Mercedes-Benz GLC F-CELL – sähköä ja vetyä samassa voimalinjassa
Mercedes-Benz GLC F-Cell tuo ensi vuonna sähköautoilun kaksi koulukuntaa, ladattavan sähkön ja vetypolttokennon, saman voimalinjan varrelle.
Mercedes-Benz GLC F-Cell tuo ensi vuonna GLC-katumaasturimallistoon todellisen uutuuden. F-Cell yhdistää ensimmäistä kertaa tuotantoautossa vetykäyttöisen polttokennon ja 9 kilowattitunnin akkukapasiteetin saadakseen samaan ajoneuvoon sekä pistokehybridin että vedyn parhaat puolet.
F-Cell hyödyntää Daimlerin aiempaa kokemusta polttokennoista ja järjestelmä onkin pakattu polttomoottorin tilalle konetilaan, Daimlerin mukaan ensimmäistä kertaa. Alihankkijoiden yhteistyöllä polttokennojärjestelmää on saatu pienennetyksi noin 30 prosenttia. Samalla järjestelmän toiminta on parantunut ja valmistuskustannukset ovat laskeneet merkittävästi, sillä polttokennoissa vaadittavan platinan määrää on saatu vähennettyä peräti 90 prosenttia. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta kun ulkoisesti ladattava hybriditekniikka tuodaan polttokennon rinnalle tuotantoajoneuvossa.
Yhteensä järjestelmien luvataan tarjoavan noin 500 kilometrin toimintasäde NEDC-syklillä mitattuna. Säteestä noin 50 kilometriä voidaan ajaa puhtaasti akustoon ladatulla sähköllä. Vetyä varastoidaan puolestaan yhteensä noin 4 kilogrammaa kahdessa hiilikuituvahvisteisessa tankissa. Standardoidun 700-barin säiliötekniikan ansiosta GLC F-Cellin vetytankit voidaan täyttää vetyasemalla kolmessa minuutissa, eli täysin verrattavassa ajassa polttomoottoriautoon nähden.
Vetypolttokennon ja ladattavan akkutekniikan yhdistelmä on Daimlerin mukaan ideaalinen huomioiden vetytankkausverkoston kehittymistahdin. Järjestelmä tarkkailee ajotilannetta ja vaihtaa saumattomasti voimanlähteiden välillä. Lisäksi esimerkiksi jarrutusenergia voidaan varastoida akustoon.
Lukuisten globaaleiden yhteistyökumppaneiden listalta löytyy muuten Ford, jonka kanssa Daimler on kehittänyt varsinaista polttokennoa eteenpäin Kanadan Vancouverissa.
Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz