5.3.2019

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – lisää käytettävyyttä, tyyli säilyy

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benzin pienin farmarimalli säilyttää menevän ilmeen, mutta käytettävyyteen on panostettu aiempaa enemmän.

Shooting Brake on autoluokkana yksi komeimman kuuloisista. Nimi viittasi alun perin metsästyskäyttöön muokattuihin arvovaunuihin, kunnes se palasi vuosikymmenen puolivälissä kertomaan tavallista linjakkaammasta farmarista.

Yksi lajityypin ensimmäisistä uuden ajan edustajista oli Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Nyt malli siirtyy toiseen painokseen, joka tietysti perustuu merkin toisen sukupolven kompaktiautoihin. Uusi CLA siis jakaa nykyisessä A-sarjassa esitellyn perusrakenteen.

CLA:n erottaa helposti A-sarjasta haikeulallaan, mikä tarkoittaa vihaista, maskin kohdalta lähes eteenpäin nojaavaa muotokieltä. Peräosa noudattaa edeltävän CLA Shooting Braken linjoja, mitä nyt kylkiä on siloteltu ja takalokasuojien pullistuksia kasvatettu – jälkimmäisiä tosin ei juuri huomaa punaisessa esittelyautossa. Autoa esitteli Moottorille Mercedes-Benzin ulkopintojen muotoiluvastaava Robert Lešnik, ja hän vinkkasi väriksi perinteistä hopeaa, sillä se tuo hienovaraiset linjat paremmin esille.

Mercedes-Benz CLA

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettävyyttä parannettu

Sukupolvenvaihdos tuo merkittävää kasvua. Uusi CLA Shooting Brake on 48 millimetriä edeltäjäänsä pidempi. Leveyttä on tullut lisää 53 milliä, mutta korkeudesta on kadonnut kaksi yksikköä. Uutuuden akseliväli on 2729 millimetriä, eli 30 aiempaa enemmän.

Tavaratilan kerrotaan olevan huomattavasti aiempaa käytettävämpi, mistä kiitos 635 millimetristä 871 milliin leventyneen lastausaukon. Kyse on edelleenkin viimeisen käytettävyyden uhraamisesta muotoilun alttarilla, mutta nyt uhraus on aiempaa pienempi. Lastausaukko on suunnilleen tavaratilan levyinen, mutta nostokynnystä kertyy vielä kohtalaisesti. Litroja tavaratilasta löytyy 505, mikä on kymmenen aiempaa enemmän.

Mercedes-Benz CLA

A:n jalanjäljillä

Sisätiloiltaan CLA Shooting Brake noudattaa neliovisen CLA:n tyyliä. Kojelauta on pääpiirteissään A-sarjasta tuttu, mutta pakettiin on loihdittu uutta ilmettä väri- ja materiaalivalinnoin.

Mercedes-Benz kertoo CLA Shooting Braken saavan uusimman version A-sarjassa esitellystä MBUX-käyttöjärjestelmästä. Järjestelmän kerrotaan osaavan nyt tunnistaa kummalta etuistuimelta käsky tulee.

Mercedes-Benz CLA
Tavaratilan käytettävyys on parantunut huomattavasti leveämmän lastausaukon ansiosta.

CLA Shooting Brake on varustettu taka-akselin monivarsituennalla, jota A-sarjassa käytetään etuvedon kanssa vain A 250 -mallissa. Monivarsituennan kerrotaan parantavan ajettavuutta kompaktiluokan perusmalleissa käytettyyn yhdystukiakselistoon nähden, tosin eipä A-sarjan perusmallienkaan perusajettavuudessa vikaa ole.

Voimalinjavaihtoehdoista Mercedes-Benz on toistaiseksi paljastanut vasta 225-hevosvoimaisen CLA 250:n etuvedon ja 7-vaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kera. Myöhemmin mallisto laajenee muilla bensiini- ja dieselmoottoreilla automaatin ja manuaalivaihteiston kera, ja tietysti tarjolle tulevat myös 4Matic-nelivedot.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat