21.4.2019 Ajoneuvot Mercedes-Benz GLS: kun S-sarjalla pitäisi päästä maastoonkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin suurin katumaasturi on entistä suurempi – ja paljon teknisempi. Toisen sukupolven Mercedes-Benz GLS jatkaa edeltäjänsä tyyliä: valmistaja lupaa valtavasti kokoa, paljon tilaa, runsaasti ylellisyyttä ja kykyjä myös maastossa. Väitteille löytyy myös melkoisesti katetta – teknologiasta, kuten saksalaisilla on tapana. Uusi GLS on 5207 millimetriä pitkä (+ 77 mm), 1956 mm leveä (+ 22 mm) ja akseliväliä on peräti 3135 millimetriä (+ 60 mm). Venähtäneisiin mittoihin tarjotaan tilaa kuudelle (vakiona Yhdysvalloissa) tai seitsemälle (vakiona Euroopassa). Kasvaneen akselivälin ansiosta toisen istuinrivin kerrotaan olevan entistä väljempi, ja lupaapa Mercedes-Benz kolmannen istuinrivin sopivan jopa 1,94 metrisille. Luonnollisesti kaikki kolme istuinriviä ovat sähköisesti säädettävissä, ja kahden taaimmaisen istuimet voi napinpainalluksella kaataa tasaiseksi lattiaksi. Silloin tavaratilan kooksi kerrotaan pakettiautomaiset 2 400 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnistaa käskijän Viihtyvyyttä kahdelle ensimmäiselle istuinriville tuo MBUX-tietoviihdejärjestelmä. A-sarjassa debytoinut MBUX pääsee nyt todenteolla töihin, kun se tuodaan ensimmäistä kertaa malliston lippulaivatasolle. Kuljettajaa opastetaan kahdella 12,3-tuumaisella näytöllä. Järjestelmä osaa nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käskyjä annetaan, joten istuimen hierontapyyntö ohjataan automaattisesti oikealle istuimelle. Takaistuimelle MBUX:n saa viihtyvyyspaketin myötä. Se käsittää kaksi 11,6-tuumaista kosketusnäyttöä musiikin, elokuvien ja internetin käyttöön. Pakettia voi vielä täydentää erillisellä tabletilla. V8 ja dieseleitä Lippulaivana on GLS 580 4Matic, joka debytoi 48-voltin teknologialla sähköistetyn painoksen V8-moottorista. Merkitsevät arvot ovat 489 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, joita voidaan täydentää sähkömoottorin 250 newtonmetrillä ja 22 hevosvoimalla lyhyksi hetkiksi. Euroopan ulkopuolella tarjotaan myös GLS 450 4Maticia, joka liikkuu myöskin 48-voltin teknologialla tuetun kolmilitraisen rivikuutosen voimin. Euroopassa kuutoskoneen saa vain dieselkäyttöisenä: tarjolla ovat GLS 350 d (286 hv) ja GLS 400 d (330 hv). Mercedes-Benz kertoo kummankin täyttävän vasta 2020 voimaantulevan Euro 6d (RDE Step 2) -pykälän, kiitos SCR-katalysaattoria (AdBlue) tukevan ASC-katalysaattorin (ammonia slip catalyst), joka mahdollistaa typenoksideja vähentävän AdBlue-aineen entistä tarkemman annostelun. Uusi neliveto Luonnollisesti GLS:n kaikki moottorivaihtoehdot tarjoillaan 9-vaihteisen automaatin ja nelivedon kera. GLS:n 4Matic-neliveto ei enää perustu keskitasauspyörästöön, vaan sen tilalla on voimanjakoa ohjaava monilevytkytkin – käytännössä kyseessä lienee jatkuva takaveto ja monilevytkytkimen kautta säädettävä etuveto, joka on hyvin BMW xDriven kaltainen – ja tavallaan käänteinen versio etuvetopohjaisen A-sarjan 4Maticista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden alustan summa Lisärahalla GLS:n vaihteiston perään saa myös perinteisen alennusvaihteiston. Mercedes-Benz painottaa GLS:n maastokykyjä myös alustassa: autoon saa GLE-malliin esitellyn E-Active Body Control -järjstelmän, joka täydentää perinteistä ilmajousitusta hydropneumatiikalla, joka mahdollistaa jokaisen pyörän asennon säätämisen tietokoneohjatusti. Toisin sanoen E-Active Body Controllilla varustettu GLS voi nostaa yksittäistä pyörää ylös tai alaspäin, tai yrittää irrottaa itsensä esteestä heijaamalla koria ylös alas. Maantiellä sama järjestelmä mahdollistaa kamerapohjaisesti töyssyjen ennakoinnin sekä auton kallistamisen mutkaan. Pesuakin on mietitty Yksinkertaisempaa teknologiaa edustaa uusi autopesu-toiminto, joka valmistelee auton pestäväksi. Ikkunat sulkeutuvat, peilit taittuvat ja maavara nousee korkeimpaan asentoon, sillä tällöin pyöräntuennasta johtuen auton raideväli kapenee hieman, joten suuri auto mahtuu helpommin pesukoneeseen. Kaikkea se saksalainen keksii. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta