäköisemmin kireänä myös pienehkön hiekanmurun jauhaannuttua. Itse kuitenkin jälkikiristän aina myös peltivanteet.

Noin 100–200 kilometrin jälkeen

Usein muistutetaan, että vanteet on jälkikiristettävä noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Jälkikiristyksen voi tehdä momenttiavaimella itse tai vaihtoehtoisesti käydä rengasliikkeessä. Yleensä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan.

– Tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, jos jokin renkaista on jouduttu irrottamaan. Valitettavan usein huoltofirmat jättävät kuitenkin mainitsematta asiasta asiakkaalle ja asiakas ei välttämättä edes tiedä renkaan olleen irti, Vesalainen kertoo.

Jaa artikkeli

Keskustelu