2.11.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – kromilla kuntoon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz CLA Shooting Brake koki vähän liiankin lievän faceliftin. Hyvää: napakka olemus, ajettavuus, kilpailijoiden puute. Huonoa: kojelauta olisi kaivannut päivittämistä. Automalleille säännöllisin väliajoin tehtävät kasvojenkohennukset ovat joskus niin mietoja, että täytyy oikein ihmetellä, miksi näitä muovipuskureita ylipäätään vaivaudutaan muokkaamaan. Näin on laita myös silloin, kun tarkastelun kohteena on facelift-ikään ehtinyt Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Jotta havaitsisi keulaan tehdyt muutokset, on uutta ja vanhaa mallia esittäviä valokuvia tuijotettava rinnakkain hyvän tovin verran. Ja toden totta: ajovalojen alla on tuoreen näköistä kaarta, ja perässä pakoputkien välinen osa on muotoiltu uudelleen. Lisäksi kaikkien versioiden vakiovarustukseen kuuluu nyt timanttikuvioitu jäähdyttimen säleikkö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ainoa laatuaan Lievät uudistukset sinänsä ymmärtää, sillä CLA Shooting Braken ulkomuoto on edelleen menevän moderni ja myös automarkkinoilla ainutlaatuinen. Näin pientä farmarimaista mallia kun ei ole tarjota yhdelläkään premium-kilpailijalla – sen jälkeen kun Volvo lopetti oman V50-mallinsa valmistuksen. Tavallaan Mercedeksen etulyöntiasema on samankaltainen kuin Audilla A3 Sedan -mallinsa kanssa: normiviistoperästä poikkeava kori löytää ostajansa, vaikkei siitä olisikaan juuri mitään konkreettista hyötyä. CLA Shooting Brakesta kun ei saa tekemälläkään mitään kuljetusihmettä, vaan pikemminkin kahden ihmisen kätevän näennäisfarkun. Sisällä sanomista Sen sijaan sisustukseen – ja etenkin kojelautaan, joka periytyy neljä vuotta sitten esitellystä Mercedes-Benz A-sarjasta – olisi kaivannut vähän vahvempaa viilausta. Uudet verhoilumateriaalit, kromikoristeiset katkaisimet sekä aiempaa ohuempi ja nopeammin toimiva keskinäyttö ovat ihan kivoja lisiä, mutta osa soittimen tienoilla olevista nappuloista olisi voitu hyvin upottaa valikoiden sisään. Samoin ilmastoinnin säätöpaneelin näkisi mielellään nykyistä ylempänä: sinänsä kauniit kolme pyöreää tuuletussuutinta vievät nykyään kojelaudasta turhan paljon tilaa. Mittaristo sentään on mustine taustoineen ja punaisine neuloineen selkeämpi kuin puolitoista vuotta sitten koeajamassamme CLA Shooting Braken ensimmäisessä versiossa. Näppärän vakaa Muuten ohjaamo on ennallaan, eikä juuri jätä moitteille sijaa. Ajoasento miellyttää, kuten tietynlainen coupémainen tyköistuvuuskin. Kiinteällä pääntuella varustettua kuljettajan istuinta voi kritisoida lähinnä kovahkosta selkänojasta, mitä ei edes lisävarusteinen sähköinen ristiseläntuen säätö pysty piilottamaan. Tien päällä ajotuntuma on ihastuttavan napakka, ja 1,6-litrainen bensaturbo liikuttaa pikkufarkkua suhteellisen sivistyneesti. Käteen istuvuutta vähentää vain kaksoiskytkinvaihteiston viivytteleminen liikkeellelähdöissä, mutta siihenhän olemme tämän automaattityypin yhteydessä saaneet jo tottua. Kaupungissa CLA Shooting Brake etenee joka tapauksessa sutjakasti, ja maantiellä miellyttää hyvä suuntavakavuus. Maahantuojan mainitsemaa rengasmelun vaimentumista on vaikea havaita ilman vertailukohtaa, mutta ainakaan koeajoauto ei 18-tuumaisista pyöristään huolimatta pitänyt mitenkään erityisen pahaa meteliä edes kesäisessä moottoritienopeudessa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mercedes-Benz CLA 200 A Shooting Brake Premium Business Hinta alkaen 45 634 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 595 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5300 r/min Vääntö 250 Nm (1250–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1250–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4640 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2699 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?