Ajoneuvot | Uutinen | 31.7.2017

Mercedes-Benz X – premiumia pickup-luokkaan

Mercedes-Benz lähtee uuden X-sarjan voimin havittelemaan niskalenkkiä alati kasvavista keskikokoisten lava-autojen markkinoista.

Jaa artikkeli

Jo tovin aikaa odotettu Mercedes-Benz X-sarja näki vihdoin päivänvalon 18.7 Etelä-Afrikan Kapkaupungissa järjestetyssä maailman ensi-illassa. Malli esiteltiin lehdistölle massiivisin menoin ja sen lopullista muotoa onnistuttiin pitämään melko hyvin salassa aivan viime metreille saakka.

Esimakua uutuuden olemuksesta ja tekniikasta saatiin jo viime syksynä Tukholmassa, kun auton konseptimalli esiteltiin. Keskikokoiseksi luokiteltava viiden hengen lava-auto mairitteli katsojaansa harteikkuudellaan ja selkeästi massasta erottuvalla ulkomuodollaan.

Mercedes-Benz X-sarja

Jyhkeä keula ja varsinkin persoonallisesti muotoiltu perälauta sekä sitä ympäröivä yhtenäinen valonauha olivat erityisen hyvin mieleen jääviä muotoiluelementtejä. Teknisesti X-sarjan tiedettiin jo tuolloin perustuvan melko vahvasti yhteistyökumppani Nissanin Navara-malliin, niin runkonsa, kuin osittain tekniikkansakin puolesta.

Pickup-markkinoilla odotettavissa kuhinaa

Syitä siihen, miksi Mercedes-Benz haluaa lähteä mukaan sille täysin uuteen autoluokkaan, on tietysti useita. Lanseerauksen yhteydessä järjestetyissä ”workshopeissa”, missä uutuuden tekniikkaan ja sielunelämään sai tutustua tarkemmin, niitä syitä avattiin Mercedes-Benzin edustajien toimesta hieman.

Mercedes-Benz X-sarja

– Vaikka merkin laaja mallisto kattaa vaihtoehdot miltei jokaiseen tarpeeseen pikkuautoista kuorma-autoihin saakka, ei monipuoliseen työhön sekä samaan aikaan vapaa-aikaan soveltuvaa lava-autoa ole ollut tähän asti tarjolla. X-sarja vastaa näihin tarpeisiin kokonaisvaltaisesti, täydentäen Mercedeksen mallipalettia entisestään.

– Toiseksi, premium-merkkinä Mercedes-Benz haluaa X-sarjan myötä tuoda lava-autoluokkaan ensimmäisenä maailmassa mittatilaustyönä räätälöityä varustelua sekä aidon premium-auton tunnelmaa. Monipuoliset varuste- ja moottorivaihtoehdot mahdollistavat auton yksilöllisen räätälöinnin jokaisen asiakkaan tarpeen mukaan, tehtaan edustaja kertoo.

Mercedes-Benz X-sarja

Kolmantena, mutta tuskin vähäisimpänä syynä on asiakkaiden jatkuvasti kasvava kiinnostus segmenttiä kohtaan.

– Vuoteen 2026 mennessä keskikokoisten pickupien maailmanlaajuiset markkinat kasvavat ennusteiden mukaan noin miljoonalla yksiköllä, 2,2 miljoonasta 3,2 miljoonaan. Tämä tarkoittaa kokonaisuutena 43 prosentin kasvua, mikä on huikea määrä, tapahtumassa puhunut Daimler AG:n johtokuntaan kuuluva Wilfried Porth paljastaa.

Lava-autot eivät siis tulevaisuudessa ehkä jäisikään enää pelkästään kiinteistöhuoltoyhtiöiden ja rakennusliikkeiden herkuksi, mikäli ennusteet osuvat oikeaan. Täkäläinen ja tunnetusti rapean puoleinen verotus tosin pitänee huolen, ettei viisipaikkaiseksi henkilöautoksi rekisteröity pickup miksikään massatuotteeksi näillä leveysasteilla edelleenkään nouse.

Mercedes-Benz X-sarja

Saksassa X-sarjan hinnat alkavat noin 37 000 eurosta, Suomen hinnat selviävät maahantuojan mukaan syyskuun aikana. Kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi rekisteröitynä hinta jää Suomessa varmasti järkevämmälle tasolle, mutta tällöin auton käyttökelpoisuus tietysti kärsii aika lailla. Perhekäytössä tilava ja jyhkeä pickup olisikin Suomen oloissa enemmän kuin paikallaan, ainakin harvaan asutetuilla alueilla.

X-sarja on paikkaluvusta riippumatta varustettu aina pitkällä ohjaamolla eli niin sanotulla double cabilla, eli auto on neliovinen. Myös nelivetoisuus on vakiovaruste, sen toimintatapa vain muuttuu kalleimpaan versioon siirryttäessä erikseen kytkettävästä jatkuvatoimiseksi. Pelkkää takavetoa ei Suomen tuontiohjelmaan näillä näkymin kuulu.

Peräpäästä puuttuu persoonallisuutta

Ensitunnelmat uudesta X-sarjasta olivat lähes kaikilta osin erittäin positiiviset, mutta kuitenkin jossain määrin myös hieman ristiriitaiset. Kuten sanottua, rungoltaan ja korin muodoiltaan X-sarja mukailee hyvin pitkälti Nissan Navaraa ja erot löytyvät pääsääntöisesti auton etupäästä.

Mercedes-Benz X-sarja

Uutuuden keulaa katsellessa merkistä ei voi erehtyä ja jyhkeä keulan Ilme noudattaa samaa linjaa muiden Mercedes-Benzien kanssa. Tehtaan edustajat kertovat, että keulan muotoilulle uhrattiin paljon aikaa ja vaivaa, jotta siitä saatiin halutunlainen. Aivan konseptiauton kaltaista jylhyyttä muodoista ei löydy, mutta ilme on kaikkiaan maskuliininen ja profiili on sopusuhtainen.

Kylkilinjan sekä takaoven ikkunan muotoihin on myös kajottu, tosin selvästi varovaisemmalla kädellä kuin keulaan. Se asia, mikä niitä ristiriitaisia ajatuksia aiheuttaa, on auton peräpää, joka ei pienistä muutoksista huolimatta kovinkaan isosti Nissan Navarasta eroa.

Konseptiauton perälautaa kiertävä valonauha on ymmärrettävistä syistä saanut lähteä ja tilalla on käytännöllisemmät ja siron kokoiset LED-valot, jotka eivät kuitenkaan kierrä reunan yli kyljen puolelle kuten Navarassa. Sirommat takavalot sekä perälaudan keskellä oleva Mercedes-Benz -logo ovatkin oikeastaan ainoat elementit, joilla X-sarjalaisen erottaa Navarasta takaapäin katsoessa.

Mercedes-Benz X-sarja

Konseptiauton jyhkeyttä olisi toivonut edes hitusen myös tuotantomallin peräpäähän, jotta autot erottuisivat toisistaan hieman selvemmin. Sinänsä lava on hyvin käyttökelpoinen niin muodoltaan kuin käytettävyydeltäänkin. Kyytiin mahtuu eurolava poikittain ja jos takapuskurin jättää tilaamatta, kääntyy perälauta tarvittaessa 180 astetta suoraan alaspäin. Tämä ominaisuus helpottaa elämää esim. trukilla tavaraa lastatessa.

Kuormaa kyytiin saa ottaa enimmillään 1100 kilogrammaa ja perään saa parhaimmillaan 3 500 kiloisen peräkärryn. Pickup-tyyliin erilaisia kuorman kuljettamista helpottavia lisävarusteita tulee tarjolle viljalti. Alustarakenteissa sekä mitoissa eroja löytyy jonkin verran eroja Navaran ja X-sarjan välillä. Mercedes-Benzin leveämpi raideväli on omiaan vakauttamaan auton kulkua, samoin kuin levyjarrut kaikissa pyörissä.

Aluksi tarjolla kaksi moottoria, kuningasmalli seuraa myöhemmin

Moottorina toimii alkuvaiheessa 2,3-litrainen nelisylinterinen diesel, josta löytyy X 220d:n 163- ja X 250d:n 190-hevosvoimaiset versiot. Neliveto on kytkettävää mallia, josta on myös alennusvaihteisto. Mäkipidätin ja alamäkihidastin kuuluvat niin ikään X:n maastokelpoisuutta parantaviin varusteisiin. Vaihteisto on 6-lovinen manuaali ja tehokkaamman koneen yhteyteen voi valita 7-vaihteisen automaatin. Bensiinimoottoria ei Suomen mallistoon ole näillä näkymin tulossa.

