27.5.2019 Ajoneuvot ”Mersubotti” näkee ja seuraa, kun ylität kadun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polkimet ja ratti sisään, kuljettaja lepoasentoon. Viestejä takalasin kautta perässä ajaville ja etumaskissa kadun ylittäjille. Lapsimatkustajan tilan seurantaa sydämenlyöntien tarkkuudella. Tätä voi olla huomisen robottiautoilu. Mercedes-Benz esitteli Stuttgartissa tutkimusauton, joka ihan ensimmäiseksi vaatii aivojen säätämistä uuteen asentoon. Toistaiseksi ajoneuvoturvallisuutta on kehitetty lähinnä parantamalla auton omien matkustavien kolariturvallisuutta. Nyt katse on käännetty ulos ikkunasta; siihen, miten ajoneuvo itse voi toimia tehokkaasti kaikkien muidenkin turvallisuuden parantamiseksi. Vastaus on nimeltään ESF 2019 (Experimental Sicherheits Fahrzeug), kymmeneen vuoteen ensimmäinen Mercedes-Benzin esittelemä ajoneuvoturvallisuuden kokonaisvaltainen konseptimalli. Auto on jalostettu GLE-maasturin lataushybridimallista. Robottiaikakauden turvallisuusvisioissa kuljettajalle jää lähinnä statistin rooli. Auto on nyt se, joka nyt aktiivisesti tiedottaa, viestii, varoittaa ja kommunikoi muiden tielläliikkujien kanssa – ja suojelee sen ohessa omia käyttäjiäänkin. – Autokannan sähköistymisellä ja automatisoinnilla on suora vaikutus ajoturvallisuuteen ja sen edellytyksiin. ESF 2019 etsii vastauksia näihin huomisen haasteisiin, Mercedes-Benzin turvallisuusjohtaja Rodolfo Schöneburg kuvaa. Ohjauspyörä on madallettu molemmilta puolilta F1-auton ratin tapaan. Näin etuturvatyyny mahtuu ponnahtamaan esiin kojelaudasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyynyt istuimiin ESF 2019:n kuljettajan työpisteen erottaa muista Mercedes-malleista ennen kaikkea ohjauspyörän muoto. Ratti on normaalia pienempi ja viistetty tasaiseksi sekä ylä- että alareunastaan F1-autojen tapaan. Kun auto liikkuu robottitilassa, ohjauspyörä vetäytyy kiinni kojelautaan ja polkimet painuvat lattiaan. Tämä pienentää kuljettajan loukkaantumisriskiä kolareissa. Sivuturvatyynyt on nyt integroitu etuistuimeen, joten ne suojaavat aina törmäyksessä istuimen asennosta huolimatta. Oikean puoleinen sivuturvatyyny estää kuljettajan ja etumatkustajan iskeytymisen toisiinsa. Etuturvatyyny on sijoitettu kojelautaan. Kuljettajan tarkkaavaisuutta ja vireystilaa parantaa Daylight+-kirkasvalojärjestelmä katon etureunassa. Takana turvavöiden lukot on valaistu ja vyöhihnat lämmitetty. Lapset huomioon Mercedesin ennakoivaan Pre-Safe-turvallisuusjärjestelmään on kokeilumallissa liitetty uusia ominaisuuksia. Esimerkiksi Curve-toiminto varoittaa kuljettajaa turvavöitä kiristämällä, mikäli on aliarvioinut edessä olevan kaarteen tiukkuuden. Pre-Safe-lastenistuin ja siihen liittyvä puhelinsovellus valvovat istuimen oikeaa asennusta, tarkkailevat lapsimatkustajan tilaa ja sydämen sykettä sekä kiristävät turvavöitä kolarin uhatessa. Rungon yläreunasta esiin ponnahtavat törmäyssuojat estävät istuimen heilumisliikettä sivusuunnassa. Viestejä kävelijöille Huomisen robottiautoilta vaaditaan samoja ominaisuuksia kuin kumppaneilta hyvässä parisuhteessa: toisen huomioimista, hänen asemaansa asettumista, välittämistä, hellyyttäkin. ESF 2019 ainakin yrittää. Tutkimusajoneuvo kommunikoi sujuvasti muiden tielläliikkujien, erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa. Auto välittää heille viestejä etumaskissa ja takalasin kautta. Käytännössä koko auton takaikkuna on muutettu kuvaruuduksi, jolle voidaan heijastaa varoitussymboleja ja –merkkejä, sanallisia viestejä ja vaikka liikkuvaa kuvaa. Näin perässä ajaville voidaan esimerkiksi näyttää kameran avulla, että pysähtymisen syy on auton edessä tietä ylittävä jalankulkija. Mercedesin visiossa auto tekee tiettäväksi, että se itse on havainnut kävelijän tai lähestyvän ajoneuvon. Havainnostaan auto kertoo etumaskin valokuvioilla tai katonreunan ”seurantavalolla”, jonka keila kulkee kadunylittäjän mukana koko suojatien pituudelta. 360 asteen ympäristövalvonta sisältää niin ikään automaattisen varoituksen ja hätäjarrutuksen, jos auto on kääntymässä suojaamattoman tienkäyttäjän päälle risteyksessä. Samaa teknologiaa Mercedes käyttää Actros-kuorma-autoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Osa helppo toteuttaa Kaikki ESF 2019:ssa esitellyt teknologiset ratkaisut tuskin toteutuvat koskaan. Tällainen on esimerkiksi auton alta tielle laskettava, robottiruohonleikkurin kokoinen ja näköinen pieni kulkija, joka asetttaa varoituskolmion automaattisesti auton taakse tielle onnettomuuden jälkeen. Osa järjestelmistä toteutuu varmasti. Nopeimmin käytäntöön sovellettavia ovat esimerkiksi uudet Pre-Safe-järjestelmän ominaisuudet, lapsimatkustajien turvallisuuden parantaminen ja etuistuinten runkoon integroidut sivuturvatyynyt. Teksti: Kari Pitkänen Kuvat: valmistaja, Kari Pitkänen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?