10.10.2017

Mercedes-Benz: GLC F-CELL-lataushybridi esituotantoon

Mercedes-Benz GLC F-CELL

Mercedes Benzin uutuus GLC F-CELL yhdistää kaksi sähkövoiman lähdettä. Valmistajan mukaan ratkaisu saatetaan tuotantoon ensimmäisenä maailmassa. Uutuuden esituotanto on käynnistynyt ja samalla valmistellaan kuumeisesti myös sarjavalmistusta.

Mercedes-Benz GLC F-CELL on ladattava plug-in-hybridimalli, jossa on sekä vetypolttokenno että litiumioniakku.

Valmistajan mukaan toimintamatka vedyllä yli 430 kilometriä ja akkuvoimalla 49 kilometriä. Voimanjärjestelmän teho 147 kW (200 hv), eli noin 40 % enemmän kuin aikaisemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

– Monivuotinen kokemuksemme polttokennoteknologiasta kantaa hedelmää GLC F-CELL-mallissamme, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius sanoo.

Mercedes-Benz GLC F-CELL

Kahden sähköenergialähteen yhdistelmä

GLC F-CELL-autot ovat Mercedes-Benzin mukaan maailman ensimmäiset polttokennokäyttöiset ajoneuvot, jotka saavat lisäenergiaa ulkoisesta virtalähteestä ladattavasta litiumioniakusta. Kahden energialähteen älykäs yhteiskäyttö tarjoaa valmistajansa mukaan sähköisen ajokokemuksen nollatason paikallispäästöillä.

Polttokennojärjestelmä on täysin uusi ja kehitetty yhdessä Daimlerin yritysyhteistyöverkoston kanssa. Sen tarjoama yhteisteho on 147 kW (200 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Verrattuna vuodesta 2010 saakka myynnissä olleeseen B-sarjan F-CELL-versioon teho on kasvanut noin 40 prosenttia.

Moottori- polttokennojärjestelmän koko on pienentynyt noin kolmanneksen, jotne se on asennettu normaaliin moottoritilaan ja kiinnitetty perinteisen moottorin kiinnityspisteisiin. Platinan tarve polttokennossa on 90 prosenttia pienempi kuin ennen, mikä alentaa valmistuskustannuksia ja säästää raaka-aineita.

Esituotantosarjan autoissa on kapasiteetiltaan 13,8 kWh:n tehoinen litiumioniakku, joka toimii sähkömoottorin varavoimalähteenä. Se voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä.

Ajomoottori ja –akku on tilaa säästäen sijoitettu SUVin takaosaan. Integroitujen, 7,2 kW:n tehoisten laturien avulla akku voidaan valmistajan kertoman mukaan ladata normaalista kotitalouspistorasiasta, wallbox-latauspisteestä tai julkisesta latauspisteestä. Latausajaksi ennakkotiedoissa luvataan noin 1,5 tuntia.

Vety tankataan kahteen hiilikuituvahvisteiseen säiliöön, joiden kapasiteetti on yhteensä 4,4 kiloa. Polttoainejärjestelmän paine on 700 baria, ja vetytankkaus kestää Mercedes-Benzin mukaan noin kolme minuuttia.

Koska sähköisessä voimajärjestelmässä ei tarvita kardaaniakselia, toinen säiliöistä mahtuu auton lattian alle. Toinen säiliö on sijoitettu takaistuimen alle.

Mercedes-Benz GLC F-CELL

Neljä eri tapaa käyttää sähköä

GLC Plug-in Hybrid –mallin tapaan käytössä on kolme eri ajotilaa: Eco, Comfort ja Sport.

Eco-tilassa sähkön kulutus on minimoitu. Comfort-tila vaikuttaa paitsi ajamiseen, myös esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin toimintaan. Sport-tila käyttää auton hybridijärjestelmää optimaalisesti parhaan urheilullisen suorituskyvyn takaamiseksi.

GLC F-CELL:n kerrotaan myös olevan ensimmäinen vetypolttokennoauto, jossa energiajärjestelmän toimintaa voi säädellä neljällä tasolla.

Hybrid-tilassa auto käyttää molempia energialähteitään. Polttokenno toimii normaalitilanteissa optimaalisella tehoalueella, ja tehon tarpeen kasvaessa akku tarjoaa käyttöön lisäenergiaa.

F-CELL-tilassa korkeajänniteakun varaustaso pysyy vakaana polttokennon tuottamalla energialla. Auto käy lähes pelkästään vetyenergialla, jolloin akun kapasiteetti voidaan säästää myöhempää tarvetta varten.

Akku-moodissa auto toimii korkeajänniteakun energialla, eikä polttokennoa käytetä lainkaan.

Lataus-tilassa järjestelmän toiminnan pääpaino on akun lataamisessa niin, että auton toimintamatkaa voidaan pidentää ja käytössä on lisävoimaa esimerkiksi maastoltaan haastaville reiteille.

Kaikissa ajotiloissa auto ottaa talteen lisäenergiaa aina, kun autoa jarrutetaan tai sillä ajetaan tasakaasulla painamatta kaasupoljinta voimakkaasti.

Silti aito Mercedes-Benz

GLC F-CELL täyttää kaikki Mercedes-Benz-malleille asetettavat turvallisuusstandardit, jotka valmistajan mukaan ovat ainakin osin tiukemmat kuin lainsäädännön vähimmäisvaatimukset.

Mercedes-Benzin Real Life Safety –filosofian mukaisesti akut, polttokenno ja tankit on vahvistettu ja suojattu huolellisesti ja törmäystestattu ennen käyttöönottoa.

Käytössä ovat myös valmistajan viimeisimmät turvallisuusteknologiat: aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, katveavustin ja aktiivinen kaista-avustin, pysäköintiavustin 360 asteen kameranäkymällä sekä Comand Online liikennemerkkitunnistuksella.

Uusi sähkökäyttöinen SUV-malli tarjoaa lisäksi kelvolliset tilat ja kuljetuskapasiteetin. GLC Plug-in Hybridin tapaan tavaratilassa on pieni ylimääräinen kynnys, ja takaistuin on hieman korotettu. Taka-akselilla on ilmajousitus, jonka avulla taka-akselin korkeus säästyy automaattisesti kuorman mukaan.

Auton ulkonäkö heijastelee sukulaisuutta muihin Mercedes-Benzin esittelemiin EQ-sähköautokonsepteihin.

Uutuus polttokennomallissa on monitoimi-kosketuslevy; touchpad tunnistaa myös kuljettajan oman käsialan. Telematiikkatoimintoja voidaan ohjata yhden tai useamman sormen liikkeillä.

Kosketuslevy tunnistaa lisäksi käsin kirjoitettuja kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Toimintoja voidaan tämän lisäksi ohjata äänikomennoilla sekä ohjauspyörän Touch Control –näppäimillä.

Matkalla sarjatuotantoon

Esisarjan autojen ensiesittelyn jälkeen Daimler valmistelee vahvasti uuden polttokenno-hybridinsä sarjatuotantoa. Autoa varten luvataan tuoreita myynti- ja leasing-ratkaisuja eri markkina-alueille.

SUV-erikoismalli valmistetaan Bremenissä, ja litiumioniakut toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Kamenzista.

EsisarjanGLC F-CELL

CO2-päästöt 0 g/km
H2-toimintamatka   hybridi-ajotilassa 437 km (mitattu TÜVin   valvonnassa)
Toimintamatka sähköllä Akku-ajotilassa 49 km
Moottori Sähkömoottori
Akku Litiumioni
Polttokenno PEM   (polymeerielektrolyytti-polttokenno)
Teho 147 kW (200 hv)
Vääntö 350 Nm
Huippunopeus 160 km/h (rajoitettu)
H2-säiliön   kapasiteetti 4,4 kg
Akun kapasiteetti   (brutto/netto) 13,8 kWh/9,3 kWh
Pituus/leveys/korkeus 4671/2096/1653 mm
Raideleveys 1625 mm (edessä)/1621 mm (takana)
Akseliväli 2873 mm

 

Vedyn jakeluinfrastruktuuria kehitetään lähivuosina voimakkaasti Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa.

Saksalaisen H2 Mobility -hankkeen puitteissa, jossa Daimler on mukana, maahan rakennetaan vuoden loppuun mennessä 100 vetyjakelupisteen verkosto. Vuoteen 2023 mennessä asemien määrä nelinkertaistuu.

Mercedes-Benzin ensimmäinen vetykäyttöinen konseptimalli NECAR 1 esiteltiin vuonna 1994, ja A-sarjan F-CELL-malli saatiin koekäyttöön 2011. Sen jälkeen teknologia on testattu F 015 Luxury in Motion -konseptimallissa, B-sarjan F-CELL-mallissa sekä Citaro FuelCELL Hybrid -kaupunkibussissa.

Lähde ja kuvitus: Mercedes Benz

Luetuimmat