3.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä G-Mersu on ja pysyy, eikä se mitään mullistuksia kaipaakaan. Hyvää: maasto-ominaisuudet, viimeistely, tehokkaat moottorit, sujuva automaatti, helppo kulmien arviointi. Huonoa: kulutus, autoveron osuus. Jo 35 vuoden ikään ehtinyt maastoautoikoni ei kärsi keski-iän kriisistä. Mercedeksen alkuperäinen tarkoitus ei ollut rakentaa maastoautoja myyntiin. G-malli suunniteltiin sotilaskäyttöön, mutta kauppoja ei aluksi syntynyt toivottuun tahtiin. Tuotantoa oltiin silti aloittelemassa Steyr-Puchin tehtaalla Grazissa Itävallassa, rinnalla oli helppo kokeilla siviiliversion menekkiä. Sillä tiellä ollaan vieläkin, useista tuotannon lopetushuhuista huolimatta valmistus jatkuu. G-malli on yksi automarkkinoiden pitkäikäisimmistä koriltaan yhteneväisenä säilyneistä malleista. Toisaalta lähes kaikki muu on vuosien varrella uusittu sisällä ja konepellin alla. Nykyiset yli 600-heppaiset AMG-mallit elektronisine vempeleineen ja nahkasisustuksineen ovat etääntyneet kauas juuristaan, ensimmäisistä 72 hevosvoiman karuista dieseltyökoneista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viihtyy luonnossa Lähtökohdat tuovat G:lle uskottavuutta maastossa ja erämaissa. Paikkoihin, joissa lyhyillä koriylityksillä, 21 sentin maavaralla ja pitkillä ulosjoustoilla ei pärjää, on vielä sähköisesti kytkeytyvä alennusvaihde ja lukot niin molemmilla akseleilla kuin keskitasauspyörästössä. Yhdenkin pyörän löytäessä pitoa eteneminen on mahdollista. Maastossa kulkemisen lisäksi Mercedes-Benz G sopii vetojuhdaksi, joka jaksaa kiskoa isompiakin trailereita. Hurjat 300 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä merkitsevät korkeata autoveroprosenttia. Henkilömallin hinnasta lähes puolet on veroa ja piensarjatuotannon hinta kohoaa poskettomaksi, vastaavalla moottorilla varustettu M-sarjan Mersu on lähes puolet halvempi. Kunkku kaupungissa G-mersu yllättää myös cityviidakossa, hallitsevasta olemuksestaan huolimatta se on ulkomitoiltaan nykypäivänä kompakti, merkin muista maastureista lähimpänä GLK:ta. Etenkin kapeus on perua 1970-luvulta. Korkealla istuminen, kantikas muoto ja isot ikkunapinnat helpottavat kulmien arviointia. Kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu sopimaan toimivat sisätilat, kulmikkuus ja ovien ohuus auttavat. Pitkät kuskit jäävät kaipaamaan lisäpykälää istuimen etäisyyssäätöön. Maasto-ominaisuuksien korostamisesta huolimatta G:n jousitus toimii arkikäytössä jopa miellyttävämmin kuin sporttisemmat jättimaasturit. Melutaso pysyy alhaisena ja suhinattomana jopa moottoritienopeuksissa. Vaikka ohjaus ottaa vastaan maastossa melkoisia iskuja lyömättä käsille, se on riittävän tunnokas maantielläkin. Koska G-Mersun viehätys perustuu alkuperäisyyden säilyttämiseen, nyt tehdyt uudistukset kojelautaan ovat lähes huomaamattomia. Teksti ja kuvat: Petri Numukka Mercedes-Benz G 350 BlueTEC Hinta alkaen 163 568 € Ajoneuvovero 426 €/ v Käyttövoimavero 642 €/ v Moottori 2 987 cm³, diesel-V6, yhteispaineruiskutus, turboahdin, urearuiskutus, 7-v. automaattivaihteisto, jatkuva neliveto. Teho 155 kW (211 hv), 3400 r/min Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Vääntö 540 Nm (1600-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 13,6 (kaup.) / 9,8 (maant.) / NEDC-kulutus 11,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 295 g/km Mitat pituus 4662 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1951 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 480-2250 l Omamassa: 2500 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?