Mercedes-Benz paljasti E-sarjan coupen – onko tässä aikakautemme kaunein auto?
Tyylikkään sedanin linjat taittuivat kauniiksi coupéksi.
Mercedes-Benzin tuoretta E-sarjaa voi pitää vallan erinomaisena autona. Auto keräsi kehuja jo Moottorin ensikoeajossa. Numerossa 12/2016 saksalaisten farmariosaaminen näytti mallia ruotsalaisille, kun tuore E-sarjan farmari peittosi Volvon tuoreen V90-elämäntapafarkun.
Nyt Stuttgartissa esiteltiin malliston jalokivi. Ei käytännöllisin, eikä taatusti edullisin, mutta ehdottomasti kaunein: E-sarjan Coupé.
Linjakkaan kaksiovisen keulaa jakaa arkiveljiensä sukunäön, mutta A-pilarin kohdalla linjat lähtevät lentoon. Kylkeä hallitsee valtava lasipinta, joka ulottuu autoluokalle epätyypillisesti taka-akselin takapuolelle saakka. Valmistajan perinteiden mukaisesti korirakenen on B-pilariton, eli kaupungilla voi näyttäytyä koko ikkunapinta avattuna.
Pitkälle viedyn ikkunalinjan vuoksi C-pilari on ohut, mikä auttaa keventämään perää. Pitkästä peräylityksestä huolimatta ainakaan sivuprofiilissa takaosa ei vaikuta liian raskaalta. Jopa ovi on sopusuhtaisen kokoinen – autot ovat kasvaneet ihmisiä nopeammin, joten tämän kokoluokan coupémalleissa ovet ovat ajoittain vaikuttaneet turhan pieniltä.
Tehtaan kuvien perusteella moitittavaa löytyy vain hivenen turhan korkeasta hartialinjasta: jos ikkunoiden alle jäävää koria madaltaisi muutaman sentin, olisivat mittasuhteet lähellä moitteetonta. Kyse on kuitenkin neliovisen henkilöauton raameihin tehdystä coupésta, joka voi hyvinkin toimia luonnossa vielä kuviakin paremmin.
Coupé-E:n takavalot jatkavat S- ja C-sarjan kaksiovisista tuttua linjaa, joskin hieman leveämpinä ja sisäreunastaan leikattuina versioina.
Kojelaudan näköalat ovat periaatteessa taksitolpalta tuttuja, mutta jo arkisten E-sarjalaisten sisäilmettä voi muokata runsaalla, ja arvokkaalla, varustelistalla. Sama linja jatkunee coupén kanssa, eli autosta saanee aidoimman kokemuksen vasta runsaasti varusteita ruksimalla.
Hauskana yksityiskohtana ilmastointisuuttimet on vaihdettu turbiinimallisiin. Lentokoneteeman kerrotaan jatkuvan takavaloissa, joiden tehdas kertoo ””hohtavan suihkumoottorin tavoin”.
E-sarjan Coupé (mallikoodi C238) on kasvanut 123 milliä pituutta, josta akselivälille on suotu 113 millimetriä. Venähdyksen syy on yksinkertainen: edeltäjän nimi saattoi olla E-sarjan Coupé, mutta pinnan alta löytyi W204-sukupolven C-sarjasta lainattu pohjalevy.
Ensiesittelyn yhteydessä moottoripaletti koostuu 194 hevosvoimaisesta E 220d -dieselistä, sekä E200 (184 hv), E 300 (245 hv) ja E 400 4MATIC (333 hv) -bensiinimalleista.