Koeajo: Mercedes-Benz S 350
Mercedes Benzin S-sarjalainen sopii edustusautoksi matkustusmukavuutensa ja maltillisen kulutuksensa puolesta. Hyvää: matkustamon äänieristys, turvavarusteiden runsaus, näytöt, vaihteiston toiminta. Huonoa: hinta, kömpelyys pysäköidessä.
Ässä-mersu on luksusvaunu, jonka matkustamossa on helppo irtaantua arjesta
Uusin S-sarjalainen on kuudetta sukupolvea. Valmistajansa lippulaivasta on vaikea löytää hinnan lisäksi merkittävää hammasteltavaa. Koeajetun autoyksilön hinta kipuaa runsaine lisävarusteineen yli 150 000 euron.
Summalla saisi kaksi automaattivaihteista Mercedes-Benz E 350 Bluetecia.
Rahalla turvallisuutta
Johtotähden voi varustaa hengästyttävällä valikoimalla turvallisuutta tuovia avustimia ja matkustajaa helliviä toimintoja. Ahkeralla lisävarustelistan ruksaajalla saa olla paksu lompakko.
Ajoavustin plus -paketti maksaa yli 2 800 euroa. Se tuo vakiovarusteisen Pre safe -aktiivisen vakionopeudensäätimen ja hätäjarrutustehostimen lisäksi esimerkiksi toiminnon, joka tunnistaa peräänajovaaran ja varoittaa takana ajavaa vilkkuvilla jarruvaloilla.
Mercedeksen arrut myös lukittuvat, jotta oma auto liikkuisi törmäyksen voimasta mahdollisimman vähän.
Avustimia pimeälle ja risteyksiin
Infrapunakameraan perustuva pimeänäköavustin havaitsee ihmisen jopa 160 metrin päästä. Eläimet kuten hirvet avustin havaitsee noin sadan metrin päästä.
Ihmisen havaitessaan auto vilkuttaa kohdevaloa ihmistä kohti huomion herättämiseksi. Järjestelmä toimii pimeällä valaisemattomalla tiellä yli 60 kilometrin tuntinopeudessa.
Pimeänäköavustin toimii myös valoisalla, jolloin näyttöön välittyy kuvaa auton edestä. Tästä on hyötyä esimerkiksi voimakkaassa vastavalossa auringon paistaessa matalalta.
Risteävän liikenteen riskejä ehkäisevä järjestelmä perustuu tutkatunnistimien ja stereo-monitoimikameran yhteistyöhön. Tämä avustin toimii 7–72 kilometrin ajonopeuksissa.
Entistä kookkaampi
S-sarjalainen on kasvanut muutamilla senteillä pituutta ja leveyttä. Akseliväliä on yli kolme metriä, joten ketterän puikkelehtimisen voi unohtaa.
Ahtaassa kellarihallissa pysäköidessä nousee hiki otsalle älykkäästä ilmastoinnista, peruutuskameroista, tunnistimista ja varoitusäänistä huolimatta. Korin kulmien hahmottamista eivät helpota sivulliset tuijottajat, joita edustusauto kerää.
Herraskaista menoa
Herraskaista kulkua rikkovat vain moottoritien poikittaissaumat, jotka hieman tärskäyttävät, onhan auton alla aika matalaprofiiliset renkaat.
Moottoritiellä saa olla tarkkana, ettei matkavauhti nouse yli sallitun, vauhti kun ei juuri välity ulkomaailmasta visusti äänieristettyyn matkustamoon.
Jouheva automaattivaihteisto antaa voiman ja sitkeyden käyttöön hienostuneesti annosteltuna. Sammutusautomatiikka toimii upean pehmeästi ja moottori herää eloon viiveittä.
Navigaattorin 3D-näkymä pääsee oikeuksiinsa 12,3 tuuman näytössä. Kaupungissa on helppoa suunnistaa kun rakennukset näyttävät todentuntuisilta.
Valikkoja ei kannata räplätä kesken ajon. Yksistään istuinten asennon, ilmanvaihdon ja lämmöntuoton lukuisten vaihtoehtojen läpikäynti vie hyvinkin vartin verran.
Ässästä ladattava hybridi
Mercedes-Benz siirtyy ladattavien hybridien aikaan S-katraan kautta. Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn tulokkaan kulutus- ja suoritustaso ovat kuin kahdesta eri autosta.
Konepellin alla hyrräävä kolmilitrainen V6-moottori suo käyttöön 333 hevosvoimaa, ja sähkömoottori 109 hevosvoimaa. Vääntöä on muhkeat 480+340 newtonmetriä.
Keskikulutus on vain kolme litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 69 grammaa kilometrillä.
S 500 -malli ladattavana hybridinä tulee markkinoille ensi vuoden lopulla.
Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus