14.12.2016 Ajoneuvot Mercedes-Benz paljasti E-sarjan coupen – onko tässä aikakautemme kaunein auto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylikkään sedanin linjat taittuivat kauniiksi coupéksi. Mercedes-Benzin tuoretta E-sarjaa voi pitää vallan erinomaisena autona. Auto keräsi kehuja jo Moottorin ensikoeajossa. Numerossa 12/2016 saksalaisten farmariosaaminen näytti mallia ruotsalaisille, kun tuore E-sarjan farmari peittosi Volvon tuoreen V90-elämäntapafarkun. Nyt Stuttgartissa esiteltiin malliston jalokivi. Ei käytännöllisin, eikä taatusti edullisin, mutta ehdottomasti kaunein: E-sarjan Coupé. Linjakkaan kaksiovisen keulaa jakaa arkiveljiensä sukunäön, mutta A-pilarin kohdalla linjat lähtevät lentoon. Kylkeä hallitsee valtava lasipinta, joka ulottuu autoluokalle epätyypillisesti taka-akselin takapuolelle saakka. Valmistajan perinteiden mukaisesti korirakenen on B-pilariton, eli kaupungilla voi näyttäytyä koko ikkunapinta avattuna. Pitkälle viedyn ikkunalinjan vuoksi C-pilari on ohut, mikä auttaa keventämään perää. Pitkästä peräylityksestä huolimatta ainakaan sivuprofiilissa takaosa ei vaikuta liian raskaalta. Jopa ovi on sopusuhtaisen kokoinen – autot ovat kasvaneet ihmisiä nopeammin, joten tämän kokoluokan coupémalleissa ovet ovat ajoittain vaikuttaneet turhan pieniltä. Tehtaan kuvien perusteella moitittavaa löytyy vain hivenen turhan korkeasta hartialinjasta: jos ikkunoiden alle jäävää koria madaltaisi muutaman sentin, olisivat mittasuhteet lähellä moitteetonta. Kyse on kuitenkin neliovisen henkilöauton raameihin tehdystä coupésta, joka voi hyvinkin toimia luonnossa vielä kuviakin paremmin. Coupé-E:n takavalot jatkavat S- ja C-sarjan kaksiovisista tuttua linjaa, joskin hieman leveämpinä ja sisäreunastaan leikattuina versioina. Kojelaudan näköalat ovat periaatteessa taksitolpalta tuttuja, mutta jo arkisten E-sarjalaisten sisäilmettä voi muokata runsaalla, ja arvokkaalla, varustelistalla. Sama linja jatkunee coupén kanssa, eli autosta saanee aidoimman kokemuksen vasta runsaasti varusteita ruksimalla. Hauskana yksityiskohtana ilmastointisuuttimet on vaihdettu turbiinimallisiin. Lentokoneteeman kerrotaan jatkuvan takavaloissa, joiden tehdas kertoo ””hohtavan suihkumoottorin tavoin”. E-sarjan Coupé (mallikoodi C238) on kasvanut 123 milliä pituutta, josta akselivälille on suotu 113 millimetriä. Venähdyksen syy on yksinkertainen: edeltäjän nimi saattoi olla E-sarjan Coupé, mutta pinnan alta löytyi W204-sukupolven C-sarjasta lainattu pohjalevy. Ensiesittelyn yhteydessä moottoripaletti koostuu 194 hevosvoimaisesta E 220d -dieselistä, sekä E200 (184 hv), E 300 (245 hv) ja E 400 4MATIC (333 hv) -bensiinimalleista. Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku