4.12.2018

Mikä olisi pihi, järkevä ja sopiva auto minulle?

autot

Trafin kattava Autovertaamo auttaa uuden auton ostossa.

Suomen liikennekäytössä oleva autokanta on Euroopan vanhimmasta päästä, ja keskimääräinen auton arvo on noin 3 600 euroa. Ajamme siis iäkkäillä ja myös moderneja autoja saastuttavammilla autoilla.

Autokannan nuorentaminen olisi asiantuntijoiden mukaan merkittävä keino nuorentaa maamme autokantaa ja sitä kautta vähentää haitallisia kasvihuonepäästöjä ilmakehään. Uudet autot ovat toki myös vanhoja kotteroita turvallisempia niin autossa matkustaville kuin muillekin tielläliikkujille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Apua valintaa löytyy

Mutta mikä olisi kulutukseltaan pihi, vähäpäästöinen ja järkevä auto juuri minulle ja minun autoilutarpeisiini?

Apua eri automallien välisessä valinnassa tarjoaa Trafin Autovertaamo.

Autovertaamo on netissä toimiva maksuton ja kaikille avoin sivusto, josta löytyvät kaikki Suomessa myytävät uudet automallit. Palvelussa voit vertailla eri automerkkejä ja automalleja suhteessa nykyiseen rekisterissä olevaan omaan autoon.

Energiamerkki kertoo päästöistä

Suomessa on autoissa käytössä kodinkoneista tuttu EU-lainsäädännön mukainen energiamerkintä.

Autovertaamosta voi hakea rekisterinumeron perusteella oman nykyisen henkilöauton energiamerkin. Energiamerkistä selviää rekisterissä olevasta henkilöautosta eri päästötietoja, polttoaineen kulutus ja ajoneuvoveron määrä.

Energiamerkinnän tavoitteena on auttaa auton ostajia eri automallien mallisarjojen sisällä olevien moottorivaihtoehtojen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen vertailussa.

Energiamerkki täytyy olla esillä

Energiamerkkien tietojen tulee olla myös esillä autoliikkeissä autoja myytäessä, josta käy ilmi kaikkien myyntitilassa olevien henkilöautojen päästö- ja kulutustiedot.

Ajoneuvokohtainen hiilidioksidipäästö on kuvattu kodinkoneista tunnetuilla energianuolilla, jossa kerrotaan kyseisen ajoneuvon hiilidioksidipäästö sekä EU:n asettama tavoitetaso kyseisen kokoiselle ajoneuvolle.

Lähde: Trafi Kuva: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat