14.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz S 350 Teksti Marko Jokela Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes Benzin S-sarjalainen sopii edustusautoksi matkustusmukavuutensa ja maltillisen kulutuksensa puolesta. Hyvää: matkustamon äänieristys, turvavarusteiden runsaus, näytöt, vaihteiston toiminta. Huonoa: hinta, kömpelyys pysäköidessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ässä-mersu on luksusvaunu, jonka matkustamossa on helppo irtaantua arjesta Uusin S-sarjalainen on kuudetta sukupolvea. Valmistajansa lippulaivasta on vaikea löytää hinnan lisäksi merkittävää hammasteltavaa. Koeajetun autoyksilön hinta kipuaa runsaine lisävarusteineen yli 150 000 euron. Summalla saisi kaksi automaattivaihteista Mercedes-Benz E 350 Bluetecia. Rahalla turvallisuutta Johtotähden voi varustaa hengästyttävällä valikoimalla turvallisuutta tuovia avustimia ja matkustajaa helliviä toimintoja. Ahkeralla lisävarustelistan ruksaajalla saa olla paksu lompakko. Ajoavustin plus -paketti maksaa yli 2 800 euroa. Se tuo vakiovarusteisen Pre safe -aktiivisen vakionopeudensäätimen ja hätäjarrutustehostimen lisäksi esimerkiksi toiminnon, joka tunnistaa peräänajovaaran ja varoittaa takana ajavaa vilkkuvilla jarruvaloilla. Mercedeksen arrut myös lukittuvat, jotta oma auto liikkuisi törmäyksen voimasta mahdollisimman vähän. Avustimia pimeälle ja risteyksiin Infrapunakameraan perustuva pimeänäköavustin havaitsee ihmisen jopa 160 metrin päästä. Eläimet kuten hirvet avustin havaitsee noin sadan metrin päästä. Ihmisen havaitessaan auto vilkuttaa kohdevaloa ihmistä kohti huomion herättämiseksi. Järjestelmä toimii pimeällä valaisemattomalla tiellä yli 60 kilometrin tuntinopeudessa. Pimeänäköavustin toimii myös valoisalla, jolloin näyttöön välittyy kuvaa auton edestä. Tästä on hyötyä esimerkiksi voimakkaassa vastavalossa auringon paistaessa matalalta. Risteävän liikenteen riskejä ehkäisevä järjestelmä perustuu tutkatunnistimien ja stereo-monitoimikameran yhteistyöhön. Tämä avustin toimii 7–72 kilometrin ajonopeuksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entistä kookkaampi S-sarjalainen on kasvanut muutamilla senteillä pituutta ja leveyttä. Akseliväliä on yli kolme metriä, joten ketterän puikkelehtimisen voi unohtaa. Ahtaassa kellarihallissa pysäköidessä nousee hiki otsalle älykkäästä ilmastoinnista, peruutuskameroista, tunnistimista ja varoitusäänistä huolimatta. Korin kulmien hahmottamista eivät helpota sivulliset tuijottajat, joita edustusauto kerää. Herraskaista menoa Herraskaista kulkua rikkovat vain moottoritien poikittaissaumat, jotka hieman tärskäyttävät, onhan auton alla aika matalaprofiiliset renkaat. Moottoritiellä saa olla tarkkana, ettei matkavauhti nouse yli sallitun, vauhti kun ei juuri välity ulkomaailmasta visusti äänieristettyyn matkustamoon. Jouheva automaattivaihteisto antaa voiman ja sitkeyden käyttöön hienostuneesti annosteltuna. Sammutusautomatiikka toimii upean pehmeästi ja moottori herää eloon viiveittä. Navigaattorin 3D-näkymä pääsee oikeuksiinsa 12,3 tuuman näytössä. Kaupungissa on helppoa suunnistaa kun rakennukset näyttävät todentuntuisilta. Valikkoja ei kannata räplätä kesken ajon. Yksistään istuinten asennon, ilmanvaihdon ja lämmöntuoton lukuisten vaihtoehtojen läpikäynti vie hyvinkin vartin verran. Ässästä ladattava hybridi Mercedes-Benz siirtyy ladattavien hybridien aikaan S-katraan kautta. Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn tulokkaan kulutus- ja suoritustaso ovat kuin kahdesta eri autosta. Konepellin alla hyrräävä kolmilitrainen V6-moottori suo käyttöön 333 hevosvoimaa, ja sähkömoottori 109 hevosvoimaa. Vääntöä on muhkeat 480+340 newtonmetriä. Keskikulutus on vain kolme litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästöt 69 grammaa kilometrillä. S 500 -malli ladattavana hybridinä tulee markkinoille ensi vuoden lopulla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz S 350 BlueTec Hinta alkaen 123 592 € Koeajetun auton hinta varusteineen 151 843 € Ajoneuvovero 129 €/ v Käyttövoimavero 542 €/ v Moottori 2 987 cm³, dieselmoottori, kuusi sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 190 kW (258 hv), 3600 r/min Vääntö 620 Nm (1600 r/min) Vääntö 620 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 7,0 (kaup.) / 4,7 (maant.) / NEDC-kulutus 5,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 5116 mm, leveys 1899 mm, korkeus 1493 mm, akseliväli 3035 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1955 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 100 kg. Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?