Ajoneuvot | Esittely | Tekniikka | Uutinen | 1.10.2017

Metropolian Angelica-sähköautolla viedään suomalaisosaamista maailmalle

Metropolia Ammattikorkeakoulun ja kiinalaisen AET:n yhteistyöprojekti on näyttävä sähköurheiluauto.

Jaa artikkeli

Metropolia Ammattikorkeakoulun autoprojektit ovat esitelleet suomalaisosaamista kansainväliselläkin tasolla: Eralla kirjattiin uusia nopeusennätyksiä ja Bioforella esiteltiin uusiutuvien biomateriaalien käyttöä auton raaka-aineina.

Metropolia Angelica

Angelican takana on nuori suomalaisjoukko.

Uusin opiskelijavoimin valmistunut projekti kantaa nimeä Angelica. Matala ja klassisesti muotoiltu urheiluauto on epäilemättä kaunein ja näyttävin Metropolian autoprojekteista, mutta samalla Angelica saattaa olla myös merkittävin.

Auto on suunniteltu yhteistyössä kiinalaisen AET:n kanssa. Edustajien mukaan tavoitteena ei ole juuri Angelican sarjavalmistus, vaan auton taustalla olevan suomalaisosaamisen kaupallistaminen. Nopean ja näyttävän Angelican tehtävänä on markkinoida teknologiaa, jolla epäilemättä tähdätään Kiinan jatkuvasti kasvaville sähköautomarkkinoille.

Metropolia AngelicaMetropolia Angelica

Metropolia Angelica

Keula kätkee osan auton voimalinjasta. Jokaisella pyörällä on oma sähkömoottori, jota voidaan ohjata itsenäisesti.

Teknisesti uutuusauto on luontaista jatkumoa Erasta. Auto hyödyntää samaa neljän sähkömoottorin konseptia, jossa auton ajettavuutta voidaan muokata sähkömoottorien väännönhallinnalla.

Lue lisää Eran ajettavuudesta ja teknologiasta tästä.

Angelica on valmistettu 50 kilowattitunnin ajoakulla ja auto kiihtyy 0–200 km/h noin 14 sekunnissa. Jälkimmäinen ei ehkä ole tarpeen kompaktissa kiinalaismarkkinoille suunnatussa perheautossa, mutta teknologiaa on hyvä markkinoida haluttavasti – toimiihan se Teslallakin.

Jaa artikkeli

Keskustelu