8.12.2017

Mercedes-Benz uudistaa Sprinterin – luvassa sähköä ja internet-yhteensopivuus

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinterin kolmas sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018.

Mercedes-Benz Sprinterin 3. sulkupolvi esitellään helmikuussa 2018. Valmistajan mukaan luvassa on pintasilauksen sijaan perusteellinen uudistus. Toistaiseksi siitä näytetään vain vähän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistuksen suuntaviivoja esiteltiin kuitenkin Stuttgartissa Sprinter Innovation Campus -tapahtumassa.

Mercedes-Benz Vans käy yhtiön oman arvion mukaan läpi yhtä historiansa suurinta murrosta, kun perinteinen ajoneuvovalmistaja muuttuu integroitujen kuljetus- ja liikkuvuusratkaisujen tarjoajaksi.

Uusi Sprinter on ensimmäinen automalli, joka edustaa vuonna 2016 ensi kertaa esiteltyä adVANce-filosofiaa, johon kuuluu viisi varsin lennokasta toimintaperiaatetta: digital@vans, solutions@vans, rental@vans, sharing@vans ja eDrive@vans.

Sama litania tarkoittaa suomeksi sitä, että binesmahdollisuuksia jahdataan ainakin digitaalisten palvelujen, varusteratkaisujen, vuokrauspalvelujen, julkisen liikenteen ja sähköisen liikkumisen parista.

Uusi Sprinter on valmistajansa mukaan täydellisesti internet-yhteensopiva, muunneltava, sähkötoimisen vaihtoehdon tarjoava luokkansa johtotähti. Työjuhtaa kaipaavalle yhdistelmä vaikuttaa lähinnä kiroukselta, mutta autovalmistaja vakuuttaa, että Sprinter on jatkossakin hyötyajoneuvo.

– Se on täydellisesti muunneltavissa erilaisiin kuljetusvaatimuksiin ja innovatiivisiin verkostoratkaisuihin. Sprinter on ensimmäinen tämän uuden autoluokan edustaja, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo.

Sprinter on kerännyt kiitosta luokassaan laatu- ja vaatimustason osalta ensiesittelystä eli vuodesta 1995 lähtien. Tähän mennessä asiakkaita on yli 130 maassa, ja autoja on myyty yli 3,3 miljoonaa kappaletta. Sprinter on eniten myyty Mercedes-Benzin pakettiautomalli.

Verkostoituva hyötyajoneuvo

Helmikuussa 2018 virallisesti esiteltävä Sprinter marssittaa valmistajansa mukaan esiin uuden liitettävyyden ja verkostoitumisen tason. Internet-reititin on ensi kertaa integroitu täysin ajoneuvon infrastruktuuriin.

– Auton integrointi osaksi teollista esineiden internetiä avaa runsaasti uusia mahdollisuuksia prosessien optimoimiseksi ja tehokkuuden parantamiseksi. Tarjolla on kokonaan uusi liitettävyyden taso, joka vastaa asiakkaidemme vaatimuksia ja vaihtelevia liiketoimintamalleja, Sprinterin projektijohtaja Dr Ulf Zillig korostaa.

Digitalisaation ja kaupungistumisen kaltaiset megatrendit haastavat kuljetuspalvelut ja niiden tarjoajat.

Esimerkiksi voidaan nostaa vaikkapa kuriiri-, pikalähetys- ja pakettipalvelu, jossa toimitusajat kiristyvät ja kustannuspaineet kasvavat. Online-tilaukset on toimitettava perille jo seuraavana päivänä ja elintarviketilaukset saman päivän aikana.

Lisäksi palvelujen tarve kasvaa koko ajan, sillä kansainvälisen nettikaupan pakettitoimitukset ovat 1,5-kertaistuneet 65 miljardiin pakettiin vuodesta 2014 vuoteen 2017.

Elintarvike- ja ruokatilausten odotetaanMercedes-Benzin laskelmien mukaan kasvavan vuosittain 6–15 prosenttia Euroopan maissa vuoteen 2020 mennessä.

Jatkossa ajoneuvokalusto liitetään entistä vahvemmin suoraan yrityksen toimintaprosesseihin. Autovalmistajan vision mukaan ajoneuvot muuttuvat pelkistä kuljetusyksiköistä älykkäiksi logistiikka-alustoiksi, joilta myös vaaditaan luotettavaa ja taloudellisesti kestävää toimintaa.

Autot integroituvat osaksi yrityksen omaa IT-järjestelmää ja taloushallintaa sekä laajaa teollista esineiden internetiä. Tämän uskotaan tuova lisäarvoa yrittäjälle, yritykselle ja koko kuljetusketjulle, joten ei ole ihme, että Mercedes-Benz tuo Sprinterin myötä tarjolle myös Pro Adapterin eli ajoneuvojen etähallintaratkaisun.

