17.5.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin sähköinen tulevaisuus saapuu EQC:n muodossa vuonna 2019. Kehitystyössä on menossa prototyyppivaihe, jonka aikana varmistetaan auton toimivuus ääriolosuhteissa. Mercedes-Benz EQC on saksalaisvalmistajan seuraava suuri panostus täyssähköisiin henilöautoihin. Samalla EQC toimii koko sähköistämistä esittelevän EQ-brändin keulakuvana. Vuonna 2019 markkinoille saapuvan sähköauton testaus on parhaillaan käynnissä eri puolilla maailmaa. Luonnollisesti EQC:n täytyy täyttää kaikki Mercedes-Benzin asettamat laatustandardit, joten mallin kehitystyötä on suoritettu Pohjois-Ruotsin jopa –35°C pakkasissa. Edessä ovat vielä korkeiden lämpötilojen testaus Etelä-Euroopassa, mittarin näyttäessä pahimmillaan +50°C, testaten ilmastoinnin ja latausjärjestelmän toimintaa ääritilanteissa. Yhteensä säätestejä suoritetaan kolmena vuonna. Varsinainen kehitystyö on aloitettu digitaalisesti, sillä suunnittelutyön lisäksi EQC:n valmistettavuutta, törmäysturvalisuutta, aerodynamiikkaa sekä ajo-ominaisuuksia on simuloitu digitaalisesti jo ennen käytännön kokeita. Huomiota on kiinnitetty myös melutasoon ja auton painoon. Digitaalinen testaus muodostaa kuitenkin vasta kolmasosan automalliin kohdistuvista testeistä, sillä kaksi kolmasosaa tapahtuu perinteisesti käytännön kokeilla prototyyppiautoilla. Käytännön testauksessa huomiota kiinnitetään erityisesti osien ja komponenttien kestävyyteen, voimalinjan toimintaan sekä auton suorituskykyyn erilaisissa ilmasto-oloissa. EQC:n kohdalla tarkasteltavana ovat luonnollisesti sähköinen voimalinja ja akusto. Kehitystyön aikana rakennetaan yhteensä noin 200 prototyyppiä ja esisarjan autoa, joista nyt on valmistettu noin 90. Prototyyppien lisäksi testaustyössä on mukana satoja asiantuntijoita. EQC:n tekniikka asettaa haasteita myös äänieristykselle, sillä lähes sähkövoimalinja toimii lähes äänettömästi. Tämä puolestaan tuo renkaiden ja tuulen kaltaiset äänilähteet helpommin esille. Kaiken kaikkiaan EQC on ollut kehitystyössä neljä vuotta. Ennen markkinoille saapumista autoa testaaan vielä Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa. Mercedes-Benz EQC:n tekniikasta kerrotaan, että auton akuston kapasiteetti on noin 70 kWh ja sillä saavutetaan normaalioloissa noin 500 kilometrin toimintamatka. EQC:n neliveto on toteutettu sijoittamalla yksi sähkömoottori etuakselille ja toinen taka-akselille. Mercedes-Benz lupailee, että yhteensä huipputeho on 300 kW (410 hv) ja 0–100 km/h kiihtyvyys taittuu noin viidessä sekunnissa. Mallin valmistus tapahtuu samoilla tuotantolinjoilla samaan aikaan polttomoottori- ja hybridimallien kanssa. EQC-malliperheen ensimmäinen auto esitellään syyskuussa ja seuraava noin kahden vuoden kuluttua. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?