Mercedes-Benz E 220d

Ajoneuvot Koeajo 28.5.2016

Koeajo: taksisi on entistä mukavampi – Mercedes-Benz E 220d

Mercedes-Benz E 220d on esimerkki erinomaisesta autosta. Hyvää: laadun tuntu, ajettavuus, mukavuus, toimiva teknologia, avustimet. Huonoa: Lisävarusteet nostavat hintaa.

Auton ominaisuuksia voi mitata monella välineellä kuten sekuntikellolla tai mittanauhalla. Niillä arvioituna uusi Mercedes-Benz E 220d on erinomainen auto. Taloudellisempi, suorituskykyisempi, turvallisempi ja mukavampi kuin edeltäjänsä.

Kylmät numerot eivät paljasta koko totuutta. Mercedes-malliston kulmakivestä huokuu laadukkuus. Sen aistii viimeistelystä, oli kyse sitten silkinpehmeää pysähtymistä tukevasta jarrutuntumasta tai ilmastointisuuttimen sulkemisesta kantautuvasta naksahduksesta.

AMG-ulkonäköpaketin 15 millimetrillä madaltama koeajoauto edustaa malliston epämukavinta päätä. 17-tuumaiset vakiovanteet ovat vaihtuneet kaksi tuumaa suurempiin. Takarenkaat ovat peräti 275 milliä leveät.

Mercedes-Benz E 220d

Mukavaa ajettavuutta

Perusvarustus tai lisävarusteinen ilmajousitus pehmentäisi kulkua, vaikkei auto epämukava olekaan. Mukulakivet ja moottoritiesiltojen poikittaissaumat ylittyvät eleettömästi. Suurissa heitoissa korin liikkeet ovat laajoja, mutta rauhallisia ja määrätietoisia. Edes ripeä mutkatieajelu ei hetkauta alustaa.

Uusi kaksilitrainen nelisylinterinen turbodiesel sopii suureen autoon erinomaisesti. Yhteistyö yhdeksänvaihteisen automaatin kanssa on lähes telepaattista. Täyskaasullakaan ohjaamoon ei kantaudu karkeita ääniä. Vaikka dieselmoottorin huipputeho on peräti 190 hevosvoimaa, etenee auto taloudellisella ajotavalla alle kuuden litran kulutuksella kaupungeista moottoriteille.

Mercedes-Benz E 220d

Pinkille tunnelmavalaistukselle löytyy 63 vaihtoehtoa.

Ohjaus on progressiivinen, eli keskialue tarjoaa moottoritielle rauhallisen välityksen ja jyrkemmillä kääntökulmilla välitys nopeutuu. Tuntuma säilyy koko ajan kirkkaana.

Mainion ohjauksen ja erinomaisen alustan ansiosta pitkätkin maantie- tai moottoritiesiirtymät sujuvat mukavasti. AMG-varustelun leveiden renkaiden melua ei E-sarja äänieristys onnistu täysin torjumaan. Hiljaisuutta arvostavien kannattanee tyytyä perusrenkaisiin.

Teknologian voimannäyttö

Koeajoautossa on uusi digitaalinen mittaristo ja sen vaatima Comand Online -navigaattori. Jälkimmäinen tuo autoon uuden selkeän ja suomenkielisen käyttöliittymän, mutta puheentunnistus ei vieläkään osaa kotikieltä.

Mercedes-Benz E 220d

Perinteisen ohjauskiekon lisäksi järjestelmää voi ohjata ohjauspyörän kosketuslevyistä. Vasemmalla peukalolla ohjataan mittariston valikoita ja oikealla keskinäyttöä. Käyttö on luontevaa ja molemmat kädet pysyvät turvallisesti ohjauspyörässä.

Matka-ajossa arvostaa nopeusrajoituksiin mukautuvaa vakionopeudensäädintä. Viikon mittaisessa koeajossa virhetulkintoja tuli vain muutamia, joten esimerkiksi nopeuskameroilla kuorrutetulla Kehä I:llä liikennöinti muuttui stressivapaaksi.

Vakionopeudensäädin ajaa aina mittarinopeutta, joten erityisesti moottoritiellä asetusta joutuu nostamaan hieman.

Pohjimmiltaan Mercedes-Benz E 220d on tavallinen sedan nelisylinterisellä dieselmoottorilla. Kuulostaa tylsälle, mutta pian jokaista matkaa lähes odottaa.

Mercedes-Benz E 220d

E-sarjan oven sulkeuduttua huomaa rauhoittuvansa, ärsykkeet jäävät auton ulkopuoleiseen maailmaan. Ehkäpä paras mittari Mercedes-Benz E 220d:lle onkin verenpaine.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat