7.11.2018 Ajoneuvot Mercedes-Benzin EQ Poweria luvassa myös Suomeen – paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden brändin alle siirretyt plug-in-hybridit edustavat autovalmistaja Mercedes-Benzin mukaan yhtiön avainteknologiaa. Tarjolle luvataan paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Myös dieseliin yhdistettynä. Ladattavat plug-in-hybridit ovat Mercedes-Benzin mukaan yhtiön valttikortti tavoiteltaessa paikallisesti päästötöntä autoilua. Kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla etua saadaan polttomoottorin tarjoamasta pitkästä toimintamatkasta. Suomeen ensimmäiset C-sarjan EQ Power-autot luvataan vuoden 2019 toisella puoliskolla, joten toistaiseksi on vain maltettava odottaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridien luvataan olevan jatkossa tehotaloudellisempia. Tähän päästään yhdistämällä ajon aikana tapahtuva energian talteenotto ja polttomoottorien hiotut toimintaparametrit. Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien lanseerauksen kerrotaan olevan seuraava askel autovalmistajan malliston edelleensähköistymisessä. Suomalaisia, hybridi-malleista kiinnostuneita asiakkaitaan, Mercedes-Benz ilahduttaa tuomalla tulevan viikonlopun Auto 2018-tapahtumaan muun muassa farmariversion ladattavasta dieselhybridistä, eli Mercedes-Benz C 300 de:n, joka saa tällä kertaa kunnian edustaa suomalaisille automessuvieraille osaltaan valmistajansa tuoreinta osaamista. Moottori puolestaan arpoo onnekkaimmille lippupaketteja kyseiseen tapahtumaan. Osallistumaan ehtii vielä torstaina 8.11. kello 12:00 mennessä. Lukujen kertomaa Mercedes-Benz C 300 de -dieselhybridi tuodaan myyntiin sedan- ja farmarimallina. Polttonesteen yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 1,6-1,4 l/100 km, CO2-päästöt puolestaan 42-39 g/km ja energiankulutus 19,1-18,7 kWh/100 km. Nelisylinterinen uuden sukupolven dieselmoottori OM 654 välittää 143 kW:n (194 hv) tehonsa ja 400 Nm:n maksimivääntönsä eteenpäin 9-vaihteiselle 9G-Tronic-hybridivaihteistolle. Voimansiirron yhteydessä sijaitsee integroitu kompakti hybridivoimayksikkö, joka sisältää 90 kW:n tehoisen sähkömoottorin. Se tuottaa paikaltaan lähdettäessä peräti 440 Nm:n vääntömomentin. Moottoreiden yhteistehoksi kerrotaan 225 kW (306 hv). Yhteisvääntö on rajoitettu 700 Nm:iin, joka on käytettävissä jo kierrosluvulla 1 400 min. Apua energiansäästöön Kolmannen sukupolven hybriditeknologian energianhallinta on autovalmistajan mukaan viety uudelle tasolle. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että auton eco-avustin kerää ja hyödyntää ennakoivasti eri ajoavustinjärjestelmiltä kuten tutkatunnistimilta, kameroilta ja navigointijärjestelmältä saamiaan tietoja ja ohjaa päätelmiensä pohjalta ratissa autoa käskyttävää kuljettajaa toimimaan energiaa ja ympäristöä säästäen. Voimansiirron hallinta laskee, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta ja hyödyntää liike-energiaa akun lataamiseen, ja milloin ja miten usein vaihteiston tulee vaihtaa vaihdetta polttonesteen säästämiseksi ja sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi. Avustin pohtii myös, miten kaikkien laitteistojen toimintalämpötiloja tulee ohjata, jotta seuraavasta ylämäestä selvitään mahdollisimman tehokkaasti. Kun kuljettaja on syöttänyt navigointijärjestelmään seuraavan kohteen, akun varaustilaa pidetään sellaisena, että se sallii kaupunkien läpiajot sähköllä, ja hiukkassuodattimen regenerointiin käytetään tarvittaessa ensisijaisesti moottoriteitä. Lue myös: Maailmassa on nyt saksalainen premiumsähköauto – mitä Mercedes-Benz EQC 400:n esittely tarkoittaa? Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019 Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli EQ tarkoittaa Mercedes-Benzin sähkövyörytystä Matkalla A-sarjan tulevaisuuteen – Mercedes-Benz Concept EQA Toimintamatkaa akun kokoon kajoamatta Sähköisen toimintamatkan kasvattamiseksi noin 50 kilometriin on uuden litiumioniakun nimelliskapasiteettia pumpattu 13,5 kWh:iin akun koon pysyessä silti entisellään. Taustalla vaikuttaa litiumrautafosfaatin (LiFePo) kennokemian kehityskulku litiumnikkelimangaanikobaltiksi (Li‑NMC), joka on siis tehnyt mahdolliseksi kennokapasiteetin kasvamisen 22 Ah:sta 37 Ah:iin. Akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche ACCUMOTIVE:n valmistama. Auton voi ladata vesijäähdytteisen 7,4 kW:n tehoisen, autoon integroidun latauslaitteen ansiosta esimerkiksi Mercedes-Benzin kotilatausasemassa koko tehokapasiteetin hyödyntämällä vain noin 1,5 tunnissa 10 prosentista täyteen. Tavallisesta kotitalouspistorasiasta täyteen lataaminen kestää valmistajan mukaan noin kuusi tuntia. Lähde ja kuvitus: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku