Ajoneuvot Koeajo 27.10.2014

Koeajo: Mercedes-Benz S500 Coupé

Auto, jonka suunnittelijat vapautettiin budjettikahleista.

Uusi henkilöauto on aina kallis hankinta. Se, mikä on ostajalle kallista, ei kuitenkaan tuo autotehtaalle suurta siivua euroista. Verojen, toimitusketjun katteiden ja valmistajan tuotekehitys- ja markkinointikulujen jälkeen itse auton valmistus tapahtuu nyörit äärimmilleen kiristettyinä.

Esimerkiksi tyystin toisenlaisesta auton suunnittelusta käy Mercedes-Benz S500 4Matic Coupé. Kolmen sukupolven ajan CL-mallina tunnettu auto on Mercedes-Benzin S-sarjan edustusauton kaksiovinen ja nelipaikkainen muunnos. Siis tuote, jota kieroinkaan ei kykene perustelemaan järkisyillä.

Ratkaisu kyltymättömään mukavuudenhaluun

Istuimet ovat salmiakkikuvioin tikattuja ja samettisen pehmeää nahkaa. Ohjaamon pinnat muutoinkin ovat lähes kauttaaltaan verhoiltu nahalla. Suurten ikkunapintojen ansiosta valoisassa ohjaamossa vallitsee ylellisen raukea tunnelma.

Oikean käden etusormen painaessa käynnistyspainiketta kuuluu keulasta 4,7-litraisen kaksoisahdetun V8-moottorin murahdus. Käynnistysääni on moitteeton yhdistelmä hienostuneisuutta ja voimavaransa tuntevaa arvokkuutta.

Moottorin käynnistyttyä siirtyvät istuin ja ohjauspyörä kuljettajan tallentamaan ajoasentoon. Perinteisten istuinsäätöjen lisäksi sivuttaistukea ja selkänojan yläosan kulmaa voi säätää. Sivuttaistuen voi myös asettaa vahvistumaan mutkissa. Hieronnan ja jäähdytyksen lisäksi tarjolla on perinteinen istuinlämmitys, joka kattaa myös käsinojat keskikonsolissa ja ovessa. Säätöjen monipuolisuus lyö ällikällä.

Perusmalli, vaan ei vaatimaton

455-hevosvoiman tehoista huolimatta koeajoauto on malliston matalatehoisin. Voimakkaamman kahdeksan- tai kaksitoistasylinterisen AMG-version valitsevat ovat varmasti päätöksestään ylpeitä, mutta perusmalliin tyytyvätkään tuskin katuvat. Arkiajossa arvokkaan eleettömästi etenevä auto singahtaa tarvittaessa nollasta sataan 4,6 sekunnissa. Kiihtyvyyttä säestää juuri sopivan voimantuntoinen ääniraita.

Pienenä särönä kokonaisuudessa on kulutukseen nähden alamittainen polttoainesäiliö. Keskikulutus nousee kymmenen litran yläpuolelle, joten toimintamatka voi hyvinkin jäädä 500 kilometriin.

Muutakin moitittavaa löytyy. Oikean käden ulottuvilla olevista kytkimistä ja rullasta käytettävä Comand-järjestelmä ei ole sulavuudessaan BMW:n tai Audin vastaavien järjestelmien tasolla. Järjestelmää käytetään kaikkeen radiokanavien valinnasta istuimien hienosäädön kautta sisätilojen tunnelmavalaistuksen valintaan ja navigointiin.

Lisäongelmia tulee, jos auton varustelee rannetukeen yhdistetyllä kosketuslevyllä. Se tulkitsee ajoittain käden lepuutuksen komennon syöttämiseksi.

Auton ohjaus on luonteeseen sopiva. Vaste on luonnollinen ja välitys kohtalaisen nopea, mikä auttaa luomaan kokoaan pienemmän auton vaikutelmaa. Vakiovarusteinen ilmajousitus on jämäkämpi kuin neliovisissa S-malleissa. Auto ei leijaa taikamattona tienpinnan päällä, vaan suodattaa epätasaisuudet varsin miellyttävästi säilyttäen sopivan takapuolituntuman.

Moottoritiekilometrien karttuessa voi nauttia miellyttävän hiljaisesta matkustamosta. Se ei silti ole ei aivan niin äänetön, etteikö kotimaisen asfaltin laatua voisi kommentoida.

Mukautuva vakionopeudensäädin osaa pitää ajoneuvon omalla kaistallaan ja seurata edellä kulkevaa. Teoriassa auto kykenee olosuhteiden salliessa liikkumaan autonomisesti kuljettajan pitäessä vain ohjauspyörästä kiinni.

Viisimetrinen koru

Aamuruuhkassa madellessa vakionopeudensäädin on erinomainen apu. Se kaitsee autoa, vaikka katse hakeutuisi ajoradasta kohti kauppojen näyteikkunoista peilautuvaa kylkiprofiilia. Erityisesti sivulta katsottuna S Coupé on kaunis auto. Kenties valmistajan onnistunein muutamaan vuosikymmeneen.

Kylkiprofiilin lisäksi varsinkin auton keula toimii erinomaisesti. Ajovalot ja maski ovat mittasuhteiltaan juuri oikean kokoiset massiiviseen autoon. Matalien takavalojen ja suuren takapuskurin hallitsema perä vaatii hieman totuttelua.

Auton hallitsevin piirre on yksityiskohtien viimeistely. Oli kyse sitten ilmastointisuuttimien laatuvaikutelmasta tai turvavyön etupenkkiläisille ojentavan varren muotoilusta, tuntuu kaikki olevan materiaaleja ja kosketustuntumaa myöten juuri niin perinpohjaisesti mietittyä kuin saksalainen parhaimmillaan kykenee.

Kaikella on toki hintansa. Hyvin varustellun S500 Coupén hinnalla peräti 15 autoa, jos esimerkkinä käytetään hinnat alkaen Volkswagen Golfia.

Lähes 300 000 euron hintaisissa autoissa, kyse on lähinnä unelmista. Joitakin murusia tänään koettavista S500 Coupén ominaisuuksista voi kuitenkin päätyä arkiautoon kymmenen vuoden päästä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat