21.4.2019

Mercedes-Benz GLS: kun S-sarjalla pitäisi päästä maastoonkin

Mercedes-Benz GLS

Mercedes-Benzin suurin katumaasturi on entistä suurempi – ja paljon teknisempi.

Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLS jatkaa edeltäjänsä tyyliä: valmistaja lupaa valtavasti kokoa, paljon tilaa, runsaasti ylellisyyttä ja kykyjä myös maastossa. Väitteille löytyy myös melkoisesti katetta – teknologiasta, kuten saksalaisilla on tapana.

Mercedes-Benz GLS

Uusi GLS on 5207 millimetriä pitkä (+ 77 mm), 1956 mm leveä (+ 22 mm) ja akseliväliä on peräti 3135 millimetriä (+ 60 mm). Venähtäneisiin mittoihin tarjotaan tilaa kuudelle (vakiona Yhdysvalloissa) tai seitsemälle (vakiona Euroopassa). Kasvaneen akselivälin ansiosta toisen istuinrivin kerrotaan olevan entistä väljempi, ja lupaapa Mercedes-Benz kolmannen istuinrivin sopivan jopa 1,94 metrisille. Luonnollisesti kaikki kolme istuinriviä ovat sähköisesti säädettävissä, ja kahden taaimmaisen istuimet voi napinpainalluksella kaataa tasaiseksi lattiaksi. Silloin tavaratilan kooksi kerrotaan pakettiautomaiset 2 400 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnistaa käskijän

Mercedes-Benz GLS

Viihtyvyyttä kahdelle ensimmäiselle istuinriville tuo MBUX-tietoviihdejärjestelmä. A-sarjassa debytoinut MBUX pääsee nyt todenteolla töihin, kun se tuodaan ensimmäistä kertaa malliston lippulaivatasolle. Kuljettajaa opastetaan kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä osaa nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käskyjä annetaan, joten istuimen hierontapyyntö ohjataan automaattisesti oikealle istuimelle.

Takaistuimelle MBUX:n saa viihtyvyyspaketin myötä. Se käsittää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä musiikin, elokuvien ja internetin käyttöön. Pakettia voi vielä täydentää erillisellä tabletilla.

Mercedes-Benz GLS

V8 ja dieseleitä

Lippulaivana on GLS 580 4Matic, joka debytoi 48-voltin teknologialla sähköistetyn painoksen V8-moottorista. Merkitsevät arvot ovat 489 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joita voidaan täydentää sähkömoottorin 250 newtonmetrillä ja 22 hevosvoimalla lyhyksi hetkiksi.

Euroopan ulkopuolella tarjotaan myös GLS 450 4Maticia, joka liikkuu myöskin 48-voltin teknologialla tuetun kolmilitraisen rivikuutosen voimin.

Euroopassa kuutoskoneen saa vain dieselkäyttöisenä: tarjolla ovat GLS 350 d (286 hv) ja GLS 400 d (330 hv). Mercedes-Benz kertoo kummankin täyttävän vasta 2020 voimaantulevan Euro 6d (RDE Step 2) -pykälän, kiitos SCR-katalysaattoria (AdBlue) tukevan ASC-katalysaattorin (ammonia slip catalyst), joka mahdollistaa typenoksideja vähentävän AdBlue-aineen entistä tarkemman annostelun.

Mercedes-Benz GLS

Uusi neliveto

Luonnollisesti GLS:n kaikki moottorivaihtoehdot tarjoillaan 9-vaihteisen automaatin ja nelivedon kera. GLS:n 4Matic-neliveto ei enää perustu keskitasauspyörästöön, vaan sen tilalla on voimanjakoa ohjaava monilevytkytkin – käytännössä kyseessä lienee jatkuva takaveto ja monilevytkytkimen kautta säädettävä etuveto, joka on hyvin BMW xDriven kaltainen – ja tavallaan käänteinen versio etuvetopohjaisen A-sarjan 4Maticista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahden alustan summa

Mercedes-Benz GLS

Lisärahalla GLS:n vaihteiston perään saa myös perinteisen alennusvaihteiston. Mercedes-Benz painottaa GLS:n maastokykyjä myös alustassa: autoon saa GLE-malliin esitellyn E-Active Body Control -järjstelmän, joka täydentää perinteistä ilmajousitusta hydropneumatiikalla, joka mahdollistaa jokaisen pyörän asennon säätämisen tietokoneohjatusti. Toisin sanoen E-Active Body Controllilla varustettu GLS voi nostaa yksittäistä pyörää ylös tai alaspäin, tai yrittää irrottaa itsensä esteestä heijaamalla koria ylös alas. Maantiellä sama järjestelmä mahdollistaa kamerapohjaisesti töyssyjen ennakoinnin sekä auton kallistamisen mutkaan.

Pesuakin on mietitty

Yksinkertaisempaa teknologiaa edustaa uusi autopesu-toiminto, joka valmistelee auton pestäväksi. Ikkunat sulkeutuvat, peilit taittuvat ja maavara nousee korkeimpaan asentoon, sillä tällöin pyöräntuennasta johtuen auton raideväli kapenee hieman, joten suuri auto mahtuu helpommin pesukoneeseen. Kaikkea se saksalainen keksii.

Mercedes-Benz GLS

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Luetuimmat