10.10.2017 Ajoneuvot Mercedes-Benz: GLC F-CELL-lataushybridi esituotantoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes Benzin uutuus GLC F-CELL yhdistää kaksi sähkövoiman lähdettä. Valmistajan mukaan ratkaisu saatetaan tuotantoon ensimmäisenä maailmassa. Uutuuden esituotanto on käynnistynyt ja samalla valmistellaan kuumeisesti myös sarjavalmistusta. Mercedes-Benz GLC F-CELL on ladattava plug-in-hybridimalli, jossa on sekä vetypolttokenno että litiumioniakku. Valmistajan mukaan toimintamatka vedyllä yli 430 kilometriä ja akkuvoimalla 49 kilometriä. Voimanjärjestelmän teho 147 kW (200 hv), eli noin 40 % enemmän kuin aikaisemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy – Monivuotinen kokemuksemme polttokennoteknologiasta kantaa hedelmää GLC F-CELL-mallissamme, Mercedes-Benzin tutkimus- ja kehitysjohtaja Ola Källenius sanoo. Kahden sähköenergialähteen yhdistelmä GLC F-CELL-autot ovat Mercedes-Benzin mukaan maailman ensimmäiset polttokennokäyttöiset ajoneuvot, jotka saavat lisäenergiaa ulkoisesta virtalähteestä ladattavasta litiumioniakusta. Kahden energialähteen älykäs yhteiskäyttö tarjoaa valmistajansa mukaan sähköisen ajokokemuksen nollatason paikallispäästöillä. Polttokennojärjestelmä on täysin uusi ja kehitetty yhdessä Daimlerin yritysyhteistyöverkoston kanssa. Sen tarjoama yhteisteho on 147 kW (200 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Verrattuna vuodesta 2010 saakka myynnissä olleeseen B-sarjan F-CELL-versioon teho on kasvanut noin 40 prosenttia. Moottori- polttokennojärjestelmän koko on pienentynyt noin kolmanneksen, jotne se on asennettu normaaliin moottoritilaan ja kiinnitetty perinteisen moottorin kiinnityspisteisiin. Platinan tarve polttokennossa on 90 prosenttia pienempi kuin ennen, mikä alentaa valmistuskustannuksia ja säästää raaka-aineita. Esituotantosarjan autoissa on kapasiteetiltaan 13,8 kWh:n tehoinen litiumioniakku, joka toimii sähkömoottorin varavoimalähteenä. Se voidaan ladata myös ulkoisesta virtalähteestä. Ajomoottori ja –akku on tilaa säästäen sijoitettu SUVin takaosaan. Integroitujen, 7,2 kW:n tehoisten laturien avulla akku voidaan valmistajan kertoman mukaan ladata normaalista kotitalouspistorasiasta, wallbox-latauspisteestä tai julkisesta latauspisteestä. Latausajaksi ennakkotiedoissa luvataan noin 1,5 tuntia. Vety tankataan kahteen hiilikuituvahvisteiseen säiliöön, joiden kapasiteetti on yhteensä 4,4 kiloa. Polttoainejärjestelmän paine on 700 baria, ja vetytankkaus kestää Mercedes-Benzin mukaan noin kolme minuuttia. Koska sähköisessä voimajärjestelmässä ei tarvita kardaaniakselia, toinen säiliöistä mahtuu auton lattian alle. Toinen säiliö on sijoitettu takaistuimen alle. Neljä eri tapaa käyttää sähköä GLC Plug-in Hybrid –mallin tapaan käytössä on kolme eri ajotilaa: Eco, Comfort ja Sport. Eco-tilassa sähkön kulutus on minimoitu. Comfort-tila vaikuttaa paitsi ajamiseen, myös esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin toimintaan. Sport-tila käyttää auton hybridijärjestelmää optimaalisesti parhaan urheilullisen suorituskyvyn takaamiseksi. GLC F-CELL:n kerrotaan myös olevan ensimmäinen vetypolttokennoauto, jossa energiajärjestelmän toimintaa voi säädellä neljällä tasolla. Hybrid-tilassa auto käyttää molempia energialähteitään. Polttokenno toimii normaalitilanteissa optimaalisella tehoalueella, ja tehon tarpeen kasvaessa akku tarjoaa käyttöön lisäenergiaa. F-CELL-tilassa korkeajänniteakun varaustaso pysyy vakaana polttokennon tuottamalla energialla. Auto käy