Ajoneuvot | 11.10.2017

Mika Kalliosta ei sittenkään kisakuskia kaudelle 2018 – “Kyllähän se v*tuttaa tietysti kaikin puolin”

KTM julkaisi ensi kauden MotoGP-tiiminsä kuljettajat, eikä Mika Kallio mahtunut mukaan lyhyelle listalle. Testikuskin jatkopesti on suomalaiskuljettajalle pettymys.

Jaa artikkeli

MotoGP-sarjassa kisaava KTM julkaisi tänään ensi kauden kuljettajavalintansa. Itävaltalaistalli jatkaa tehdaskuljettajiensa Pol Espargaron ja Bradley Smithin kanssa. Testikuljettaja Mika Kallio saa ajettavakseen kuusi villin kortin kisaa.

Aiheesta ensimmäisenä uutisoineen Moottoriurheilu.tv:n tietojen mukaan sekä tiimin että Kallion tarkoitus oli saada suomalainen kisakuskiksi ensi kaudelle, mutta Smithin tiukaksi paljastunut sopimus esti suunnitelmat.

– Mika on ollut iso osa MotoGP-projektiamme kiitos hänen 17 vuoden GP-kokemuksensa. Hänen panoksensa on ollut iso osa siinä, että projekti on saavuttanut nykyisen tilansa, KTM toteaa tiedotteessaan.

Kiitokset eivät juuri Kalliota lämmittäneet, sillä suomalainen on osoittanut osoittanut vauhtinsa olevan selkeästi paremmalla tasolla kuin Smithin. Tämän takia myös KTM olisi halunnut vaihtaa suomalaisen ja britin rooleja ensi kaudeksi.

– Kyllähän se v*tuttaa tietysti kaikin puolin, että tilanne meni tuohon, kun sekä minun että tallin tahto oli saada minut kisakuskiksi kaudelle 2018, Kallio harmittelee.

Moottoriurheilutv:n mukaan KTM oli Itävallan kilpailun jälkeen luvannut suullisesti Kalliolle tallipaikan ensi kaudeksi Smithin sijaan.

Sopimusvelvoitteet esteenä

– Kaikki oli selkeää minun ja KTM:n osalta, mutta valitettavasti ongelmaksi koituivat KTM:n sopimusvelvoitteet Bradleya kohtaan. Lakimiehet kävivät siellä tiukkoja keskusteluja ja yhteistä säveltä ei löydetty. KTM:llä ei ollut mitään muita vaihtoehtoja kuin jatkaa Bradleyn kanssa. Kaikki mitä oltiin sovittu, vedettiin vessanpöntöstä alas. Sille ei tietysti mahda mitään, sopimukset on sopimuksia ja KTM haluaa tiiminä kunnioittaa niitä ja ymmärrän sen, Kallio harmittelee.

Kun kävi ilmi, ettei itävaltalaistiimi pääse eroon sopimusvelvoitteistaan, se yritti kaikin keinoin saada suomalaisen kisaamaan muulla tavalla ensi kaudelle.

– Tässä nyt on ollut monta erilaista episodia muutaman kuukauden sisään. Ensin KTM yritti saada kolmea pyörää viivalle ensi kaudeksi, mutta Dornan puolelta se tyrmättiin. Sitten he koittivat, että ajaisin villillä kortilla kaikki kilpailut ja Dornalta tuli jo vihreää valoa, mutta kun muut tiimit saivat vihiä, niin sieltä tuli hirveästi polemiikkia. Sitten lyötiin sääntöjä uusiksi, että kuusi villin kortin kisaa on maksimi ja se näyttää nyt sitten olevan se meikäläisen osuus ensi kaudeksi.

– Kaikki kortit on KTM:n puolelta yritetty kääntää, mutta ei nyt tämän parempaan mahdollisuuteen päästy ja olen kiitollinen siitä, että talli kuitenkin yritti kaikkensa ja selvästi näki vaivaa että tilanne olisi toisinpäin, Kallio päättää.

Kauden päätös Valencian osakilpailu ajetaan marraskuun 12. päivänä. Mika Kallio osallistuu kilpailuun villin kortin turvin.

Lähde: Moottoriurheilu.tv Kuvituskuva: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu