Ajoneuvot | Esittely | 7.11.2018

Mercedes-Benzin EQ Poweria luvassa myös Suomeen – paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä

Uuden brändin alle siirretyt plug-in-hybridit edustavat autovalmistaja Mercedes-Benzin mukaan yhtiön avainteknologiaa. Tarjolle luvataan paras mahdollinen polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmä. Myös dieseliin yhdistettynä.

Jaa artikkeli

Ladattavat plug-in-hybridit ovat Mercedes-Benzin mukaan yhtiön valttikortti tavoiteltaessa paikallisesti päästötöntä autoilua. Kaupungissa autoilla voidaan ajaa pelkällä sähköllä, kun taas pitkillä ajomatkoilla etua saadaan polttomoottorin tarjoamasta pitkästä toimintamatkasta.

Suomeen ensimmäiset C-sarjan EQ Power-autot luvataan vuoden 2019 toisella puoliskolla, joten toistaiseksi on vain maltettava odottaa.

Hybridien luvataan olevan jatkossa tehotaloudellisempia. Tähän päästään yhdistämällä ajon aikana tapahtuva energian talteenotto ja polttomoottorien hiotut toimintaparametrit. Kolmannen sukupolven plug-in-hybridien lanseerauksen kerrotaan olevan seuraava askel autovalmistajan malliston edelleensähköistymisessä.

Suomalaisia, hybridi-malleista kiinnostuneita asiakkaitaan, Mercedes-Benz ilahduttaa tuomalla tulevan viikonlopun Auto 2018-tapahtumaan muun muassa farmariversion ladattavasta dieselhybridistä, eli Mercedes-Benz C 300 de:n, joka saa tällä kertaa kunnian edustaa suomalaisille automessuvieraille osaltaan valmistajansa tuoreinta osaamista.

Moottori puolestaan arpoo onnekkaimmille lippupaketteja kyseiseen tapahtumaan. Osallistumaan ehtii vielä torstaina 8.11. kello 12:00 mennessä.

Lukujen kertomaa

Mercedes-Benz C 300 de -dieselhybridi tuodaan myyntiin sedan- ja farmarimallina. Polttonesteen yhdistetty kulutus on valmistajan mukaan 1,6-1,4 l/100 km, CO2-päästöt puolestaan 42-39 g/km ja energiankulutus 19,1-18,7 kWh/100 km.

Nelisylinterinen uuden sukupolven dieselmoottori OM 654 välittää 143 kW:n (194 hv) tehonsa ja 400 Nm:n maksimivääntönsä eteenpäin 9-vaihteiselle 9G-Tronic-hybridivaihteistolle.

Voimansiirron yhteydessä sijaitsee integroitu kompakti hybridivoimayksikkö, joka sisältää 90 kW:n tehoisen sähkömoottorin. Se tuottaa paikaltaan lähdettäessä peräti 440 Nm:n vääntömomentin.

Moottoreiden yhteistehoksi kerrotaan 225 kW (306 hv). Yhteisvääntö on rajoitettu 700 Nm:iin, joka on käytettävissä jo kierrosluvulla 1 400 min.

Apua energiansäästöön

Kolmannen sukupolven hybriditeknologian energianhallinta on autovalmistajan mukaan viety uudelle tasolle. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa?

Esimerkiksi sitä, että auton eco-avustin kerää ja hyödyntää ennakoivasti eri ajoavustinjärjestelmiltä kuten tutkatunnistimilta, kameroilta ja navigointijärjestelmältä saamiaan tietoja ja ohjaa päätelmiensä pohjalta ratissa autoa käskyttävää kuljettajaa toimimaan energiaa ja ympäristöä säästäen.

Voimansiirron hallinta laskee, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta ja hyödyntää liike-energiaa akun lataamiseen, ja milloin ja miten usein vaihteiston tulee vaihtaa vaihdetta polttonesteen säästämiseksi ja sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi.

Avustin pohtii myös, miten kaikkien laitteistojen toimintalämpötiloja tulee ohjata, jotta seuraavasta ylämäestä selvitään mahdollisimman tehokkaasti.

Kun kuljettaja on syöttänyt navigointijärjestelmään seuraavan kohteen, akun varaustilaa pidetään sellaisena, että se sallii kaupunkien läpiajot sähköllä, ja hiukkassuodattimen regenerointiin käytetään tarvittaessa ensisijaisesti moottoriteitä.

Toimintamatkaa akun kokoon kajoamatta

Sähköisen toimintamatkan kasvattamiseksi noin 50 kilometriin on uuden litiumioniakun nimelliskapasiteettia pumpattu 13,5 kWh:iin akun koon pysyessä silti entisellään.

Taustalla vaikuttaa litiumrautafosfaatin (LiFePo) kennokemian kehityskulku litiumnikkelimangaanikobaltiksi (Li‑NMC), joka on siis tehnyt mahdolliseksi kennokapasiteetin kasvamisen 22 Ah:sta 37 Ah:iin.  Akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche ACCUMOTIVE:n valmistama.

Auton voi ladata vesijäähdytteisen 7,4 kW:n tehoisen, autoon integroidun latauslaitteen ansiosta esimerkiksi Mercedes-Benzin kotilatausasemassa koko tehokapasiteetin hyödyntämällä vain noin 1,5 tunnissa 10 prosentista täyteen. Tavallisesta kotitalouspistorasiasta täyteen lataaminen kestää valmistajan mukaan noin kuusi tuntia.

Lähde ja kuvitus: Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Keskustelu