lähes pelkästään vetyenergialla, jolloin akun kapasiteetti voidaan säästää myöhempää tarvetta varten. Akku-moodissa auto toimii korkeajänniteakun energialla, eikä polttokennoa käytetä lainkaan. Lataus-tilassa järjestelmän toiminnan pääpaino on akun lataamisessa niin, että auton toimintamatkaa voidaan pidentää ja käytössä on lisävoimaa esimerkiksi maastoltaan haastaville reiteille. Kaikissa ajotiloissa auto ottaa talteen lisäenergiaa aina, kun autoa jarrutetaan tai sillä ajetaan tasakaasulla painamatta kaasupoljinta voimakkaasti. Silti aito Mercedes-Benz GLC F-CELL täyttää kaikki Mercedes-Benz-malleille asetettavat turvallisuusstandardit, jotka valmistajan mukaan ovat ainakin osin tiukemmat kuin lainsäädännön vähimmäisvaatimukset. Mercedes-Benzin Real Life Safety –filosofian mukaisesti akut, polttokenno ja tankit on vahvistettu ja suojattu huolellisesti ja törmäystestattu ennen käyttöönottoa. Käytössä ovat myös valmistajan viimeisimmät turvallisuusteknologiat: aktiivinen Distronic-etäisyysavustin, katveavustin ja aktiivinen kaista-avustin, pysäköintiavustin 360 asteen kameranäkymällä sekä Comand Online liikennemerkkitunnistuksella. Uusi sähkökäyttöinen SUV-malli tarjoaa lisäksi kelvolliset tilat ja kuljetuskapasiteetin. GLC Plug-in Hybridin tapaan tavaratilassa on pieni ylimääräinen kynnys, ja takaistuin on hieman korotettu. Taka-akselilla on ilmajousitus, jonka avulla taka-akselin korkeus säästyy automaattisesti kuorman mukaan. Auton ulkonäkö heijastelee sukulaisuutta muihin Mercedes-Benzin esittelemiin EQ-sähköautokonsepteihin. Uutuus polttokennomallissa on monitoimi-kosketuslevy; touchpad tunnistaa myös kuljettajan oman käsialan. Telematiikkatoimintoja voidaan ohjata yhden tai useamman sormen liikkeillä. Kosketuslevy tunnistaa lisäksi käsin kirjoitettuja kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä. Toimintoja voidaan tämän lisäksi ohjata äänikomennoilla sekä ohjauspyörän Touch Control –näppäimillä. Matkalla sarjatuotantoon Esisarjan autojen ensiesittelyn jälkeen Daimler valmistelee vahvasti uuden polttokenno-hybridinsä sarjatuotantoa. Autoa varten luvataan tuoreita myynti- ja leasing-ratkaisuja eri markkina-alueille. SUV-erikoismalli valmistetaan Bremenissä, ja litiumioniakut toimittaa Daimlerin tytäryhtiö Deutsche Accumotive Kamenzista. EsisarjanGLC F-CELL CO2-päästöt 0 g/km H2-toimintamatka hybridi-ajotilassa 437 km (mitattu TÜVin valvonnassa) Toimintamatka sähköllä Akku-ajotilassa 49 km Moottori Sähkömoottori Akku Litiumioni Polttokenno PEM (polymeerielektrolyytti-polttokenno) Teho 147 kW (200 hv) Vääntö 350 Nm Huippunopeus 160 km/h (rajoitettu) H2-säiliön kapasiteetti 4,4 kg Akun kapasiteetti (brutto/netto) 13,8 kWh/9,3 kWh Pituus/leveys/korkeus 4671/2096/1653 mm Raideleveys 1625 mm (edessä)/1621 mm (takana) Akseliväli 2873 mm Vedyn jakeluinfrastruktuuria kehitetään lähivuosina voimakkaasti Euroopassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Saksalaisen H2 Mobility -hankkeen puitteissa, jossa Daimler on mukana, maahan rakennetaan vuoden loppuun mennessä 100 vetyjakelupisteen verkosto. Vuoteen 2023 mennessä asemien määrä nelinkertaistuu. Mercedes-Benzin ensimmäinen vetykäyttöinen konseptimalli NECAR 1 esiteltiin vuonna 1994, ja A-sarjan F-CELL-malli saatiin koekäyttöön 2011. Sen jälkeen teknologia on testattu F 015 Luxury in Motion -konseptimallissa, B-sarjan F-CELL-mallissa sekä Citaro FuelCELL Hybrid -kaupunkibussissa. Lähde ja kuvitus: Mercedes Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?