Tehdasasenteinen järjestelmä mahdollistaa kuljetuskaluston paikantamisen, logistiikan suunnittelun, kulutuksen ja huoltotarpeen seurannan sekä ajoneuvojen välisen kommunikoinnin reaaliajassa. Tätä kiittänee ainakin koko kaluston liikkeitä pohtiva ajojärjestelijä. Valmistajan mukaan sekä kuljettaja että järjestelijä voivat myös koko ajan seurata tavaratilan täyttöastetta ja käyttöä.

Skaalattava ja muuttuva Sprinter

Kuljetuskaluston kuninkaalliseksi mielivä uutuus lupaa myös muunneltavuutta ja sopeutumista hyvinkin vaihteleviin käyttötarpeisiin. Laskennallisesti tarjolla on yli 1 000 yksilöllistä autovaihtoehtoa: eri koripituuksia, akselivälejä, kuormatilan korkeuksia, varustetasoja ja niin edelleen.

Tavaratila voidaan erilaisin säilytys- ja kuljetusratkaisuin varustella eri käyttötarkoitusten ja asiakkaan vaatimusten mukaan. Mittatilausauton hinnasta ei vielä ole tietoa, mutta vallaton varusteherkuttelu nostanee hintaa jatkossakin.

Virallisia ennakkokuvia uutuudesta pihistellään vielä, havainnekuvat ovat tuotantovalmiista autosta, mutta konkreettista autoa ei vielä tarjota edes uteliaimpien hämmästeltäväksi.

Mercedes-Benz Sprinter

Ennakkokuvien perusteella kojelaudan keskeltä löytyvät jatkossa infotainment-järjestelmät näyttöineen, mutta valmistajan mukaan niiden tilalle voidaan – auton verkottumisen siitä kärsimättä – sijoittaa myös normaalia enemmän säilytystilaa.

– Modulaarisuus ei ole päämäärä sinänsä – se on ehdoton ennakkoedellytys. Sprinterin tarjoamien valinnanmahdollisuuksien määrä ei ole koskaan ollut yhtä laaja. Asiakkaidemme vaatimukset vaihtelevat ylellisistä VIP shuttle -autoista rakennustyömaille sopiviin pakettiautoihin, jotka voidaan puhdistaa tarvittaessa käsin painepesurilla, Sprinterin tuotepäällikkö Norbert Kunz huomauttaa.

Jatkossa Sprinter sekä lähettää että vastaanottaa tietoa. Tämä tuo sovellusmahdollisuuksia esimerkiksi henkilökuljetusten tehostamiseksi: jos auto toteaa, että matkustamoon jää tyhjiä istuimia, tieto tästä välittyy kuljetuskeskukseen, joka voi puolestaan suunnitella reitit niin että vapaa kapasiteetti saadaan käyttöön. Samalla tavalla voidaan tehostaa myös julkista liikennettä ja sen käyttöastetta.

Lisäksi Sprinter tarjoaa ajanmukaiset USB-liitännät ja -latausmahdollisuudet sekä WiFi-yhteydet, joten matkustajat voivat koko matkan ajan käyttää tarvitsemiaan digitaalisia palveluja.

Sähköä luvassa 2019

Mercedes-Benz Vans aikoo sähköistää lähivuosina koko pakettiautomallistonsa. Ensimmäinen uusi tuote on eVito, jonka tilauskirjat on Saksassa juuri avattu ja joka tulee saataville vuoden 2018 jälkipuoliskolla.

Sen jälkeen vuorossa on eSprinter, jonka myynti käynnistynee vuonna 2019.

Kuljetuskaluston sähköistämisratkaisuissa lähtökohta ei kuitenkaan ole pelkkä ajoneuvo itse, vaan operaattorin yksilölliset tarpeet kaluston koon, ajoprofiilien ja latausinfrastruktuurin toteuttamistarpeen perusteella, joten pohdittavaa riittää.

Osa tulevaa kokonaisratkaisua ovat autovalmistajan mukaan niin ikään sähköautojen vaatimat rahoitus- ja liikkuvuuskonseptit.

Kaikki pohdinta tähtää siihen, että asiakkaalle voidaan myydä aiempaa edullisempi kokonaisuus, ainakin mielikuvatasolla. Toteutuessaan kehitys tähtää siihen, että auton käyttökulut sen elinkaaren aikana laskevat ja eViton ja eSprinterin kilpailukyky yritysten kuljetusratkaisuista kilpailtaessa kohenee.

Mercedes-Benz kertoo tekevänsä sähköisten kuljetusratkaisujen kehittämisessä entistä laajempaa yhteistyötä yrityssektorin kanssa.

Ensi vuonna Hampurissa ja Stuttgartissa käynnistyy projekti, jossa mukana on kuriiripalveluja tarjoava Hermes. Yrityksen paketti- ja tavaratoimituksia hoitamaan on tulossa 1500 sähköpakettiautoa, joiden käytöstä ja toiminnasta kerättävää tietoa hyödynnetään myös muissa vastaavissa yhteistyöprojekteissa ja niiden suunnittelussa.

Lähde ja kuvat: Mercedes Benz

Luetuimmat