Ensi vuoden puolella valikoimaan astuu X 350d, eli se varsinainen huippumalli, johon koko X-sarjan imago melko vahvasti nojaa. Tällöin pellin alta löytyy Mercedes-Benzin oma kolmelitrainen diesel-V6, joka tuottaa rapean 258 hevosvoiman tehon ja 550 Nm:n väännön. Myös neliveto on jatkuvatoiminen 4matic ja vaihteistona toimii 7-vaihteinen 7G-Tronic Plus.

X-sarjasta tulee tarjolle kolme eri mallia, Pure, Progressive sekä Power. Pure-malli on lähimpänä sitä työkalua, joksi pickup useimmiten mielletään, kun Progressive edustaa hieman tasokkaampaa ja ylellisempää linjaa. Power-malli taas on enemmänkin lifestyle-henkinen vaihtoehto, joka Mercedes-Benzin mukaan soveltuu parhaiten aktiivista elämäntyyliä suosivalle käyttäjälle.

Mercedes-Benz X – premiumia pickup-luokkaan

Sisätiloissa Mercedes-Benz eroaa selvästi edukseen Nissanista, ainakin paremmin varustelluissa malleissa. Jo näppituntuman perusteella tunnelma on huomattavasti ylellisemmän ja arvokkaamman tuntuinen. Kojelaudassa käytetään samoja osia kuin V- ja C-sarjoissakin, joten mersumiehet ja -naiset tuntevat olonsa varmasti kotoisaksi.

Mercedes-Benz X-sarja

Nissanin dieseleillä varustetun auton vaihdekeppi on perinteisen näköinen ja se sijaitsee keskikonsolissa. V6-mallissa valitsin on merkille ominaisempi rattipylvääseen sijoitettu viiksi. Monien henkilöautomaailmasta tuttujen mukavuus- ja turvavarusteiden lisäksi mielenkiintoisimpia X-sarjaan saatavista varusteista ovat ison auton käsittelyä helpottava 360-asteinen kamerajärjestelmä sekä Mercedes Me-palvelu, jonka avulla auton tietojen tarkastelu onnistuu vaikka puhelimen ruudulta.

Ujonpuoleinen testiajo

Lanseerauksen yhteydessä lehdistölle suotiin mahdollisuus tutustua X-sarjan ominaisuuksiin tapahtumaa varten järjestetyllä radalla, tosin pelkästään matkustajan paikalta käsin. Ratin ja penkin väliin ei ulkopuolisia päästetty ja jokaista testiautoa ajoi oma kuljettajansa. Kovin kummoista analyysiä X:n ajotuntumasta ei testiajolla siis pystynyt muodostamaan.

Ajolenkki sisälsi pienen pätkän moottorirataa sekä erilaisia valmiiksi rakennettujen kivikkojen, ojien ja kumpareiden ylityksiä, jossa X:n ominaisuuksia pyrittiin havainnollistamaan. Päällimmäisenä mieleen jäi kaikin puolinen hiljaisuus ajotilanteista riippumatta.

Ainakaan sileällä moottoriradalla rengasäänet eivät matkustamoon asti kuulu – tosin kotimaamme tiet ovat useimmiten aivan muuta kuin sileitä moottoriratoja. Oikean kuvan sisämelusta saakin vasta kun autoa pääsee kokeilemaan todenmukaisemmissa olosuhteissa. Joka tapauksessa Isompia kolinoita tai muitakaan hälyääniä ei terävissäkään töyssyissä ilmennyt ja meno oli kaikissa tilanteissa seesteisen tuntuista.

Äkkiseltään koettuna nämä esisarjan autot tuntuivat varsin valmiilta paketeilta ja kaikesta huokuu, että Mercedes-Benz on X-sarjan kanssa tosissaan. Euroopassa malli saadaan markkinoille marraskuussa 2017, muualle maailmaan auto ilmestyy vuosien 2018 ja 2019 aikana.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz