Mercedes-Benzin pikku-roadster uudistuu
SLK on nyt SLC, moottorivalikoima laajenee.
Osana mallistonsa uudelleenjärjestelyä myös Mercedes-Benzin pikku-roadster SLK uudistuu. Maaliskuussa kaksikymppisiään juhliva kovakattoinen avoauto saa faceliftin yhteydessä uuden mallinimen SLC, jolla viestitään mallisarjan kytköksestä C-sarjaan. Samalla auto saa uuden sädehtivämmän keulailmeen.
Mallistossa suurimmat muutokset tapahtuvat moottorivalikoiman ääripäissä. Malliston uudeksi junioriksi saapuu Mercedes-Benz SLC 180, jota vauhdittaa 1,6-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, tarjoten 156 hevosvoiman huipputehon. SLC 200, SLC 300 ja SLC 250 d vastaavat melko tarkasti aiempia SLK-versioitaan. SLC 180:n ja SLC 200:n oletusvaihteistona on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, yhdeksänvaihteisen automaatin ollessa lisävaruste. Muissa malleissa automaattivaihteisto on vakiovaruste.
Myös huipulla tuulee. SLK 55 AMG:n räyhäisä V8 siirtyy historiaan, uuden Mercedes-AMG SLC 43:n luottaessa tuplaturboilla varustettuun kolmilitraiseen V6-moottoriin. Suoritusarvoissa takkiin tulee vanhaan malliin nähden 54 hevosvoimaa, 20 newtonmetriä sekä 0,1 sekuntia kiihdytyksessä 0-100km/h. Vastapainoksi Mercedes-Benz lupaa uuden AMG:n suoriutuvan yhdistetystä kulutuslenkistä pienemmällä bensiinimäärällä sataa kilometriä kohti, eli 7,8 litralla per 100 kilometriä.
Faceliftin yhteydessä tutkatoiminen peräänajoavustin tulee kaikkiin malleihin vakiovarusteeksi, kojelaudan saadessa suuremman 7” näytön Comand-järjestelmää varten. Lisävarustelistalta löytyvät uutuutena mukautuvat led-ajovalot.
Mikäli mallinimi SLC kuulostaa tutulta, kannattaa onnitella itseään Mercedes-tietoudesta. Mallinimi oli alunperin käytössä vuosina 1971–1981 valmistetulla C107-korimallin luksuscoupella.
Lähde: Mercedes-Benz, kuvat: Mercedes-Benz