7.7.2017

Michelin: rengastietoa etsivä nainen luottaa asiantuntijaan ja mies nettiin

Rengas

Michelin kertoo, että rengaskaupoille suuntaava suomalainen etsii tietoa asiantuntijoilta, netistä ja lehtitesteistä. Pelkän hinnan perusteella kauppoja ei yleensä tehdä.

Michelin Nordicin teettämän kyselyn* perusteella 55 prosenttia naispuolisista autoilijoista hakee rengastietoa joko rengasliikkeestä (32 prosenttia) tai muulta asiantuntevalta taholta (23 prosenttia). Miehet puolestaan luottavat netistä etsimäänsä tietoon (34 prosenttia) ja toissijaisesti rengasliikkeeseen (27 prosenttia).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miehistä runsaat 14 prosenttia etsii tietoa uusista renkaista myös painetusta mediasta – ja silloin todennäköisesti nimenomaan rengastesteistä, vaikka tätä ei erikseen kyselyssä mainittu. Naisista vain neljä prosenttia ilmoitti hakevansa tietoa painetusta mediasta.

Hinta ei yksin ratkaise

Michelinin mukaan kyselytutkimuksessa saadut vastaukset eivät tue käsitystä, että pelkästään halpa hinta ratkaisisi ostopäätöksen.

Valtaosa eli 36–39 prosenttia vastaajista kaikissa ikäryhmissä valitsi vaihtoehdon ”keskihintaiset uudet renkaat”. ”Vähän kuluneiden” tai ”uusien, mahdollisimman halpojen” renkaiden ostajia oli eniten eli yhteensä 35 prosenttia ikäluokassa 18–29 -vuotiaat, mikä luonnollisesti selittyy pitkälti nuorten elämäntilanteella, johon usein liittyy vakiintumattomat tulot.

Kaikkien vastaajien osuus vähän kuluneiden tai mahdollisimman halpojen renkaiden ostajista jäi 16 prosenttiin.

Kaikista vastaajista 22 prosenttia ostaa korkealaatuiset premium-renkaat. Miesten osuus korostuu: heistä premium-renkaat valitsee runsaat 28 prosenttia, naisista vajaat 14 prosenttia.

Rengas ikääntyy hiljalleen

Michelin muistuttaa, että renkaan ominaisuudet muuttuvat hiljalleen sen ikääntyessä, vaikka sillä ajettaisiin vähän ja kulutuspintaa olisi vielä runsaasti jäljellä. Renkaan kumiseos kovettuu, vaikka sitä säilytettäisiin ohjeiden mukaan auringolta ja syövyttäviltä aineilta suojassa.

Michelin selvitti kyselyssään myös autoilijoiden tietämystä renkaidensa iästä. Miehistä runsaat 80 prosenttia tiesi, kuinka vanhat renkaat auton alla on – naisista vain 67 prosenttia. Sen lisäksi kaikista vastaajista 13 prosenttia tietää, miten voisi tarkistaa renkaidensa iän. Miehistä yhdeksän ja naisista 13 prosenttia ei tiedä mistä renkaan iän näkee.

Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan sivussa olevasta DOT-merkinnästä: esimerkiksi DOT1815 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 18 vuonna 2015.

Yli viisivuotiasta rengasta ei tule myydä uutena

Michelin kertoo, että rengasliikkeissä noudatetaan suositusta, että yli viisi vuotta vanhaa rengasta ei tule myydä asiakkaalle uutena renkaana, ja hyvän kauppatavan mukaisesti yli kolme vuotta vanhaa rengastakaan ei tule myydä uutena renkaana kertomatta asiakkaalle valmistusajankohtaa.

Rengasvalmistaja suosittelee myös, että jos käytössä on yli viisi vuotta vanhat renkaat, ne tulisi tarkistaa huolellisesti vuosittain esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Yli kymmenen vuotta vanhoilla renkailla ei Michelinin mukaan tulisi enää ajaa.

Lähde ja kuvat: Michelin

*Tutkimuksessa kysyttiin runsaalta 1000 suomalaiselta autoilijalta kesäkuussa 2017 heidän renkaisiin liittyviä käytäntöjään ja tietojaan. Tutkimuksen toteutti Michelin Nordicin tilauksesta tutkimuslaitos SIFO

Luetuimmat