Ajoneuvot Koeajo 3.6.2014

Koeajo: Mercedes-Benz G

G-Mersu on ja pysyy, eikä se mitään mullistuksia kaipaakaan. Hyvää: maasto-ominaisuudet, viimeistely, tehokkaat moottorit, sujuva automaatti, helppo kulmien arviointi. Huonoa: kulutus, autoveron osuus.

Jo 35 vuoden ikään ehtinyt maastoautoikoni ei kärsi keski-iän kriisistä.

Mercedeksen alkuperäinen tarkoitus ei ollut rakentaa maastoautoja myyntiin. G-malli suunniteltiin sotilaskäyttöön, mutta kauppoja ei aluksi syntynyt toivottuun tahtiin.

Tuotantoa oltiin silti aloittelemassa Steyr-Puchin tehtaalla Grazissa Itävallassa, rinnalla oli helppo kokeilla siviiliversion menekkiä. Sillä tiellä ollaan vieläkin, useista tuotannon lopetushuhuista huolimatta valmistus jatkuu.

G-malli on yksi automarkkinoiden pitkäikäisimmistä koriltaan yhteneväisenä säilyneistä malleista. Toisaalta lähes kaikki muu on vuosien varrella uusittu sisällä ja konepellin alla.

Nykyiset yli 600-heppaiset AMG-mallit elektronisine vempeleineen ja nahkasisustuksineen ovat etääntyneet kauas juuristaan, ensimmäisistä 72 hevosvoiman karuista dieseltyökoneista.

Viihtyy luonnossa

Lähtökohdat tuovat G:lle uskottavuutta maastossa ja erämaissa. Paikkoihin, joissa lyhyillä koriylityksillä, 21 sentin maavaralla ja pitkillä ulosjoustoilla ei pärjää, on vielä sähköisesti kytkeytyvä alennusvaihde ja lukot niin molemmilla akseleilla kuin keskitasauspyörästössä.

Yhdenkin pyörän löytäessä pitoa eteneminen on mahdollista. Maastossa kulkemisen lisäksi Mercedes-Benz G sopii vetojuhdaksi, joka jaksaa kiskoa isompiakin trailereita.

Hurjat 300 gramman hiilidioksidipäästöt kilometrillä merkitsevät korkeata autoveroprosenttia. Henkilömallin hinnasta lähes puolet on veroa ja piensarjatuotannon hinta kohoaa poskettomaksi, vastaavalla moottorilla varustettu M-sarjan Mersu on lähes puolet halvempi.

Kunkku kaupungissa

G-mersu yllättää myös cityviidakossa, hallitsevasta olemuksestaan huolimatta se on ulkomitoiltaan nykypäivänä kompakti, merkin muista maastureista lähimpänä GLK:ta.

Etenkin kapeus on perua 1970-luvulta. Korkealla istuminen, kantikas muoto ja isot ikkunapinnat helpottavat kulmien arviointia.

Kohtuullisiin ulkomittoihin on saatu sopimaan toimivat sisätilat, kulmikkuus ja ovien ohuus auttavat. Pitkät kuskit jäävät kaipaamaan lisäpykälää istuimen etäisyyssäätöön.

Maasto-ominaisuuksien korostamisesta huolimatta G:n jousitus toimii arkikäytössä jopa miellyttävämmin kuin sporttisemmat jättimaasturit.

Melutaso pysyy alhaisena ja suhinattomana jopa moottoritienopeuksissa. Vaikka ohjaus ottaa vastaan maastossa melkoisia iskuja lyömättä käsille, se on riittävän tunnokas maantielläkin.

Koska G-Mersun viehätys perustuu alkuperäisyyden säilyttämiseen, nyt tehdyt uudistukset kojelautaan ovat lähes huomaamattomia.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat