Ajoneuvot Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2015 2.5.2014

Koeajo: Mercedes-Benz GLA

Pieni bensiinimoottori, etuveto ja automaattivaihteisto – ja kaunis katsoa ja mukava ajaa. Hyvää: muotoilu, 
automaattivaihteisto. Huonoa: rengasäänet 
kantautuvat sisään.

Mercedes-Benz GLA on merkin pienin maasturi, mutta samalla sitä voisi kutsua myös piilomaasturiksi. Ajettavuudeltaan GLA 200 A on maasturimainen ja istumakorkeuskin on sen mukainen.

Piilottelevan vaikutelman saa aikaan suhteessa varsin pitkän mallinen keula. Se onnistuu madaltamaan vaikutelmaa niin, että auto ei näytä lainkaan möhkälemäiseltä kuten useimmat muut pienetkin maasturit.

Kokonaisuutena auto on maasturiksi varsin mukava ajettava. Suorituskykyä löytyy, seitsenvaihteinen kaksoiskytkin automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti ja ohitukset sujuvat ilman suurempaa valmistautumista.

Etuveto ja pienehkön bensiinimoottorin suorituskyky ovat riittävät, kun mallia ei viedä todellisiin maasto-olosuhteisiin eikä liian hankalakulkuisille reiteille.

Eniten ajotunnelmaa häiritsi melkoisen hyvin sisään kantautunut rengasmelu.

Ajankohta koeajolle oli tässä suhteessa ehkä vaativin mahdollinen. Kitkarenkaista autoa ajettiin paljailla ja talven kuluttamilla moottoritieosuuksilla.

Sisätilojen ilme tuo mieleen vahvasti A-mallin. Matkustamon ilmeen lisäksi GLA:lla ja A:lla on yhteinen pohjalevy eli mallit ovat tavallaan samaa perhettä.

GLA:n korkeampi maavara tekee siitä kelpo kulkupelin mökkiteille. GLA on myös korkeampi ja pidempi kuin A.

Hintaa etuvetoiselle GLA 200 A:lle tulee 41 480 euroa.

Se on paljon rahaa, mutta toisaalta vakiovarustukseen kuuluu mm. kevytmetallivanteet, nahkaverhoiltu ohjauspyörä, kattokiskot, kuljettajan vireystilan vahti, bluetooth-handsfree ja törmäyksenestoavustin.

Jos luopuu automaattivaihteistosta, saa vastaavan mallin hiukan halvemmalla. Käsivaihteinen, malliston halvin GLA maksaa 38 600 euroa.

Hintaero jää niin pieneksi, että tuskin enää kannattaa tinkiä vajaata kolmea tuhatta euroa – niin iso lisä ajomukavuutta automaatin mukana tulee.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat